Úgy hatnak mint a kávé-természetes élénkítők

Élet az erős feketén túl? Létezik azért…

Még ha úgy is érzed, hogy az éjjel kipihented magad, már a munkába bejutás vagy egy frusztráló míting le is szívta az erődet. Valószínűleg ezért kell a legtöbb embernek délután még egy kávé, tea, vagy egyéb serkentő termék, hogy végig tudják csinálni a napot.

 

Viszont a tudomány is kínál pár megoldást, hogy felfrissítsük az agyunkat és testünket. Némelyik módszer egész jópofa is. Ezek a tippek jó eséllyel megtörik a kávé egyeduralmát.

Vedd le a szemed a monitorról!

Ha huzamosabb ideig irányítod a tekinteted a képernyőre, akkor fájni kezdhet a szemed, és majd’ leragadnak a pilláid. Az amerikaiak 95 százaléka ki van téve a szem digitális túlterhelésének, főleg az irodistákat érinti ez a probléma. A számítógéphez kötött munka szem irritációt, homályos vagy kettős látást okoz, fej-, nyak- és vállfájdalommal.

Foto:123rf.com

 

Ennek kockázatát úgy csökkenthetjük, ha visszavesszük a fényerőt, LCD-képernyőre váltunk, gyakran pislantunk, testtartást javítunk, illetve 20 percenként valamilyen távolabbi tárgyra fordítjuk a tekintetünket. Köszi, hogy eddig olvastál – most pillants picit félre!

 

Fotó: 123rf.com

Egészséges rágcsa

Ha zuhan a vércukorszinted, akkor tompán fogod érezni magad, testileg és lelkileg is. Viszont a nagy zabálások után is ezt tapasztalod: az emésztés elvon egy csomó energiát, és jön a kajakóma. A kávézás gyorsan megdob, hogy aztán még nagyobbat zuhanj. Viszont elkerülheted az ilyesmit, ha egészséges ropogtatnivaló van nálad, melynek hasznos zsiradékjai a természetes pörgést segítik elő. Egy tanulmány szerint a magas rosttartalmú reggeli biztosítja a legkedvezőbb löketet az éberséghez, illetve fontosak a jó minőségű fehérjék is, melyek származhatnak akár a tojásból   is.

De széles már a választék olyan ételekből, melyek az energia szintedet stabilan magasan tudják tartani: az avokádós vagy mogyoróvajas pirítós például kiváló opció, de a humusz és a répa is megfelel. A spenót és lencse a vastartalmával járul hozzá az erőnlétedhez, ugyanis a vashiány kimerültséggel jár. A vastartalmú ételek közé iktass be C-vitaminban dús rágcsálnivalókat, melyek ezen anyag felszívódását segítik.

Foto:123rf.com

Igyál vizet!

A kiszáradás megcsapolja az energiádat is: zavart leszel, megviselt és a szívednek sem tesz jót. Akár el is ájulhatsz, ugyanis a testünk jó 60 százaléka víz. Vérünk ugyanis a víz segítségével szállítja az oxigént és a szénhidrátokat a test különböző részeibe, így az agyba is. Akár ha 1-2 százalékkal is kevesebb a szervezetünkben a víz, máris megérezzük, a Tufts Egyetem 2009-es kimutatása szerint.

Menj ki levegőzni!

Ha pár pillanatra kilépsz egy kis napfényért, levegőért – az azonnal fel tud tölteni. Van olyan tanulmány, mely szerint ha egész nap kék fénynek vagyunk kitéve, akkor az éberré tesz miket. Származzon akár természetes forrásból (Nap), vagy mesterséges készülékekből. De ahhoz, hogy ne lankadj, a non-stop monitorbámulás kevés lesz, viszont álmatlanná tud tenni. Ráadásul a kék fény eltérő variációi máshogyan hatnak, melyet memória tesztekkel is bizonyítottak már. A ragyogás például a hipotalamuszt ingerli, mely a normál napi ritmusunkért felelős agyi területünk.

Foto:pixabay.com

 

Tánc vagy rövid séta

Még az irodai lépcsőzés is segíthet, de egy kis kocogás pláne jótékonyan hat. Amikor a legálmosabbnak érzed magad, mozogj, illetve így beindítod az endorfin termelésedet is: vidám leszel, és a fáradtságnak vagy feszültségnek nyoma sincs már. Ha a kedvenc számodat teszed be, és táncolsz egyet rá, még jobban fog menni utána a munka.

Lélegezz mélyeket

A nyugodt, kiegyensúlyozott dolgozó termelékenyebb is. Több oxigént veszel fel, ha nem csak kapkodod a levegőt, így energikusabbá is válsz. Szintén stressz- és fáradtságűző, ha jó mélyeket lélegzel, és még az immunrendszered is hálás lesz ezért.  Akár a hasi légzést is gyakorolhatod.

Hallgass zenét!

Ami zenét szívesen hallgatsz, az jó kémiát is szabadít fel a szervezetedben, melytől az agyad szárnyakat kap. A libabőrös számok 15 perc dopamin-lökettel ajándékoznak meg, ami anyag az agyi gyönyörért felel, de a szintén jóleső szerotonin és oxitocin is áradni fog a véredben. Az autóvezetőket is a zene tartja éber állapotban, főleg ha hangos. Persze ez a hatás sem tart a végtelenségig, főleg ha unalmasak a számok.

Rágózás

A szádban tartott rágó lefoglalja a rágószerveidet, és az agyadat is. A napközbeni álmosság jó ellenszere lehet, mert a keringést pörgeti, és a rágás bizonyos agyterületeket is serkent. Vizsgán segít összpontosítani, csökkenti az idegességet és javítja az olvasási készséget. Főleg, ha nem csámcsogunk a többiek kárára.

Ha cuki állatokat nézegetsz

Egy 2012-es tanulmány hozta ki, hogy a cuki cicás videók áloműző hatással bírnak, melyet 2015-ben egy újabb kutatás is megerősített. A macskás filmecskék energiával töltenek fel, jó érzéseket keltenek, a negatív gondolatokat száműzik. Ha az oxitocin szint emelkedik, akkor a bizalom és a pozitív értések is erősödnek. Ilyenkor csökken a kortizol szintje, mely a stresszért felel. Ha állatokat simogatunk, ugyanez történik, de úgy látszik, már az is segít, ha csak neten is látjuk őket.

Ha nincs más, dőlj le

Ha ezek egyike se jön be, akkor jobban jársz, ha pár percre kivonod magad a fogalomból. Már öt perc is jótékonyan hat, de még 25 percre is megéri ledőlni, főleg ha csak 6-7 órával később jutnál csak ágyba.

Mintha kicseréltek volna, és így is van: egy 2008-as vizsgálat igazolja, hogy egy délutáni szundi többet ér, mintha éjjel nagyobbat aludnál és nappal kávéval pörgetnéd magad. Egy pici pihenő javítja a tanulást, az emlékezetet és a kreatív gondolkodást is: még egy hatperces „leállás” is képes pozitívan meglökni az információk tárolását, teszi hozzá a Science Alert.

Forrás: Napidoktor.hu


Válaszolj

Az e-mail címed nem publikáljuk.