Fogyás járvány idején – Avagy hogyan faraghatók le a karantén-kilók?

Az utazás helyett jó ötlet a testmozgás

Az édességek és egyéb nassolnivalók gyártóinak igen jó éve van, tekintve, hogy a karantén időszakában sokan alaposan bevásároltak a „kényelem-falatokból”. Igen ám, de hogyan oldható meg a fogyás ezek után? Nem szerencsés, ha a plusz kilók rajtunk maradnak.

Nem kétséges, hogy az édességek és egyéb ízletes ropogtatnivalók gyártói jól jártak 2020-ban. Észak-Amerikában különösen megnövekedett az efféle ételek eladása, 16 százalékkal több fogyott belőlük, mint egyébként. Az ok egyszerű: a koronavírus okán kialakult karantén miatt sokan alaposan bevásároltak finomságokból, melyektől jobb volt a közérzetük.

Csakhogy az emberek úgy gondolták, néhány hét alatt lezajlik az egész. Nos, a járvány immár 8 hónapja tart, s sokakra jó néhány plusz kiló felszaladt. A Nutrisystem felmérése szerint az amerikaiak 76 százaléka hízott átlagosan 7 kilót 2020 márciusa és júliusa között. Az otthonmaradás komoly kihívást okozott az embereknek.

Fotó: 123rf.com

Az emberek stresszel, unalommal küzdenek és nagyon nehezen tudnak életmódváltásra koncentrálni, miközben annyi minden történik körülöttük” – mondta Kristin Kirkpatrick, a Cleveland Klinika dietetikusa.

Csakhogy a karantén és az otthonmaradás is jár előnyökkel, melyek a felszaladt plusz kilók lefaragására is jó hatással lehetnek. Ha ugyanis nem kell munkába járni, az ingázással, utazással járó idő felszabadul, s ebben nyugodtan lehet edzeni, kocogni menni, otthon tornagyakorlatokat végezni. 

“Az emberek egy része stresszel – azt mondja, a vírushelyzet és a karantén a legrosszabb dolog, amivel eddig találkozott. Mások azonban úgy vannak vele, mivel számos dolgot napjainkban nem tudnak kontrollálni, életmódjukat viszont igen, erre koncentrálnak” – emelte ki a dietetikus.

Az otthomaradás időszaka lehetőséget adott arra, hogy valami másra is fókuszáljunk, mint amire eddig, a „kis győzelmek” pedig sokat jelentenek a léleknek. Ettől egy kicsit kevésbé is tűnik rossznak a 2020-as év.

Hogyan faraghatók le a kilók karantén idején?

Természetesen nincs mindenkinek egyformán megfelelő módszer a fogyásra. Több dolog segíthet azonban a kilók leadásában. Egy biztos: egy bonyolult diéta a járvány időszakában nem célravezető, mert speciális ételek beszerzésével, körülményes ételkészítéssel járhat – ez most nehéz és megterhelő lehet.

Az egészséges táplálkozásra, rendszerese testmozgásra és elegendő alvásra azonban nagy hangsúlyt fektethetünk. Nézzük ennek lépéseit.

1. Haladjunk kis lépésekben. Mindenki stresszes egy ilyen időszakban, ezért nem szabad túlterhelnünk magunkat – kezdjünk kis lépésekkel. Kérdezzük meg magunktól: mi az, amin most változtatni tudunk? Jó ötlet például kezdésnek a szakaszos böjtölés, ami azt jelenti, hogy csak a nap bizonyos óráiban eszünk.

2. Több időnk van főzni, készítsünk hát otthoni, egészséges fogásokat. Ha nincs energiánk recepteket válogatni és hozzávalókat beszerezni, kész termékekből is összedobhatunk egészséges ételeket. Ilyen például a fagyasztott csirke, fagyasztott brokkoli és az előre főzött quinoa vagy barna rizs, amelyekből máris összeállítható egy tápláló és fitt vacsora.

3. Együnk menetrend szerint: ne össze-vissza táplálkozzunk, ha a kilók leadása a cél. Ragaszkodjunk időpontokhoz, például kávészünet és ebéd – legyen struktúrája a napnak az étkezés szempontjából és csak ezekben az időszakokban falatozzunk.

4. Fontoljuk meg a szakaszos böjt alkalmazását. Még egy mediterrán vagy alacsony szénhidráttartalmú étrend is tervezést igényel, s sokaknak ez most nem megy. A szakaszos böjt azonban egyszerű – nincs szükség kalóriaszámolgatásra, de van pár óra, amikor lehet enni. Persze, ilyenkor is érdemes az egészséges ételekre szavazni, melyek táplálóak és értékesek. Már azzal, ha kora reggel és késő este nem eszünk, kevesebb ételt viszünk be a szervezetünkbe.

5. Legyünk vegetáriánusok. Az amerikai tapasztalatok alapján a karantén alatt sok ember vált vegetáriánussá – abban bízva, hogy egészségesebb, ellenállóbb marad. Szakértők szerint a növényi alapú étrend valóban támogatja az immunrendszert. Sokan a fogyást is elérték, noha nem ez volt a cél.

Fotó: 123rf.com

6. Ne alkoholizáljunk! Érdemes bezárni a bárszekrényt. Az alkohol nemcsak felesleges kalóriákkal kár, az egészséges életvitel szabályozásának képességét is elveszíthetjük. Ha elkezdünk szeszes italt inni, miközben főzünk, már nem fogunk törődni azzal, mit eszünk.

7. Álljunk készen minden nap! Öltözzünk fel rendesen reggel, olyan ruházatot válasszunk, amely mozgásra ösztönöz, vagyis a fizikai aktivitást és a fogyást segíti. Bármelyik késztet arra, hogy sétálni vagy kocogni menjünk, válasszuk azt!

8. Használjuk az eddig utazásra szánt időt edzésre. Ha nem kell reggel buszra ülnünk, menjünk el mozogni helyette. Sokkal több időnk jut rá, mint korábban, s kimondottan jót tesz a kilók lefaragása és a jó közérzet érdekében is a karantén alatt!

 

Forrás: Adrina - napidoktor.hu


Válaszolj

Az e-mail címed nem publikáljuk.