Mik változtatják meg a világot 2014 után?

Az Ericsson ConsumerLab kutatása azonosította 2014 és az azt követő időszak legfontosabb fogyasztói trendjeit.

Az alkalmazások megváltoztatják a társadalmat, a saját testünk lesz az új jelszavunk, egyre nő a videó-fogyasztás és mindenhol érzékelők lesznek – íme  néhány a hosszú távú változások közül.

A legfontosabb tíz jellemző:
1. Az alkalmazások megváltoztatják a társadalmat. Az okostelefonok gyors, globális terjedése gyökeresen átalakította a kommunikációt és az internethasználatot. Most a gyorsan változó okostelefon-használatnak egy új szakaszába lépünk be, és az emberek a társadalom minden rétegében az alkalmazásokat keresik. Ez mindenre igaz, a vásárlástól és a napköziotthonos gondozástól kezdve, a hatóságokkal folytatott kommunikációig és a közlekedésig. Az alkalmazások fontosabbá válnak, mint maga a telefon márkája vagy típusa.
2. A testünk lesz az új jelszavunk. A weboldalak egyre hosszabb jelszavakat követelnek meg: számok, betűk és szimbólumok keverékével, amelyeket szinte lehetetlen megjegyezni. Éppen ezért egyre nagyobb a biometriai alternatívák iránti érdeklődés. A felmérés azt találta, hogy az okostelefon-használók 52 %-a inkább az ujjlenyomatát szeretné használni a jelszavak helyett, és 48 %-ukat érdekelné a képernyő zárolásának feloldásához használt retinafelismerés. Összesen 74 % véli úgy, hogy 2014 során a biometriai azonosítókat használó okostelefonok elterjedtté válnak majd.
3. A számokban meghatározott „én”. Vérnyomás, pulzus és a megtett lépések száma – csak néhány példa arra, hogyan szeretnénk „megmérni” magunkat a mobilkészülékekkel, személyesen előállított adatok használatával. Mindössze el kell indítani egy alkalmazást, hogy nyomon kövessük a tevékenységeinket és jobban megismerjük magunkat. Az okostelefon-használók összesen 40 százaléka szeretné a telefonját arra használni, hogy az valamennyi fizikai tevékenységét naplózza, és 56 százalékuk pedig szeretné nyomon követni a vérnyomását és pulzusát egy gyűrű használatával.
4. Az Internet mindenhol alapelvárás. Az internet-élmény minősége elmarad a hangátviteli élmény mögött, és az okostelefon-használók felismerték, hogy a telefonon megjelenő jelerősség-oszlopok már nem adnak megfelelő útmutatást, mivel a hangátvitelhez megfelelő jelerősség lehet, hogy nem elég jó az internetes szolgáltatásokhoz
5. Az okostelefonok csökkentik a digitális szakadékot. Az internet-hozzáférés globális szinten továbbra sem megfelelően és nem egyenlően oszlik el, így létrejön az úgynevezett digitális szakadék. Az olcsóbb okostelefonok megjelenése révén a fogyasztóknak a jövőben nincs szükségük költséges számítástechnikai eszközökre az internetes szolgáltatások eléréséhez. Globális szinten a fogyasztók 51 százaléka úgy véli, hogy a mobiltelefonjuk a legfontosabb technológiai eszköz, és sokak számára a mobil lesz az internethasználat elsődleges eszköze.
Fogyasztói trendek 2014 után (Ericsson)
6. Az online előnyök nagyobb súllyal esnek latba, mint az aggályok. Ahogy az internet a mindennapjaink szerves részévé válik, egyre egyértelműbbek a csatlakoztatással kapcsolatos kockázatok. Az internetet naponta használók 56 százalékának vannak az adatvédelemmel kapcsolatos aggályai. Azonban mindössze 4 százalék nyilatkozott úgy, hogy emiatt ténylegesen kevesebbet használja az internetet. Ehelyett a fogyasztók inkább különböző stratégiákat alkalmaznak a kockázatok csökkentésére.
7. Videó-megtekintés „utasításra”. Annak ellenére, hogy szélesebb a médiaválaszték, úgy tűnik, hogy kevésbé mi választjuk meg, hogy mit nézünk meg. Valójában a barátaink nagy szerepet játszanak abban, milyen videó-anyagokat tekintünk meg. A válaszadók 38 százaléka hetente többször is megtekint olyan videó-klipeket, amelyeket a barátaik javasoltak. A barátaink legalább ekkora hatással vannak a blogolvasási és zenehallgatási szokásainkra is.
8. Az adatok láthatóvá tétele. A fogyasztók összesen 48 százaléka használ alkalmazásokat az adatfogyasztása jobb megismerésére. Míg 41 százalék csak arra kíváncsi, hogy mennyi adatot használ, 33 százalék azt is tudni szeretné, hogy megfelelően számlázzák-e ki számára az adatátvitelt, 31 százalék pedig nem szeretné túllépni a szolgáltató által meghatározott felső határt. A felmérés azt is felfedte, hogy az okostelefon-felhasználók 37 százaléka rendszeresen használ alkalmazásokat a kapcsolati sebesség tesztelésére.
9. Érzékelők mindennapi helyeken. Ahogy az interaktív szolgáltatások mostanra általánossá váltak, a fogyasztók egyre inkább elvárják a fizikai környezettől, hogy képes legyen az együttműködésre. Az okostelefon-tulajdonosok 60 százaléka úgy véli, hogy 2016 végére mindenben lesznek érzékelők, az egészségügytől és a tömegközlekedésig, az autóktól az  otthonainkon át a munkahelyeinkig.
10. Lejátszás, szüneteltetés, folytatás – valahol máshol. Mivel az összes igénybe vett adatfolyam TV- és videóidő 19 százalékát telefonokon és táblagépeken vesszük igénybe, a fogyasztók egyre inkább úgy váltogatják a tévénézési helyeket, hogy az megfeleljen a mindennapi életüknek. Például előfordulhat, hogy elkezdik egy tartalom megtekintését otthon, majd folytatják munkába utazás közben. A helyszínek váltogatásakor érdemes lehet az eszközöket is váltogatni.
A 2013-as év végének közeledtével az Ericsson ConsumerLab kutatása azonosította 2014 és az azt követő időszak legfontosabb fogyasztói trendjeit. A ConsumerLab előrejelzése több mint 15 év kutatási tapasztalataira épít, és a felhasználók értékpreferenciáit, viselkedését vizsgálja, illetve azt, miként is használják az infokommunikációs termékeket, szolgáltatásokat. A globális kutatási program több mint 40 országban, és 15 metropoliszban, több mint 100 000 személlyel készített éves interjún alapszik.

Forrás: