ReklámFeszt – Az egészség reklámja 2012-09-19 Napi Hírek Megosztás: Tweet Napjainkban az egészségügyi kommunikációs piacon az egészségügyi tartalmak iránt töretlen az érdeklődés, évről évre nő azoknak a száma, akik a legkülönbözőbb csatornákon keresik az őket érdeklő információkat. Az egészségügyi rendszer egyik legnagyobb betegsége, hogy kommunikációs szakadék van az információra éhes betegek és az egészségügyi információt birtoklók között. Ezt a szakadékot kell áthidalni úgy, hogy a kommunikációs piac szereplői valamennyien tevékenyen részt vállaljanak az információs szakadék feloldásában. Erről tanácskoztak a Reklámfeszt szakmai rendezvényén az "Egészség reklámja – az egészségmarketing lehetőségei Magyarországon" című konferencia résztvevői. A rendezvényt Beke Zsuzsa, a Magyar Reklámszövetség alelnöke és Morva Gábor, a Magyar Pr Szövetség alelnöke nyitotta meg. Levezető elnök: G. Németh György, a napidoktor.hu főszerkesztője. Az egészségügyi szolgáltatóknak sokkal intenzívebben kell kapcsolódniuk a betegek egymás között folytatott párbeszédeibe, hogy érdemben tudjanak válaszolni az egészséggel és a betegségekkel kapcsolatos kérdésekre. Ez az alapja a magasabb szintű szakmai kommunikációnak, annak érdekében, hogy hatékonyabb legyen a gyógyítás és a megelőzés is. Az egészségügyi szolgáltatók számára ez nemcsak rövidebb utat jelenthet az ellátás folyamatában, hanem a szolgáltatásaik iránt elkötelezett, támogató közösséget is építhetnek általa – hangsúlyozta Varga-Tarr Sándor, az Egészségügyi Média Szövetség szakértője. Az elmúlt években számos kutatatás is megerősítette, hogy az emberek egyre nagyobb figyelmet fordítanak a saját és a családjuk egészségére. Az egészség, mint fontos döntési tényező tovább erősödött, egyre több termék- és szolgáltatási kategóriában jelenik meg a fogyasztás mozgatórugójaként. A közfinanszírozott egészségügyben egyre kevésbé bíznak az emberek, ha az egészségük hosszú távú fenntartásáról van szó, és egyre több olyan terméket vásárolnak, szolgáltatást vesznek igénybe, amely az egészségüket támogatja. Az egészségcélú költések mintegy 20%-os növekedése elsősorban a fogyasztási szerkezet átalakulásának következménye, ugyanis egyre több termék- és szolgáltatási csoportban jelenik meg az egészség, mint fontos döntési szempont – mondta Lantos Zoltán, a GFK Global igazgatója. A piaci trendekből kiolvasható, hogy az érdeklődők keresik a célzott és minőségi tartalmakat. A médiatulajdonosok feladata, hogy a minőségi tartalmakat a lakosság felé a legújabb csatornákon keresztül is eljuttassák, a hirdetői piac számára pedig hatékony, célzott elérést biztosító megoldásokat alakítsanak ki – hangsúlyozta Lukács Katalin, a H2Online igazgatója. Napjainkban az internet az egészségügyi kommunikáció és marketing domináns csatornájává vált. Ez a tény jelentősen befolyásolta a betegek, az orvosok és az egészséghez kapcsolódó iparágak viselkedését és a rendszerben betöltött pozícióját. A közösségi média és a mobilplatform jelentőségére, a bennük rejlő lehetőségekre és az esetleges veszélyekre hívta fel a figyelmet Gyarmati Gábor online szakértő. Az egészség nagy kincs, és ezt nem csak a fogyasztó, hanem a reklámozók is tudják. Ugyanakkor bármilyen termék reklámjában is hangzik el az egészséggel kapcsolatban reklámígéret, azoknak igaznak kell lenniük, és szigorú szabályoknak kell megfelelniük. A fogyasztóknak a virtuális térben történő kommunikációja esetében felmerül a kérdés, hogy hol van a szólásszabadság és az irányított üzenet (burkolt reklám) határa- hívta fel a figyelmet dr. Fazekas Ildikó, az Európai Önszabályozó Reklám Szervezet (EASA) elnöke. A média és különösen a reklámok tele vannak jól csengő ígéretekkel. Az egyik legkedveltebb ezek közül az egészség. A televízióban talán nincs is olyan reklámblokk, amelyben ne hangozna el legalább egyszer. Használják a gyógyszergyártók, a szépség- és élelmiszeripari cégek, a szállodák és ruházati márkák. Vagyis a fogyasztó azt már tudja, mivel mosson hajat, melyik cipőt válassza és milyen táplálék kiegészítőt szedjen, ha szeretne fitt és egészséges maradni. De ettől még nem feltétlenül nevezhető egészségtudatosnak. Ahhoz, hogy azzá váljon, jól átgondolt és összehangolt egészség üzenetekre, vagyis egészségmarketingre van szükség az állami intézmények és társadalmi szervezetek részéről – mondta Mihálszki Zsuzsa, a Kantar Media Hungary igazgatója. Bár a betegek és hozzátartozóik napjainkban főként az internetet használják, hogy információt gyűjtsenek, ez nem jelenti azt, hogy el kell vetni a hagyományos kommunikációs eszközöket. Ezért integrált kommunikáció kialakítására van szükség, ahol kreatív stratégiák segítségével, a hagyományos és újmédiás eszközök egyidejű felhasználásával biztosítható az információ, akár párbeszéd formában is. Az egészség konferencia a piaci folyamatok áttekintésével, az egészség fogalmának időszerű értelmezésével elemezte a hazai egészség-trend alakulását a különböző piaci szereplők – állam, szakma és fogyasztók – szemszögéből. Az előadások: Az egészség, mint trend 2012. – Kiss Katalin kutatási igazgató/Szinapszis Piackutató Az egészségmarketing jogi és etikai kérdései – Dr. Fazekas Ildikó elnök/Európai Önszabályozó Szervezet (EASA); főtitkár/Önszabályozó Reklám Testület A magyar egészségfogyasztó viselkedésének jellemzői, az egészségigény sajátosságai – dr. Lantos Zoltán igazgató/GFK Global, Kommunikációs akupunktúra – kockázatok és mellékhatások az egészségügyi kommunikációban – Mészáros Zsolt igazgató/ÉrtékTrend Consulting, Egészségmarketing a médiában (számok és tények) – Mihálszki Zsuzsa igazgató/Kantar Media Hungary, Nemzetközi kitekintés az egészségügyi online trendekre – Gyarmati Gábor online szakértő, Információhiány az egészségügyben, egészségkommunikáció 2.0 – Varga-Tarr Sándor kommunikációs szakértő/ Egészségügyi Média Szövetség, Innovatív megoldások az egészségügyi kommunikációban – Lukács Katalin igazgató/H2Online A rendezvény kiemelt szakmai partnere: Richter Gedeon Szakmai partnerek: Szinapszis Egészségpiaci Kutató, AC Interactive Communications, Benyovszky Orvosi Központ. Médiapartner: H2Online.hu, webbeteg.hu, kamasz-panasz.hu. Kiemelt médiapartner: napidoktor.hu Forrás: