Farokcsonti fájdalom – üléskor fokozódik

Előfordul, hogy konkrét sérülés okozza, de gyakran nem ennyire egyértelmű a farokcsonti fájdalom oka. 

Dr. Páll Zoltán, a FájdalomKözpont sebésze, traumatológus, sportorvos a további lehetséges okokat, a tüneteket és a hatékony kezelési lehetőségeket ismertette.

Üléskor és felálláskor jobban fáj

A farokcsonti fájdalom (coccydynia) tünetei anatómiától függően személyenként különbözhetnek, de van néhány jellegzetes tünet, amely megerősítheti a diagnózist.

  • A fájdalom tipikusan a farokcsontban jelentkezik, nem sugárzik a medencébe, a lábba. Az akár gyakran megszűnő, majd visszatérő fájdalom sokszor erős, éles, és érzékenység is társulhat hozzá.
  • A farokcsont fájdalma fokozódik, ha ráterhelődik a súly, tehát leginkább üléskor, különösen, ha kemény felületre ülünk.
  • Ülésből felállva és hajláskor is fokozódik a fájdalom.
  • Fájdalom jelentkezhet székletürítéskor és szexuális aktus során is.

Hajlamosító tényezők és kiváltó okok

A farokcsonti fájdalom oka sokszor sérülés, de néha túlterhelés.

Foto:pixabay.com

Igen gyakran egy konkrét trauma okozza a farokcsonti fájdalmat, például egy fenékre esés, aminek következtében repedés, törés és diszlokáció is előfordulhat. Ennél kevésbé egyértelmű, ha ismétlődő fizikai stressz áll a fájdalom mögött, például lovasoknál vagy olyanoknál, akiknek hosszú ideig kemény felületen kell ülniük. Ugyancsak az okok közé sorolható a szülés (ha sérülés történik a farokcsont szerkezetében), bizonyos fertőzések és daganat és ritkán bár, de farokcsontban érezhető fájdalmat okozhat a deréktáji porckorongsérv és a degeneratív gerincbetegségek is.

A rugalmasság igen fontos dolog: ha megvan, nemcsak komfortosabban tudunk mozogni, hanem kevesebb eséllyel sérülünk is meg. Milyen nyújtás típusokkal fokozhatjuk hajlékonyságunkat?

Top 10 nyújtás, amely segíti a rugalmasság elérését

 


A coccydynia kialakulására hajlamosíthatnak a hibermobil ízületek, az elhízás és tapasztalható, hogy a női nem is rizikófaktor. Ugyanakkor vannak esetek, amikor nem tudjuk pontosan megállapítani, mi okozza a fájdalmat, de a kezelés természetesen ez is esetben is fontos, hiszen nem ritkán krónikussá és igen erőssé válnak a panaszok – hangsúlyozza Páll doktor.

Farokcsonti fájdalomnál nem mindig elég a házi praktika

 

Amikor egy páciens farokcsonti fájdalommal érkezik, a panaszok és a fizikális vizsgálat alapján már elindulhatunk egy bizonyos irányban. A helyzetet bonyolíthatja, hogy ha feltételezzük is a repedést, a törést, az az esetek 50-60 százalékában még röntgennel sem mutatható ki – magyarázza dr. Páll Zoltán, a FájdalomKözpont sebésze, traumatológus, sportorvos. – Egy darabig általában otthon is próbálkoznak a betegek a fájdalomcsillapítással, és enyhébb esetekben be is válhat a gyulladáscsökkentő hatású jeges borogatás, vagy az izomlazító hatású meleg pakolás. Hasznos lehet, ha a kevesebbet ül a páciens, és ha ez mégis elkerülhetetlen, elhelyez egy U-alakú párnát a székén, így tehermentesítve a farokcsontot. Ilyenkor érdemes nagyobb hangsúlyt fektetni a rostdús étrendre is, hiszen például a székrekedés okozta erőlködés csak fokozza a panaszokat. Ha azonban már a vény nélküli fájdalomcsillapítók is csak korlátozottan hatnak, sokan kérnek orvosi segítséget, amire szerencsére van is hatékony lehetőség. Farokcsonti fájdalomnál remekül alkalmazható ugyanis a kollagén- és a lágyrész hialuronsav injekció is. Az injekcióval az ízület környezetébe juttatott kollagén segíti a károsodott, sérült szövetek megújulását, tehát a kezelés a fájdalmat kiváltó okot szünteti meg. A hialuronsav pedig megtalálható az ínakban, szalagokban is, így a speciálisan erre kifejlesztett készítmények, a lágyrészekbe adható hialuronsav injekciók célzottan támogatják a fájdalom csillapítását és az ínszalagok és ínak minőségi gyógyulását. Ha pedig az állapot már lehetővé teszi, nagyon fontos a rendszeres mozgás, akár gyógytorna, ami javítja a vérkeringést, felgyorsítja a gyógyulást, visszaállíthatóvá válik általa a teljes mozgástartomány.  

Forrás: Fájdalomközpont


Válaszolj

Az e-mail címed nem publikáljuk.