Újabb kutatás bizonyítja, hogy mi a stresszoldás egyik leghatékonyabb módja

Vonzó sportág-e a futás? Sportolnak-e rendszeresen a kisgyerekesek? Nők vagy férfiak futnak többet? Egyáltalán miért vágunk bele a futásba? 1000 ember részvételével készített friss felmérést a Generali a Biztonságért Alapítvány futási szokásainkról.

Újra és újra bebizonyosodik e mozgásforma jótékony stresszoldó hatása.

A 18-59 éves megkérdezettek mintegy 41%-a sportol rendszeresen, de úgy tűnik a futásra inkább “csak” kiegészítő mozgásformaként gondolnak – hiszen mindössze 4 százalékuk fut rendszeresen. Az, hogy miért kezd valaki bele egyébként, számos motivációra vezethető vissza, legtöbben persze a fogyás reményében húzzák fel a nyúlcipőt, de az erősítés és a stresszoldás is a leggyakoribb okok között van. (Ez utóbbi kettő elsősorban a 30 év alattiak körében.)

Fotó: 123rf.com

A kutatás alapján a férfiak dominálják inkább a terepet, a rendszeres sport az átlagnál nagyobb arányban jellemző náluk, de főleg a 30 év alatti, fővárosi, középfokú végzettségűeknél, illetve a magasabb jövedelműek körében. Épp ezért a rendszeres futás is gyakoribb nálunk, annak ellenére, hogy több esetben is előnyben részesítik a csapatsportokat. Időhiány miatt a kisgyerekesek kevésbé tudják beiktatni életükbe a rendszeres testmozgást: a 3 év alatti gyerekeket nevelők mindössze 1 negyede sportol legalább havonta egyszer.

A kutatás során ismét bebizonyosodott, hogy a rendszeres futás jó hatással van az általános testi és mentális állapotunkra. Nemcsak erősíti az állóképességet és az immunrendszerünket, hanem természetesen segíti a fogyást is. Ami mindezek mellett viszont szembetűnő volt, az az, hogy sokan stressz levezetés céljából húznak futócipőt – mert amit kaphatnak cserébe az elmondásuk alapján teljes mértékben megéri azt a pár kilométert: kiegyensúlyozottabbak, magabiztosabbak, összeszedettebbek, türelmesebbek és nyugodtabbak lesznek.

Mindezek általában együtt tapasztalhatók, a megkérdezettek kiemelkedő többsége legalább hármat tapasztalt a felsoroltak közül. Egyébként a felmérés alapján nem is szükséges ehhez az állapothoz szinte belehalni a futásba, hiszen a résztvevők válaszai alapján heti egy edzés is elég lehet ahhoz, hogy e pozitív változások megjelenjenek az életünkben. (Amennyiben kimarad egy-egy edzés, a futókat inkább csak egy kis bűntudat gyötri és amúgy némi stresszt okoz csak, ha egy rendszeres futónál valamilyen oknál fogva kimarad az edzés.)

Kiderült az is, hogy a résztvevők között a valaha rendszeresen futók fele már részt vett valamilyen futóversenyen, átlagosan 5-10 km-es távokon. Mindannyian pozitív tapasztalatokról számoltak be: a sikeres kitartás, saját maguk legyőzése, határaik feszegetésének izgalma és önbizalmuk erősödése. Nyugodt szívvel ajánlják mindazoknak, akik még nem vagy régen mérettették meg magukat.

Ha kedvet kaptál, csatlakozz te is és vágj bele!

A Generali a Biztonságért Alapítvány évek óta támogatja a futóversenyek nevezési díját. A hétvégi Generali Night Run futóversenyen emellett pedig a futók megtett kilométereikkel hozzájárultak ahhoz, hogy a Suhanj! Alapítvány bővítse akadálymentes edzőtermét, ahol amatőr és profi sportolók együtt tapasztalják meg a mozgás örömét sérüléssel vagy fogyatékkal élő futótársaikkal!

Forrs: Napidoktor.hu


Válaszolj

Az e-mail címed nem publikáljuk.