Hogyan előzhető meg a hasmenés?

A hasmenés különösen kellemetlen jelenség, mely rengeteg betegség tüneteként jelenhet meg, és egy rossz ebédtől az idegen helyen fogyasztott csapvízig számtalan dolog válthatja ki. Akár egy stresszes szituáció is. De mi a teendő ilyenkor?

Lehet, hogy nem is gondoltuk volna, de a stresszt, szorongást, idegességet vagy frusztrációt kiváltó helyzetek igencsak gyakori velejárója a hasmenés. Szakértők szerint a jelenség okát testünk egyik legfontosabb biológiai válaszában, a ’küzdj vagy menekülj’ reakcióban kereshetjük.

Amikor ugyanis stresszes szituációba kerülünk, vagy olyan dologgal találjuk szemben magunkat, amelyet fenyegetőként érzékelünk, szervezetünk küzdő módba kapcsol, amely egy sor különféle fizikai reakciót indít útjára: szívverésünk felgyorsul, belégzéseink száma növekszik, izmaink megfeszülnek, a véráram nagy része pedig a végtagok felé irányul emésztőrendszerünk szervei helyett. Azonban ahelyett, hogy a várt módon emiatt emésztésünk és bélrendszerünk folyamatainak lassulását tapasztalnánk, a szervezet növekvő stresszhormon szintje pont, hogy felgyorsítja a bélmozgásokat, ez pedig sok esetben hasfájás és hasmenés formájában ütközik ki. Így az evolúció során a fennmaradásunkat segítő vészreakció a modern kor felgyorsult mindennapjai alatt igencsak kellemetlen szituációkba sodorhat bennünket.

Foto:123rf.com

Azonban akkor sem kell kétségbe esnünk, ha észrevesszük magunkon, hogy hajlamosak vagyunk ilyen jellegű emésztőrendszeri zavarokra a minket érő nagyobb stresszhelyzetek során. Persze ma már hasfogók és emésztésünket, bélrendszerünket megnyugtató készítmények tucatjait érhetjük el patikákban és az üzletek polcain, ez mégsem jelent végső megoldást, különösen akkor, ha többször is tapasztaltuk már a stressz miatti hasmenés kényelmetlenségeit. A legfontosabb ezért, amivel segíthetünk, a megelőzés és a hosszú távú megoldásra való törekvés.

Számtalan légzési és relaxációs gyakorlat létezik 

Ezeket a gyakorlatokat spontán, a stresszes helyzetben alkalmazhatjuk. Ilyenek a mély légzési és izomlazító gyakorlatok, vizualizáció vagy személyes, nyugtató mantrák használata. Ezekből jó, ha elsajátítunk néhányat, így amikor a stressz és idegesség első jeleit érzékeljük, gyorsan segíthetünk a problémán, elkerülve a kellemetlen emésztőrendszeri következményeket. Hosszú távon pedig sokaknak segített már a rendszeres, heti vagy napi szintű jógázás vagy meditálás, utóbbit pedig alkalmanként is használhatjuk szervezetünk és elménk megnyugtatására. Ha tudjuk, hogy másnap stresszes napunk lesz, jó ötlet lehet például, ha az ébresztőt 15 perccel előrébb állítjuk, és az előttünk álló, kihívásokkal teli napot egy kis meditációval indítjuk.

Foto:123rf.com

A mentális egészségünket és nyugalmunkat támogató megoldásokon kívül próbálkozhatunk pár egyszerű és praktikus trükkel is. 

Ha érezzük a szervezetünk nyugalmára káros idegesség vagy stressz közeledtét, hasznos lehet például elkerülni a hasmenésen csak rontó, emésztésünket nehezítő ételek és italok fogyasztását. A koffeinben gazdag vagy szénsavas innivalóktól inkább tartózkodjunk, és a tejtermékeket vagy a zsíros fogásokat is hagyjuk ki aznapi étrendünkből. Szakértők szerint igen hatékony lehet az is, ha eltereljük figyelmünket emésztésünk zavarairól, sokan ugyanis úgy tapasztalják, minél jobban figyelnek a hasmenés jeleire, és minél erősebben próbálják megoldani a problémát, annál rosszabb lesz a helyzet.

Ha a stressz okozta hasmenéses epizódok egyre gyakoribbá válnak, vagy lassan úgy érezzük, többször lesz emésztési problémánk nyomás alatt, mint nem, érdemes orvoshoz fordulnunk. Lehetséges ugyanis, hogy irritábilis bélszindróma áll a háttérben, vagy mentális jólétünkkel kell mélyebben foglalkoznunk a panaszok elmulasztásához.

Forrás: benu.hu

Forrás: Napidoktor.hu


Válaszolj

Az e-mail címed nem publikáljuk.