Betegjogok – Mikor, milyen panaszokkal érdemes panaszt tenni?

Az orvos-beteg közötti bizalom lehet az alapja, hogy mindenki felkészülten és a legnagyobb erővel küzdhesse le a betegséget, ez azonban ilyen helyzetben különösen nehéz.

Éppen ezért is fontos kérdés, hogy mik lehetnek jogos panaszaink és mik azok, amiket a különösen kiélezett helyzetben csak annak érzünk. Bodnár Ágnes, az Intima.hu betegjogi szakértője segít eligazodni ebben a kényes témában.

Leggyakoribb panaszok az ellátás során

„A leggyakoribb panasz a hosszú várakozási idő a szakrendeléseken, valamint az, hogy az ellátás nem érkezési sorrendben történik, de ennek okáról a várakozók nem kapnak tájékoztatást. Egy másik tipikus gond, amikor valakinek két hónap alatt sem sikerül telefonon időpontot kapni, mert a megadott szám vagy mindig foglalt, vagy nem veszi fel senki. Ezek azok az esetek, amit mindenképp jelezni kell az osztály vagy az intézmény vezetőjének.

Foto:123rf.com

Gyakoriak az orvosok, szakdolgozók hangnemével, bánásmódjával, stílusával kapcsolatos panaszok is. Ilyenkor ezt lehetőség szerint írásban jelezzük a rendelést, vagy az osztályt vezető főorvosnak, kérve az intézkedését, például egy személyes békítő beszélgetést, egy bocsánatkéréssel. Amennyiben nem történik megfelelő intézkedés, úgy az intézmény vezetőjéhez kell fordulni írásban.

Rendszeres panasz, hogy a szakrendelésen a beteg jelenlétében az orvosok magánbeszélgetéseket folytatnak telefonon, de akár személyesen is. Vannak esetek, amikor sérül az orvosi titoktartás, mert nem kompetens személy is jelen van a vizsgálat során. Ahogy sajnos az is jellemző, hogy az orvos nem ad megfelelő tájékoztatást, nem kommunikál a betegével, vagy nem a beteg számára érthető módon értelmezi a tüneteket, nem indokolja meg miért, és milyen vizsgálatokat kell elvégezni, nem magyarázza el a betegség lényegét, nem tájékoztatja betegét a terápiás lehetőségekről.

Valamennyi ilyen eset már a bizalmat is rombolja, így akár orvost is válthatunk. Mert ehhez bármikor jogunk van” – mondja a betegjogi szakember.

Egy másik kérdés, ami nem feltétlenül az orvos személyéhez kötődik, az a kezelésekhez való hozzáférésben lévő esélyegyenlőtlenségek, vagy az összehangolatlanság, a zavaros beteg utak.

Fotó: Budai Egészségközpont

A panaszokkal sok intézményhez, hivatalhoz, szervezethez fordulhatunk, de első körben kórházi vizsgálatot kezdeményezzünk, amelyet írásban kell megtenni az intézmény vezetőjénél, ehhez kérhetjük a betegjogi képviselő segítségét is. Ő segít a betegnek panasza megfogalmazásában, kezdeményezheti annak kivizsgálását. Akár a panaszostól közvetlen, akár a betegjogi képviselő által írásban benyújtott panaszra az egészségügyi szolgáltató köteles a lehető legrövidebb időn belül, de legfeljebb harminc munkanapon belül írásban válaszolni, kivéve, ha a panasz orvoslásához más szerv, vagy hatóság megkeresése szükséges. Ebben az esetben 60 nap az ügyintézési határidő, de erről a panaszost értesíteni kell.

Az intézmények listája és a teljes cikk IDE kattintva olvasható!

Olvasd el ezt is!

A családbarát szülészetek kialakításánál is figyelni kell a betegjogokra

Forrás: Intima