Növényi fehérje-étrend csökkenti a szívbetegségből eredő halál esélyét?

Érdemes az állatit növényire cserélni

A nagy mennyiségű növényi fehérje alapú étrend mérsékeli a szívbetegségből eredő halálozások előfordulását – mutattak rá a kutatók.

Az az étrend, amely nagymértékben növényi alapú forrásokra támaszkodik, képes csökkenteni az ember esélyét a szívbetegségből adódó elhalálozásra – mintegy 10 százalékkal. Erről a kutatók a JAMA Internal Medicine szaklapban számoltak be.

A növényi eredetű fehérje tojással történő helyettesítésekor kiderült: a szívbetegség miatt bekövetkező halál kockázata 20 százalékkal mérséklődött – adták hírül a Nemzeti Rák Intézet (NCI) kutatói. Amennyiben a vörös húst növényi alapú fehérjékkel helyettesítették, a szívbetegségből adódó elhalálozás esélye 15 százalékkal esett – tették hozzá.

Adataink bizonyítékkal szolgálnak a növényi étrend kedvező mivoltára, de arra is, hogy a fehérjeforrások megfelelő kiválasztása befolyásolhatja az ember egészségét” – mondta el Jiaqi Huang, a tanulmány társ-szerzője, az NCI Metabolikus Epidemiológiai Osztályának munkatársa.

A növényi fehérjék elsődleges étrendi forrásai a kenyér, a gabona, a tészta, a dió, a bab és a zöldségek. Ezekben az élelmiszerekben általánosságban alacsonyabb a „rossz” koleszterin és a zsír szintje,  mint az állati eredetű ételekben, így a vörös húsban vagy a baromfiban. A tanulmányhoz az NCI kutatói 416 104 felnőtt adatait elemezték. Az alanyok körében a teljes fehérjéből származó napi energiafelvétel átlagos százaléka 15,3 volt. Nagyjából a fehérje-bevitel 40 százaléka származott növényi eredetű étrendből, a maradék állati forrásból és csaknem 20 százalék tejtermékből.

A táplálkozási irányelvek Amerikában azt javasolják: különféle fehérjetartalmú ételeket fogyasszunk, beleértve a tenger gyümölcseit, a sovány húsokat és a baromfit, tojást, zöld színű zöldségeket – például babot és borsót -, valamint dióféléket, magvakat és szójatermékeket.

Ugyanakkor az új felfedezéseket is számításba kell venni az irányelvek újításakor, szükséges nagyobb figyelmet helyezni a növényi alapú fehérjeforrásokra” – hangsúlyozta Jiaqi Huang.

Fotó: 123rf.com

„Tanulmányunk azt mutatja, hogy az állati fehérjebevitel növényi fehérjére cserélésével alacsonyabb a halálozás kockázata – ami arra utal, hogy a növényi fehérjeforrások, mint például a teljes kiőrlésű gabonafélék, a hüvelyesek, a diófélék és a gabonafélék az egészséges étrend részei, melyek a hosszú élettartamot is elősegítik” – emelte ki a tanulmány társszerzője, dr. Demetrius Albane, az NCI vezető kutatója.

Forrás: Adrina - napidoktor.hu


Válaszolj

Az e-mail címed nem publikáljuk.