"A kockázatokról és a mellékhatásokról…"

A hazai gyógyszeripar igazán eseménydús évet tudhat maga mögött, és várhatóan 2012 is tartogat majd új kihívásokat.

Az egészségügy reformjának lépéseit összefoglaló Semmelweis illetve Széll Kálmán tervek számos olyan intézkedést vezettek be, illetve kezdeményeztek, amelyek alapjaiban alakítják át az egészségügyi, gyógyszeripari vállalatok belső működését és marketing stratégiáját egyaránt.

Nő a gyártói befizetés

A 2011 közepétől hatályba lépő rendelkezések szerint nő a gyógyszerforgalom utáni befizetési kötelezettség 12 százalékról 20 százalékos mértékre emelkedik. Ugyanakkor az intézkedések egyértelmű vesztesei az orvoslátogatók is, hiszen a személyes találkozásokba fektetett források megtérülését itthon jelentősen csökkentik az iparágat érintő „különadók”: az aktuális változások szerint évi 5 millió forintról 10 millió forintra nőtt az orvos- és patikalátogató gyógyszerismertető személyek után fizetendő díj, amely várhatóan jelentősen átalakítja a gyógyszercégek jövőbeli kommunikációs stratégiáját.

A Széll Kálmán Terv intézkedéseinek megítélése

A napidoktor.hu partnere Szinapszis Kft. 2011-ben online kérdőíves kutatásban vizsgálta a tervezett egészségpolitikai lépések orvosi megítélést. A kutatásban 861 válaszadó vett részt, magas fokú volt az érdeklődés a téma iránt. A megkérdezettek 25 százaléka háziorvos, 75 százaléka szakorvos, és a minta a teljes praktizáló orvosi társadalmat reprezentálja.

Az intézkedések közül a látogatói díj felemelésével és a generikus látogatói tevékenység korlátozásával nem értenek egyet, az orvosok 60-70 százaléka utasítja el ezeket. A gyártói visszafizetés megemelése, illetve a látogatók névsorának közzététele jellemzően megosztotta a véleményeket.

gyogyszer53

A demográfiai bontások alapján a regisztrációs díj megítélésében orvosi szakok szerint nincs jelentős különbség, a háziorvosok és szakorvosok hasonlóan gondolkoznak a kérdésről, míg életkor alapján elsősorban a középkorúak ellenzik legnagyobb mértékben.

A gyógyszergyártók költségcsökkentése a promóciós- és szakmai támogató rendszerre is hatással lesz

A gyógyszercégek a tervezett megszorításokra kiadásaik jelentős csökkentésével lesznek kénytelenek reagálni. Az orvosok véleménye egységes abban a tekintetben, hogy ezek a folyamatok jelentősen visszavetik majd a szakmai fejlődési lehetőségeket, a klinikai vizsgálatokat, a gyógyító tevékenységet, a betegellátást.

A napidoktor.hu partnere a Szinapszis 2011-es egészségpolitikai kutatása alapján a doktorok közel 100 százaléka ért egyet azzal, hogy a rendezvények, és az azokon való részvétel támogatásának csökkentése vagy megszűnése biztosan hátráltatja majd a szakmai működés lehetőségeit.

Minden második válaszadó szerint a csökkenő szakmai folyóirat-támogatás illetve a kórházi kedvezmények mérséklése is nehezebbé teszi a megfelelő szintű egészségügyi szolgáltatás nyújtását, de a klinikai vizsgálatok számában vagy a kis-nagykereskedelmi kedvezményben bekövetkező visszaesés is hasonló hatással lesz.

k%25C3%25B3rh%25C3%25A1z12

Merre tovább?

Az elkövetkező év biztosan jelentős változásokat hoz a hazai gyógyszergyári promóció területén, ez azonban csak részben magyarázható a megváltozott gazdasági-egészségpolitikai környezettel. Az iparágban megfigyelhető trendek alapján elmondható, az egészségügyi kommunikáció célcsoportjai kibővültek.

A korábbi egyirányú, kizárólag orvosok felé irányuló kommunikáció helyett ma már egy többszereplős stratégia kap helyet, amelyben ugyanúgy meghatározó szerepe van a gyógyszerészeknek, a betegeknek és a fogyasztóknak.

Mindemellett a fenti csoportokat megcélzó, alkalmazható csatornák jellege is átalakulóban van: az online megoldások, a digitális eszközök térnyerése – ahogy számos külföldi példa mutatja – ugyancsak új területek nyithat meg a gyógyszergyári promóció területén.

Kétségtelen tény ugyanakkor, hogy a hazai iparági folyamatok, trendek alakulását jelentős mértékben felgyorsították az egészségpolitika meghozott lépései, hiszen a promóciós keretek szűkítésével a Magyarországon működő cégek életében kritikussá vált a hatékony marketing- és kommunikációs stratégia kialakítása – amely cél elérését az új célcsoportok és eszközök bevonása jelentős mértékben támogathatja.

vid4u.init(480,360,’Yxu0FQQ9yi’,null,3);

Forrás: