Vissza a jövőbe – fából készült autókkal!

Ha ennek hallatán Frédi és Béni járműve jut eszünkbe a Flintstone családból, nem csoda. Vajon lehetséges, hogy egyszer újra fából készült járgányokat használjunk? A jelek szerint ez nem képzelgés.

A 19.századi szellemben készült fa autó prototípusának bemutatkozása a márciusi Genfi Nemzetközi Autószalon keretében várható. A finn papíriparban tevékenykedő UPM-Kymmene vállalat környezetbarát fa autót készül bemutatni, melynek váza fa cellulóz és rétegelt lemez. Az üzemanyag, amelyet használ, ugyancsak környezetbarát: papírgyártási melléktermék. Az UPM Biofore autója valamennyi európai baleseti- és tűzvédelmi szabványnak megfelel, ahogyan a hagyományos autók. „Demonstrálni szeretnénk, hogy ez a jármű, illetve az anyagok, melyekből készül, megfelelnek az autóipar minden igényének” – mondta el Juuso Konttinen, az UPM alelnöke.

A Helsinki központtal rendelkező cég a fát remek lehetőségnek látja a nehéz acél felváltására az autó-alkatrészek tekintetében. John Heitmann történész professzor a Dayton-i egyetemről hangsúlyozta, hogy manapság mindenki a könnyedségre törekszik a gyártásban, az egyetlen elvárás csupán az, hogy a karosszériát  formáló anyag elég merev legyen és így megfeleljen a biztonsági elvárásoknak.

Az UPM számos autógyártóval egyeztet arról, hogy használják technológiájukat, mely hővel formált rétegelt lemezt és cellulóz rostot használ a műanyag autóalkatrészek megerősítése céljából. Ezek az anyagok versenyképesek az olyanokkal szemben, mint például az üvegszál – no és csökkenthetik egy autó súlyát, több mint 15 százalékkal!

comp_woodencars07__01__630x420

„Minél drágább az energia, annál valószínűbb, hogy az ilyen trendek folytatódni fognak – mondta Joe Harmon, dizájner, aki a fa alapú Splinter autót tervezte 2008-ban, bizonyítva, hogy a fa igenis képes helyettesíteni bizonyos alkatrészeket. – A fa kevés energiát igényel a gyártás során, különösen az alumíniummal, acéllal, szénszállal összehasonlítva.”

Az autógyártók kezdenek lassan könnyebb anyagokat alkalmazni a hatékonyság növelése érdekében. A Ford Motor F-150 Pickup-ja az Egyesült Államokban a legkelendőbb jármű volt az elmúlt 32 évben és hamarosan a legtöbbet gyártott teherautó lesz, alumínium testtel – ez a jármű súlyát nagyjából 15 százalékkal teszi könnyebbé a jelenlegi teherautókéhoz képest -, miközben a 2015-ös modell már idén megérkezik a bemutató szalonokba.

A Volkswagen ugyancsak több alumíniumot és nagy szilárdságú acélt használ autóiban, a BMW pedig szénszálas törzset készít a járműveknek, hogy csökkentse a súlyukat. A Renault azt tervezi, hogy növényi alapú anyagokat használ – kender-szálakat a karosszériába és szójababot a kárpitba, hogy a műanyagok használatát 10 százalékkal csökkentse.

A fa autók terve miatt egyfajta „vissza a jövőbe” érzésünk lehet – a világ első járművei, beleértve Gottlieb Daimler 1885-ben gyártott kétkerekű Reitwagen-jét -, nagyrészt fából készültek. De a növekvő termelés 1920-ban hanyagolni kezdte a fát, mivel nehéznek bizonyult vele dolgozni, a többi között természetes csomói miatt. Idővel aztán az acél ereje és megbízhatósága kiszorította a fát a luxus autók műszerfalán. A brit Morgan Motor sportautó gyártó cég ritka kivétel, hiszen járműveiben évtizedek óta fából készült burkolatokat használ.

Jól használva a fa igen esztétikus anyag, ráadásul nemcsak a környezetvédelem miatt nyűgözi le az embereket. A fa autók fejlesztői ugyanakkor jelentős akadályokba ütközhetnek. Az autógyártók költséges sajtoló gépekkel szerelték fel üzemeiket, tervezőik és mérnökeik a fémek területén szakértők. Az extra berendezések és beruházások a természetes anyagokból készült járművek gyártásához bizony nem kevés változtatást igényelnének – nem valószínű, hogy a gyártók ezeket jelenleg tudják vállalni.

„Az autóipar is költség-érzékeny, ha az alapanyagokról van szó” – mondta el Pietro Boggia, szállítási elemző, a Frost és Sullivan tanácsadó cég munkatársa.

Ugyanakkor az UPM és partnerei, beleértve a Helsinki Metropolia Alkalmazott Tudományok egyetemét, bízik abban, hogy a Biofore prototípusa megváltoztatja majd az autógyártók felfogását. A fa autó teszt-vezetését augusztusban, zuhogó esőben tartották, épp azért, hogy teszteljék, mennyire áll ellen a víznek. Ellentétben az 1940-ben és 50-ben gyártott modellekkel, ez a fa autó cseppet sem úgy néz ki, mint amit fából készítettek. Teljesen más és környezetbarát, mégis ugyanúgy fest, mint a többi autó az utakon…

Forrás: