Per a Happy Meal miatt

Egy kétgyermekes kaliforniai anya, és a Közérdekű Tudományos Központ közösen igyekszik jogi úton rávenni a McDonald?s-ot, hogy többé ne használjanak fel játékokat ételeik eladásához.

Azt állítják, a gyorsétterem-lánc több fogyasztóvédelmi passzust is megszeg azzal, hogy a Happy Meal menüket közvetlenül a kisgyerekeknek kínálja, mert ezzel kihasználja a sebezhetőségüket. ?Ami a gyerekeknek egy izgalmas játék, az voltaképp egy kifinomult, fejlett marketingeszköz, aminek segítségével a McDonald?s feltúrja a családunkat.? ? állítja a sacramentoi anya, Monet Parham. ?Más családok védelme érdekében követelem, hogy a McDonald?s többé ne furakodjon be az életünkbe.?

Parham ügyvédei, akik keresetüket San Francisco bíróságára adták be, azt kérték, ügyüket kezeljék csoportos perként. A vádirat nem tér ki a károkra, csak azt kérik, a bíróság tiltsa meg, hogy a McDonald?s reklámozza a játékokat tartalmazó ételeit. A világhírű gyorsétterem azonban büszke a Happy Meal menüre, és kész megvédeni a  a hírnevét és az ételeit. ?30 éve kínálunk vidám élményt a gyerekeknek és családjaiknak.? ? nyilatkozta a cég.15038A McDonald’s, mint a világ legnagyobb hamburger-hálózata részletes vizsgálatnak néz elébe, amiért játékokat értékesít a menükhöz. San Franciscoban már betiltották, hogy olyan menükhöz kínálják őket, melyek hatszáz kalóriánál nagyobb energiatartalmúak, vagy a tápanyag több mint harmincöt százaléka zsiradékból áll, és a szilikon völgy otthonában, Santa Clara megyében is hasonló tilalmat vezettek be. Wisconsin állam Superior városában azonban például úgy döntöttek, hogy nem szabályozzák ezt a kérdést.

A fogyasztói csoport elmondta, hogy azért a McDonald?s-ot vették célba, mert ez a legnagyobb gyorsétterem-hálózat, vetélytársainál sokkal többet költ a gyermekek felé irányuló reklámokra. Ha reformokat vezetne be, abban vezető szerepet tölthetne be. Az amerikai Közérdekű Tudományos Központban már akad példa arra, hogy rávették az élelmiszeripart, hogy változtasson a szokásain.14935A Kellogg Co. például beleegyezett, hogy a gyermekeknek kínált termékeken feltüntetik a tápanyag-standardokat, a KFC-nél pedig elérték, hogy felhívják a figyelmet a transzzsírok használatára, miután pert vesztettek a részlegesen hidrogenizált olajok használata miatt.

2006-ban a gyorsételt kínáló cégek több mint ötszázhúsz millió dollárt, körülbelül száztizenöt milliárd forintot költöttek a gyermekételek reklámozására, ennek háromnegyedét pedig a játékok tették ki. A játékok miatt a gyerekek a tápanyag szempontjából kiegyensúlyozatlan Happy Meal menüt fogyasztják, így emiatt nő az elhízott gyerekek aránya, kifogásolta a központ.

?A játékokkal reklámozott Happy Meal megtévesztő és igazságtalan a gyerekekre és szüleikre nézve, megsérti a kaliforniai törvényeket.? ? jelentették ki. Lehetőség van arra, hogy egészségesebb alkotóelemeket kérjenek a Happy Meal menühöz, például almát a sült krumpli helyett, az üdítő pedig tejre cserélhető, a központ azonban azt találta, hogy a McDonald?s alkalmazottai csak akkor szolgálják fel ezeket az egészségesebb ételeket, ha az ügyfél kifejezetten kéri.

Forrás: