Kerékpáron vagy gyalog? Mivel járunk jobban a városban?

A rendszeres mozgás fontos annak érdekében, hogy megőrizzük az egészségünket. Ha munka után erre már nem tudunk külön időt szakítani, ideális megoldás, ha az utazással töltött időt használjuk ki.

Kézenfekvőnek tűnhet, ha a kerékpározást választjuk, ám felmerül a kérdés, hogy a városban tekerés valóban az egészségünk megőrzését szolgálja-e. A témával kapcsolatban dr. Hidvégi Edit tüdőgyógyászt, a Tüdőközpont orvosát kérdeztük.

 

Egészségmegőrzés mozgással

A WHO ajánlása szerint már heti 150-300 percnyi közepes intenzitású testmozgással is sokat tehetünk egészségünk megőrzéséért. Ez napi 20-40 percnyi mozgást jelent, ami nem tűnik soknak, a gyakorlatban viszont a többség nehezen veszi rá magát, hogy a munkából hazaérve az edzőterem felé vegye az irányt. Ideális megoldás, ha az utazással töltött időt használjuk edzésre, a kerékpáron például a jelenlegi járványhelyzetben praktikusan a tömeget is elkerülhetjük. A forgalmi dugók láttán és a téli időszakban különösen aggasztó légszennyezettségi adatokat nézve azonban könnyen elbizonytalanodhatunk, hogy jó ötlet-e a kipufogók mellett tekerni akár napi egy órát vagy többet.

Szmog és kerékpározás

A légszennyezettség elsősorban a krónikus légúti betegeket veszélyezteti.

Foto:tudokozpont.hu

Igaz, hogy ha valaki főútvonalon, nagyvárosban kerékpározik, akkor kétszer annyi légszennyezés éri, mintha kisebb utcákban tekerne, nem is beszélve a zöld környezetről – magyarázza dr. Hidvégi Edit, hozzátéve, hogy a megdöbbentő hír ellenére sem beszélne le senkit sem arról, hogy biciklivel közlekedjen munkába és haza.

Foto:pixabay.com

légszennyezettség a városban elsősorban a krónikus légzőszervi betegeket, időseket és a gyerekeket veszélyezteti. A levegő a gyerekek járószintjén, a babakocsi tolószintjén a legszennyezettebb. Kerékpározás közben azonban a fejük jóval a kipufogók felett van. Dr. Hidvégi Edit elmondta, hogy néhány praktikus tanácsot érdemes megfogadni a városi kerékpározás kapcsán.

  • Szmogriadó esetén semmiképp ne üljünk az adott városban kerékpárra. Indulás előtt tájékozódjunk és ilyen esetben inkább válasszunk más közlekedési eszközt.
  • Hasznos kiegészítő városi kerékpározáshoz a maszk, amely az erősen csapó szelet is le tudja fogni, illetve a nagyobb részecskéjű károsító anyagokat ki tudja szűrni. Ha valaki pollenallergiás, akkor mindenképp javasolt maszkban biciklizni.

Az időfaktor a lényeg

A gyalogosok ugyanis még rosszabb helyzetben vannak, mint a biciklisek. Ők lassabban haladnak, a kerékpárral közlekedőkhöz képest, így igaz, hogy aki sétál, nem kapkodja úgy a levegőt, de mivel több időt tölt a szennyezett levegőjű szakaszon, ezért nagyobb károsodás érheti a tüdejét. Ha azonban a gyalogos el tudja kerülni a nagy forgalmú utakat, akkor egy kis kitérőt megér – 75%-kal is csökkenhet a légszennyezettségi terhelése.

További érdekesség, hogy az autóban és a tömegközlekedési járműveken ülők – természetesen itt a levegő minőségét bizonyos mértékben befolyásolja a kocsiban található légszűrő, légkondicionáló berendezés – sincsenek biztonságban, hiszen ők is a beszűrődő szennyezett levegőt lélegzik be, tehát ha a biciklivel hamarabb célba ér valaki, akkor jobban jár.

Ezek a tüdőödéma tünetei

Összefoglalva tehát jól tesszük, ha kerékpárral közlekedünk a városban is, de a tekerés ideje lehetőleg ne haladja meg a 1,5 órát. Átlagos környezeti szennyezés mellett ennél hosszabb idő már ártalmas lehet. Viseljünk közben maszkot! Ha tehetjük, válasszunk kerülő útvonalat a legforgalmasabb utak helyett. Hétvégén, gyerekek levegőztetéséhez pedig irány a park, a zöldövezet!

Forrás: https://napidoktor.hu/index