A szervek méretét egy fehérje határozza meg

Kutatók gyümölcslegyekkel végzett kísérleteikkel bebizonyították, hogy a szervek méretének meghatározásában alapvető szerepe van a p53 nevű fehérjének.

A PLoS Biology számában megjelent tanulmány az embrionális fejlődésre koncentrál. A folyamat zavarai fatális következményekkel járhatnak. A szervek megfelelő méretarányának jelentőségét Leonardo da Vinci a híres Vitruvius-tanulmányában tárgyalja.

A p53 ? melyet a Science 1993-ban az év molekulájának nevezett el ? olyan kémiai, vagy fizikai, potenciálisan daganatkeltő stressz hatására aktiválódik. A fehérje szerepet játszik a hiba kijavításában, illetve a visszafordíthatatlan károsodást szenvedő sejtek halálát okozza ? ezzel védve ki a daganatos folyamat kialakulását.15420A barcelonai Biomedicina Kutatási Intézet orvosa Marco Milán professzor és munkatársai muslicák korai fázisú embriójával kísérleteztek, azt vizsgálva, miként befolyásolja a stresszhatás a szárnyak méretét. Meglepetésre az alkalmazott stressz nemcsak a károsító hatásnak kitett rész feljődésének visszamaradását okozta, de a teljes szárny kisebb lett a szokásosnál ? megtartva az arányokat. Azonban, mihelyst gátolták a p53 működését, a szárny növekedésében arányeltolódások jelentkeztek.

Forrás: