Még nem késő: 10 tipp, hogyan készítsük fel autónkat a télre!

Minden tél elején érdemes átvizsgáltatni az autónkat, hisz a nem megfelelően felkészített autók számtalan bosszúságot okozhatnak a hideg megérkeztével.

Íme 10 praktika, amellyel megóvhatjuk és felkészíthetjük járgányunkat a zord időre!

1. Hűtővíz szintjének ellenőrzése

Ellenőrizzük, és ha kell, korrigáljuk a motorolaj és a hűtővíz szintjét. Benzinkútnál meg kell méretni a hűtővíz fagyáspontját. Ha nem éri el a 25 fokot, fagyálló hűtőfolyadékot kell utántölteni a kiegyenlítő tartályba. Érdemes lecserélni a régi ablaktörlőlapátokat jó minőségű, nem csíkozó és nem sikoltozó lapátokra.

2. Az akkumlátor ellenőrzése

Abban az esetben, ha nehezen indul be a motor, mindenképp ellenőriztessük az akkumulátor töltését, tisztítsuk meg az akku saruit. Ha új telepre van szükség, vegyünk eggyel nagyobb kapacitásút az eredetinél. A szervizekben lehetőség van mind az akkumulátor, mind a jármű elektromos rendszerének közelítő mérésére, amiből meg lehet állapítani, hogy az elektromos hálózat részei, és ezek tagjaként az akkumulátor milyen állapotban van. Ma már lehet kapni olyan feltépőzározható, alumínium hő tükörrel ellátott műanyag lapot, mely télen lassítja az üzem meleg akkumulátor lehűlését, ezáltal az autót újraindítva több „energia” áll rendelkezésünkre, ugyanis a hideg akkumulátor nem tudja teljes teljesítményét leadni.

3. Ékszíjak ellenőrzése

Fontos az ékszíjak állapotának és rugalmasságának ellenőrzése. Télen nagyon gyakran hallhatjuk azokat a furcsa, nyikorgó hangokat az autó beindításakor, amelyek sok esetben a generátor ékszíjának a problémáját jelzik.

az-abroncsokon-kopasjelzo-segiti-az-autosokat

4. A szélvédőről se feledkezzünk meg!

A szélvédőről a jeget, havat puha kefével és vele párhuzamosan az ablak fűtésével, esetleg jégoldóval tudjuk kíméletesen eltávolítani. Léteznek olyan szórópisztolyos jégoldók, amiket ha előzetesen ráfújunk az ablakra, akkor a jég nem tud hozzáfagyni az ablaküveghez. A jégkaparó is hatékony megoldás, viszont könnyen összekarcolhatja az üveget. Ha tél, akkor szélvédőmosóból is télit kell használni. Nem elég az ablakmosótartályt teletölteni fagyálló folyadékkal, a teljes rendszert át kell öblíteni vele. Reggelente elkel a jégkaparó, ónos eső után a jégoldó spray. Nem árt beszereznünk egy zárolajzó-jégoldó flakont, ha az autón a zár nem távirányításos.

5. Kívülről is óvjuk autónkat!

Még a legújabb, legmodernebb autókat is érdemes védeni a jeges, sós, vagy kalcium-kloridos latyaktól, így ajánlatos például levaxolni a fényezett elemeket. A vax, vagy más néven szilárd viasz ugyanis egész hosszan tartó védőbevonatot ad a karosszérián, ráadásul a hó is könnyebben lefolyik róla. Léteznek konzerváló viaszok, melyek egy áttetsző, a sónak és a víznek ellenálló, összefüggő viaszréteget képeznek – télen ideális védelmet biztosítanak az alufelniknek, de jó megoldás a használaton kívül lévő, szabad ég alatt parkoló autók számára is.

Jó tanács: A műanyag és gumi felületeknek is hasznos az ápolás, ám ez esetben kerüljük a szilikonos szereket, mert egy esetleges karosszériajavításnál nagyon nehéz eltávolítani a fényezett felületről a rászórt szilikont. Gumiápolásnál érdemes az ajtók belső gumiszigeteléseit is megkennünk!

6. Fényszórók tisztítása

Állítsuk be a fényszórókat és mindig tartsuk tisztán. A jól beállított és megfelelően tisztított fényszórók nagyobb biztonságot jelentenek.

gumiabroncs

7. Téli gumi

Talán az egyik legfontosabb teendők a hideg beálltával a gumiabroncsok állapotának ellenőrzése, és téli gumik felszerelése. A nyári gumik tapadási együtthatója lényegesen rosszabb, ezáltal a csúszós időben megnövekszik a féktávolság, amely balesethez vezethet. A téli gumiabroncsoknál az aranyszabályra érdemes figyelni: legjobb, ha mind a 4 keréken téli gumik vannak, legalább 4 mm profilmélységgel, és maximum 4 évesek legyenek.

8. Közlekedés

Téli vezetésnél, csúszós úton a legfontosabb az óvatosság. Havon, és jégen sokkal érzékenyebben reagál az autó a kormánymozdulatokra. Folyamatosan tartsunk nagy követési távolságot, ne vegyük el magunktól a reagálás lehetőségét ráhajtással. Érdemes a fűtéssel is okosan bánni, ne fűtsük bágyasztóan melegre az utasteret, és két-két és fél óránként álljunk meg 15 percre.

9. Autónk felkészítése a téli síútra

Sítúrához alapfeltétel a legalább négy milliméteres profilmélységű téli gumiabroncs. A téli gumik sebességindexe gyakran alacsonyabb a nyárinál, amire figyelni kell autópályán. Ha a gumi oldalfalán Q betűt látunk, 160 km/óra a megengedett legnagyobb sebesség. A T-indexű gumival 190, H-jelűvel 210 km/óra a maximális sebesség. A hóláncot se feledjük, hisz a sípályákhoz vezető út során bizonyos szakaszokat kötelező hólánccal megtenni, ami az összkerékhajtású autókra is vonatkozik.

10. Ne feledjük!

Nem csak a tél előtt, hanem a hideg hónap elmúltával is fontos, hogy alaposan átvizsgáljuk autónkat. A hó és a fagy, a mostoha útviszonyok okozta esetleges károk egy kora tavaszi vizittel még könnyen és olcsóbban, később, elhanyagolva azonban nehezebben és költségesebben orvosolhatók.

Forrás: https://napidoktor.hu/index