8+1 ok, amiért az édesburgonya a jó barátunk lehet!

Ha eddig csak a sima krumpliban hittünk, érdemes kipróbálnunk az édes változatot is – utóbbi ugyanis jóval több értékes tápanyaggal szolgál számunkra, sőt a diéta részévé is tehetjük. De pontosan miért is annyira egészséges az édesburgonya?

Vettünk már valaha édesburgonyát?

Ezt a különös külsejű, ízletes zöldséget nagyon érdemes beiktatni étrendünkbe – számos okból. Az édesburgonya előnyei messze meghaladják az egyszerű krumpliét. Lássuk, miért is van keresnivalója a konyhaasztalon és a tányérunkban!

1.Kitűnő antioxidáns:

Nem minden édesburgonya narancsos színű, a bőre lehet fehéres, sárgás, barnás, pirosas, rózsaszínes és lilás is. S minden szín más-más tápanyagot jelent. A lila színű édesburgonya előnye, hogy igen nagy mennyiségben tartalmaz antioxidánsokat és remek gyulladáscsökkentő. Ha fogyasztjuk, kiegyensúlyozza a szabad gyökök jelenlétét – amelyek károsak a sejtjeinkre nézve.

2.A-vitaminban bajnok: egy közepes édesburgonya megadja szervezetünknek a napi A-vitamin szükséglete jelentős százalékát – tökéletesen hozzájárulunk fogyasztásával a szem és a bőr egészségéhez.

3.Béta-karotin löket: a mélynarancs árnyalatú édesburgonya előnye, hogy béta-karotinban gazdag – ez is antioxidáns, mely elhárítja a betegségeket, beleértve bizonyos rák- és szembetegségeket is.

4.Könnyű egészségesen elkészíteni: ahogyan megfőzzük vagy sütjük az édesburgonyát, az befolyásolja tápanyag-tartalmát. Egy tanulmány megmérte, mekkora mennyiségű karotinoid marad benne elkészítés után. A legjobb, ha a sütőben egyszerűen megsütjük.

5.Rákellenes anyagok: az édesburgonya előnye az is, hogy a tudósok szerint a színpompás zöldség egyedi fehérjéje ún. proteáz inhibitor, amely a tesztek során megállította a rákos sejtek növekedését.

6.Vitaminok és ásványi anyagok bölcsője: rendkívül sok C-vitamint találunk az édesburgonyában, amely szinte felfrissíti az immunrendszert. A magas káliumszint segít szabályozni a vérnyomást, miközben a kalcium a csontokat erősíti.

7.A vércukor számára jótékony: az édesburgonya előnye a simával szemben, hogy a vércukorszintre nézve jobb – a fehér, normál krumpli, melyet megsütünk vagy megfőzünk, magas glikémiás indexű, gyorsan fejt ki hatást a vércukorszintre. Ám az édesburgonya nem, ugyanis több benne a rost – ¾ csészényi adagban 5 gramm található -, ezért lassítja az emésztést és hosszabb időre telít.

8.Tökéletes rosttartalom: az édesburgonya héját is érdemes megenni. Főzzük meg ebben, hámozás nélkül, mert tele van rosttal. Püréként, sütve vagy pörköltbe vágva is nagyon ízletes. Ráadásul kevesebb kalóriát és szénhidrátot tartalmaz, mint a normál krumpli.

9.Vasban gazdag: ez a finom zöldség igen sok vasat tartalmaz. Vegetáriánusok és vegánok számára is nagyon előnyös az édesburgonya. A szervezet lassabban szívja fel a benne levő vasat, mint ha húsból jutunk hozzá. Ráadásul, a C-vitaminban gazdag édesburgonya hatására a vasat jobban hasznosítja a test.

Vegyük és együk ezt az értékes zöldséget!

Forrs: Adrina - napidoktor.hu


Válaszolj

Az e-mail címed nem publikáljuk.