Egy testünk van egész életünkre…

A kondicionáló-, testedző és wellness termek világában fontos és hasznos mozgáskorrigáló rendszerrel találkozhatunk egy ideje: ez az FMS.

FMS a testünk helyes edzéséért

Az elsőre kissé nehezen értelmezhető Funkcionális Mozgásminta Szűrő nem torna, és nem is sport, hanem egy olyan mozgásértékelő és korrigáló rendszer, amire mindenkinek szüksége lehet, aki valamilyen testmozgásba, de leginkább komoly edzésbe, sportolásba kezd. Az FMS-ről  Zsuffa Bözsivel és Sztankó Ritával beszélgettünk, akik a Ketten Érted stúdióban már sikeresen alkalmazzák ezt az új módszert.

„Egy testünk van, és ebben a testben lakunk, amíg élünk. Ha nem vigyázunk rá, vagy elhanyagoljuk, keményen megbosszulja magát”– mondja Zsuffa Bözsi, aki „civilben” maga is versenyszerűen sportol. – „Az FMS-sel csodákat lehet elérni! A rendszert sokéves kutatás alapján egy amerikai terapeuta és edző, Gray Cook dolgozta ki.

Egy általa kifejlesztett egyszerű eszközzel mérhető és pontozható a legalapvetőbb mozgásminták végzésének minősége, illetve kimutatható, mitől végez valaki hibásan egy-egy mozdulatot. Normál esetben mindenki tökéletes izületekkel, izomzattal születik, és a helyes mozgásminták gyermekkorban ösztönösen alakulnak ki.”

A növekedés során azonban változik a testünk, és ez, valamint a mozgáshiányos életmód, vagy a helytelenül végzett testmozgás, illetve valamilyen sérülés hátrányosan befolyásolja az izmok és ízületek működését. A gyengébb, sérült izmok, izületek helyett a test más izmai kezdenek el dolgozni, azaz megpróbálják helyrebillenteni az egyensúlyt.

Ezt eleinte többnyire észre sem vesszük, csak akkor, amikor már megtörténik a baj: a túlterhelt izmok és ízületek fájdalommal, sérüléssel „válaszolnak”. Testünk két oldala sem működik egyformán – Például ha gyenge a bal oldal, a jobb oldal kompenzál, és máris különböző fájdalmak jelentkeznek. Az FMS segítségével fel lehet deríteni a hibás mozgásmintát, és kijavításához megfelelő gyakorlatokat lehet társítani.

Az FMS segítségével a sportolók mozgása kifogástalanabbá válik, kevésbé lesznek sérülékenyek, és javul a teljesítményük. De annak is javasolt az FMS, aki csak szabadidejében jár edzőterembe, vagy alkalmanként végez valamilyen testmozgást.

A leghatásosabb izomnövelő vagy zsírégető gyakorlatok, de még a futás is haszontalan, sőt káros is lehet, ha nem jól csináljuk, ha a mozdulataink nem megfelelőek. Ha nem az az izom dolgozik, amelyiknek kellene, vagy mozgás közben nem figyelünk oda a helyes testtartásra. Nagyon sok embernek nem is szabadna futni például, mert nem jól mozog, és csak kárt tesz magában.

„Hét gyakorlatsorral és egy egyszerű eszköz segítségével nagyon precízen, tetőtől talpig lemérhető és osztályozható, hogy milyen valakinek a mozgásmintája. Olyan hibák vehetőek így észre, amiket az ember nem is gondolna magáról”– mondja Sztankó Rita. – „Mivel mi versenyszerűen is sportoltunk, tapasztalatból tudjuk, hogy sport közben a test milyen terhelésnek van kitéve, és azt is tudjuk, mivel jár, ha a sérülések nincsenek kezelve.

Forrs: Napidoktor.hu


Válaszolj

Az e-mail címed nem publikáljuk.