Hasznosak az iskolaszövetkezetek?

Az Iskolaszövetkezetek Magyarországon igazi hungarikumként 30 éve bizonyítják létjogosultságukat (minden eddigi magyar kormány támogatásával) a junior enterprise-ok világpiacán.

Az iskolaszövetkezetek a nappali tagozaton tanulmányaikat folytató középiskolai tanulók, főiskolai és egyetemi hallgatók részére biztosítanak legális munkavégzési lehetőségeket, aktív foglalkoztatáspolitikai katalizátorként működnek és a pályakezdő fiatalok elhelyezkedési lehetőségeinek elősegítésében egyre nagyobb szerepet játszanak.

Az iskolaszövetkezetek a tanulók, hallgatók számára a tanulmányi időbeosztásukhoz alkalmazkodó munkalehetőségek szervezésével segítik anyagi helyzetük javítását és későbbi elhelyezkedésüket támogató munkatapasztalat-szerzésüket, saját képességeik megismerését – már tanulmányaik alatt.

Az iskolaszövetkezetek kizárólag szövetkezeti formában, az öngondoskodás elvének, a tagok demokratikus jogainak betartásával működhetnek. Értékeik a legális munkavégzési forma, az adózott munkabér kifizetés. A feketemunka arányát jelentősen csökkentő piaci tényezők, s a piacon a legmagasabb nettó jövedelemhányadot tudják nyújtani tanuló, hallgató tagjaik számára.

Munkatapasztalat-szerzési és kapcsolatépítési lehetőségeket, változatos, a tanulmányi elfoglaltságok időbeosztásához alkalmazkodó munkalehetőségeket, s a tanulmányokat követően könnyebb elhelyezkedést és a munka világába történő egyszerűbb beilleszkedést tesznek lehetővé tanuló, hallgató tagjaik számára.

munka-megbeszeles2

Évente mintegy 130.000 nappali tagozatos tanulónak, hallgatónak biztosítanak gyakorlati munkatapasztalat-szerzési, legális pénzkereseti lehetőséget.

A felmérés néhány kiemelten fontos adata:

1. A nem iskolaszövetkezeti tag megkérdezettek 53%- a semmilyen munkatapasztalattal nem rendelkezik!

2. Az Iskolaszövetkezeti tagként végzett diákok körében a munkanélküliségi ráta 15,5 %

(Szemben a korosztály 30% – os munkanélküli mutatótájával). A nem frissen végzettek körében ez az arány még kedvezőbb (2011-9%; 2010- 3%)

3. Miért választják a fiatalok az Iskolaszövetkezetet? 61% – nem talál máshol munkát!

4. A végzettek 58%-ának véleménye szerint előnyt jelentett számára az iskolaszövetkezeti munkatapasztalat az álláskeresés során.

5. A végzettek 14%-a talált ott munkát, ahol korábban iskolaszövetkezeti tagként dolgozott.

6. A megrendelők csupán 23%-a foglalkoztat diákot a szakképzés keretében, viszont 90%-a áll jelenleg is üzleti kapcsolatban iskolaszövetkezettel.

munka8

7. Felvételkor Megrendelőink 89%-ban előnyben részesíti azonos képzetség esetén a munkatapasztalattal IS rendelkező jelentkezőket!

8. Megrendelőink 59%-nál dolgozik olyan munkavállaló, aki korábban iskolaszövetkezeti tagként munkát végzett náluk.

A fentiek alapján az Iskolaszövetkezetek büszkén kijelenthetik, hogy tevékenységükkel hozzájárulnak ahhoz, hogy a fiatalok már a tanulmányi idejük alatt olyan munkatapasztalatot és készségeket szerezzenek, amivel javul elhelyezkedési esélyük.

Az Iskolaszövetkezetek az oktatási rendszerhez illeszkedve, annak részeként, tisztán üzleti alapon, mindenféle rendkívüli támogatás nélkül, jól átlátható, jól ellenőrizhető, szabályozott keretek között biztosítják ezeket az előnyöket, saját működő infrastruktúrával, országosan, a tisztességes piaci verseny szabályai szerint.

Ez a komplexitás és hatékonyság egy követendő minta lehet minden olyan ország számára, ahol a fiatalok elhelyezkedési esélyei még rosszabbak, mint hazánkban.

Forrás: