Azt csinálom, amit én akarok

Kevesebbet és kevesebbszer nézünk együtt tévét. ?Egyre inkább érvényesül az egyéniségünk, a tévéműsor megválasztása terén is.?

Jakob Bjur, a svéd Göteborgi Egyetemen leadott disszertációjában a társas tévénézés eltűnő hagyományairól számolt be. Az Újságírás, Média és Kommunikáció szakon tanuló hallgató a társasági tévénézést vizsgálta.

A múltban a tévénézés társas cselekvés volt, ami összehozta az embereket. Az egész család ugyanazt a műsort nézte ugyanazon a készüléken. Mikor másnap bementek a munkahelyükre, majdnem teljesen biztosra vehették, hogy a munkatársaik is pont ugyanazt látták.

Mára teljesen megváltozott a helyzet. Ami valaha egységbe kovácsolt minket, mára az elszigetelés eszközévé lett. A legtöbb családban több készülék is található, külön szobában néznek eltérő műsorokat, már ha tévéznek egyáltalán. Sőt, a csatornaválaszték olyan hatalmas méreteket öltött és olyan változatos, hogy egész kevés olyan műsor akad, ami másnap téma lehet a munkahelyi büfében. 38291999-ben a közös tévézés 45 %-ot tett ki, ami 2008-ig 37 %-ra esett vissza. ?Egyre inkább előtérbe kerül az egyéniségünk, a tévéműsorok megválasztása terén is. Meggyőződésem, hogy ez a trend a jövőben is folytatódik. A tévéműsor már nem kovácsol bennünket eggyé, nem számít egyesítő erőnek.? ? mondta Jakob Bjur.

Maradtak azonban még olyan programok, melyek valóban nagy nézőközönséget vonzanak, pl. zenei versenyek és futballmérkőzések. A televíziózás szerkezete azonban már nagyon eltér attól, amilyen egy évtizeddel ezelőtt volt. Több adó van, több csatorna, több féle módon elérhetők és erős köztük a versenyhelyzet. A nézőkért folyó harc arra késztette a tévétársaságokat, hogy megtalálják a maga csatornájukat, mint hogy olyan műsorokat keressenek, melyek nagy nézősereget vonzanak. A TV 4 például egy csatornával indult, ma azonban már 30 csatornán sugároznak az északi országokban

“Az emberek még mindig fecsegnek. De már inkább az interneten, speciális csoportokban .? ? mondta Bjur. A széttöredezett nézőközönség azonban gazdaságilag igen előnyös: nem kell semennyit sem költeni a célcsoportok eléréséért. Könnyű megtalálni a kisgyerekes szülőket, az építkezés vagy éppen a divat iránt érdeklődőket.

Forrás: