Mi is az a Furoshiki? – videóval

Ha még nem hallottunk róla, érdemes utánanézni, mi is ez – könnyedén hasznosíthatjuk az ajándékok becsomagolásához a Furoshikit!

Kellene egy jó ötlet karácsonyra? Ha az ajándékok már megvannak, különös hajtogatási tippekkel is adhatunk hozzájuk egy kis pluszt! Remekül fel lehet használni becsomagolásukhoz például a furoshiki-t. De mi is ez? Tulajdonképpen csomagolás hajtogatással.

A furoshiki hagyományos japán csomagolási technika. Többnyire ruhák, ajándékok szállítására használták, védőcsomagolásként. Feltalálása valószínűleg egészen a Nara-korszakba (710-784) nyúlik vissza. Nevének jelentése „fürdő csomagolás”, amely onnan ered, hogy az Edo-korszakban (1603-1867) a ruhákat csomagolták velük, míg tulajdonosaik a nyilvános fürdőben tisztálkodtak.

Mielőtt azonban összefüggésbe hozták volna őket a nyilvános fürdőkkel, a furoshiki-t hirazutsumi-ként ismerték, vagyis sima hajtogatott csomagolásként, kötegként. Végül alkalmazása a kereskedők körében is elterjedt, akik az áruik szállítására és védelmére, illetve ajándékok dekorálására használták.

A modern furoshiki a legváltozatosabb anyagokból elkészíthető: lehet az selyem, chirimen (kreppselyem), pamut, gyapot, nylon, műselyem. Gyakran hagyományos mintákkal vagy ún. shibori-val díszítik. Nincs adott mérete – változhat az egészen kicsitől az ágytakaró méretig. Leggyakoribb a 45 centiméteres, valamint a 68-72 centis.

Habár Japánban ma is sokan használják, alkalmazói megfogyatkoztak a háború utáni időszakban, nagyobb részt azért, mert megjelentek a műanyag bevásárló táskák. Az utóbbi években azonban ismét fokozott az érdeklődés a furoshiki, a hajtogatással csomagolás iránt, különösen a környezetvédelem miatt.

A hajtogatásos trükköket gyakran használják az ebédes dobozok becsomagolására és szállítására, sőt az asztalok „becsomagolására” is szolgál ebéd idején, akár egy ázsiai stílusú tányéralátét.

2006. március 6-án Yuriko Koike, többszörös japán miniszter – aki ekkor a környezetvédelemért volt felelős – furoshiki csomagolást készített, hogy a modern világ számára is népszerűsítse ezt az igazi japán különlegességet.

Forrás: