Lakberendezési lexikon: a bauhaus

A bauhaus jelszavai: „Művészet az életért” és a „munka és a kutatás” voltak. Újrafogalmazták a bútorral és a kiegészítőkkel szemben eddig támasztott igényeket.

A modern és letisztult bauhaus

A forma, a funkció, a szerkezetek és a készítéshez használt anyagok kerülnek előtérbe az esztétikummal szemben. Az alkotó művészetet egy komoly mérnöki tervezői munka váltja fel.

Samoa "Best Modern" ülőgarnitúra

Samoa “Best Modern” ülőgarnitúra

Az I. világháború után létrejött gépesített gyártási technológiát használja ki a tömegtermelés céljaira. Mivel ezzel a kapacitással inkább Németország és az Osztrák- Magyar Monarchia ipara rendelkezett, ezért ez az irányzata innen indul el világhódító útjára.

Gyökerei visszanyúlnak az art deco-ig, valamint nagy hatással van rá Ritveld avangárd irányzata, valamint Mondrián absztrakt festészete és Walter Gropiusz Bauhaus tervezőiskolája. Az iskola Weimárban alakul, ahonnan Dessauba költözik, a Gropius által tervezett épületbe.

Alberta "Golden Young" fotel

Alberta “Golden Young” fotel

A Bauhaus stílus rövid életű volt Németországban, mer a náci rezsim betiltotta. Így Gropius és követői az Egyesült Államokban folytatták tevékenységüket, ahol újszerű stílusirányzatukkal nagy népszerűségre tettek szert.

Olyannyira népszerűvé vált ez az irányvonal, hogy számos lakóház, iroda, iskola, és hivatal épült ebben a stílusban. A Bauhaus enteriőr kortárs és modern. Formavilágára a légiesség, az egyszerű geometriai síkok és testek ábrázolása a jellemző. Többnyire a gyáripar által előállított alapanyagokat használja fel, mert ezek nagy mennyiségben állnak rendelkezésre a szériagyártási törekvéseihez.

Színvilága visszafogott, inkább szürke, vagy natúr, mint kirívó. Sok fémet használ, főleg acélcsöveket, de ezek felületét csillogó krómozással vonja be. A fémen kívül sok üveget használ. Az ablakok óriási méretűek és egyszerű vonalvezetésűek. Néha piros és fekete színekkel próbálja megtörni az egyhangúságot.

Invetro "Jasmin" dohányzóasztal

Invetro “Jasmin” dohányzóasztal

Kassák Lajos írja: „Az, hogy szép, előttünk nem absztrakt fogalom. Hogy valami szép vagy csúnya azt szigorúan biológiai törvények határozzák meg. Egy tárgy, ami szerkezeténél és anyagánál fogva a legalkalmasabb ahhoz, hogy az ember ráülhessen, az kétségtelenül szép szék.”

Ezek szerint ez az irányzat a tömegtermelés miatt sok esetben tipizált, mely magával hozhatta az egyhangúságot, az elszürkülés lehetőségét, mely sajnos a II. világháború utáni időszak építészetére és lakberendezésére rányomta bélyegét.

Később maga Gropius is elhagyta a csoportot, tiltakozva ezzel az esztétikum és formavilág olyan mértékű gyártástechnológiai alárendeltetésének, mely az 50-es évekre létrehozta a szocreál irányvonalat világszerte.

Cattelan "Yo-Yo" dohányzóasztal

Cattelan “Yo-Yo” dohányzóasztal

Ez a stílusirányzat napjainkban is nagy népszerűségnek örvend. Egyes alkotásai még ma is modernek, újszerűek, sőt a jelen kor iparművészei és tervezői is szívesen alkalmazzák stílusjegyeit és formavilágát, saját elképzeléseikben. Jelentős párhuzam figyelhető meg a ma oly népszerű minimál stílus és Bauhaus között.

A XX. század stíluspróbálkozásai közül talán ez volt a legsikeresebb.

Forrás: https://napidoktor.hu/index