Idősen nem segít már az alvás! 2011-11-18 Kórkép Megosztás: Tweet A szakemberek régóta tudják, hogy az alvás mennyisége, minősége és a memória romlanak az idő múlásával, ám a pihenés fiatal korban két fontos tanulási folyamatban is jelentős szerepet tölt be. A mostani kutatás azt vizsgálta, vajon a tanulási képesség hanyatlása összefüggésben van-e a rosszabb minőségű alvással. A massachusettsi Amherst Egyetem alváskutatói, Rebecca Spencer és Laura Kurdziel szerint idősebb korban már nem fejleszti az alvás a motoros képességeket és a folyamatos tanulást. Eredményeiket nemrégiben mutatták be az amerikai Ideggyógyászati Társaság washingtoni konferenciáján. „Arra voltunk kíváncsiak, hogy a memória hanyatlása mennyiben függ össze a rosszabb alvással. Lehetséges lenne az emlékezet romlását a pihenés hatékonyabbá tételével kezelni? Vagy ez csak néhány képességre hat ki, nem az összesre?” – tette fel kérdéseit Spencer. A tudósok jelen kísérletükben azt kutatták, hogyan hat az alvás a tanulás nem motoros folyamataira. Ennek vizsgálatához 25 fiatalt és 24 idősebb, 51-70 év közötti felnőttet kértek meg, hogy játsszanak egy számítógépes játékot. A feladat az volt, hogy tíz különböző színű ajtó megfelelő sorrendbe állításával bejutást nyerjenek tíz szobába. 12 óra elteltével megnézték, ki mennyire emlékszik a sorrendre. Egyes esetekben a 12 óra nappal telt el, más esetekben éjjel, amikor az alanyok aludtak. A fiatalok sokkal jobban emlékeztek a sorrendre akkor, ha előtte alhattak egyet, az idősebbekre azonban nem gyakorolt ilyen kedvező hatást a pihenés. „Tudjuk, hogy fiatal korban igen összetett folyamatok játszódnak le alvás közben. Minden egyes lépcsőfok különböző kognitív képességeket szilárdít meg. Úgy gondoljuk, a mélyalvás közben szó szerint újra játszódnak az emlékeink a fejünkben. Ezután, a pihenés második kétharmadában, a REM-fázis és a 2-es fokozat váltakoznak. Véleményünk szerint a REM-szakasz alatt lejátszódó folyamatok segítenek a kreatív ötletek és a döntések megszületésében” – magyarázta Spencer. Azt még a pszichológusok sem tudják, hogy a motoros képességeket fejlesztő 2-es fokozatú alvás segít-e a folyamatos tanulásban. „Idősebb korban tovább tart ez a szakasz, ezért eleinte azt gondoltuk, nekik a motoros képességeik fejlődnek jobban. Ám ezt megtöri a REM-szakasz és a felébredések, így az emlékezési folyamat is félbemarad” – fejtették ki a kutatók. Forrás: