Hőguta – Megelőzés és a megfelelő lépések, ha baj történik

Sajnos, a meleg nyári napokon, amikor a hőség szinte elviselhetetlenné válik, bárkinél fennállhat a hőguta veszélye. Melyek a jelei és milyen lehetőségeink vannak a megelőzés céljából?

A nyarak egyre melegebbek, a hőguta pedig bárkit fenyegethet, aki nem vigyáz magára kellőképpen a napon. Ez különösen igaz az idősekre, a gyermekekre, a szabadban dolgozó emberekre – esetükben kritikus fontosságú, hogy hűtsék magukat.

Fontos tudni, hogy a tűző napon a szédülés vagy a lomhává válás súlyosabb állapotot jelezhet. Nem szabad figyelmen kívül hagyni az alábbi hőguta-jeleket.

1. Hőgörcsök: a hőguta első szakasza a hőgörcs. Erőkifejtést követően súlyos izomgörcsök lépnek fel a só- és vízvesztés következtében – ez leggyakrabban a kézben, a vádliban és a lábakban tapasztalható. Az izomgörcsök spontán módon, maguktól is megszűnhetnek, ám az elhúzódó, fájdalmas tünetek gyakran 24-48 órán át is fennállhatnak.

2. Hőkimerülés: hőguta esetén a tényleges hőkimerülés a következő szakasz. Az illető nem csupán fáradtságot érez – a hőkimerültség súlyos állapot, amelyet a magas hőmérséklet, páratartalom és megerőltető fizikai aktivitás okoz.

Tünetek: fejfájás, alacsony láz, hányinger vagy hányás, fokozott szomjúság, általános gyengeség, izomfájdalom vagy görcs.

napszúrás, nyár, meleg, kánikula

Foto:123rf.com

A hőguta gyakori jele az izgatottság és a szorongás, sőt, néhány ember el is ájulhat, amikor a vérnyomása igyekszik kompenzálni, majd végül lecsökken. Ez a hőkimerülés okozta dereguláció stroke-hoz vagy más életveszélyes állapothoz is vezethet, ha nem kezelik időben.

3. Hőguta: maga a hőguta az utolsó szakasz a sorban, amely sürgősségi esetnek számít. Gyors segítségre van szüksége a páciensnek, mert az állapot potenciálisan életveszélyes, a hosszan tartó hőhatás vagy fizikai megerőltetés miatt. A hőguta akkor jelentkezik, amikor a test maghőmérséklete eléri a 40 Celsius fokot vagy ennél is magasabb lesz.

A hőguta jelei: zavartság az agy vérellátásának hiánya miatt, kipirosodott, száraz bőr, verejtékhiány, szerv leállás, görcsök vagy rohamok.

Lehetséges a megelőzés

Ezen állapotok szerencsére elkerülhetők megfelelő megelőzéssel. Kellő felkészülés és fokozott odafigyelés esetén nem valószínű, hogy előfordul velünk. Mit kell tennünk?

  • Maradjunk megfelelően hidratáltak – igyunk meg óránként egy pohár vizet. A hidratáló ételek fogyasztása is számít, ilyen a görögdinnye, a bogyók, az uborka.
  • Kerüljük az alkoholfogyasztást – az alkohol, de még a koffein is kiszáríthatja a szervezetet.
  • Figyeljük a hőmérsékletet – ellenőrizzük a külső hőmérsékletet a nap folyamán többször is, különösen, ha megyünk valahova.
  • Korlátozzuk a megerőltető tevékenységet, különösen a nagy meleg csúcsán, 11 és 16 óra között.
  • Amennyiben a hőguta jeleit másnál észrevesszük, azonnal vigyük az illetőt hűvös környezetbe.
  • Helyezzünk hideg vizet közvetlenül a bőrére.
  • Adjunk neki hideg vizet vagy alkoholmentes, koffeinmentes italt.
  • Távolítsuk el a szűk vagy nehéz ruházatot.
  • Mérjük meg a testhőmérsékletét, ha rendelkezésre áll hőmérő.
  • Folytassuk a megfigyelését és hívjunk mentőt, ha nincs javulás az állapotában.

Olvasd el ezt is!

Tartós agykárosodást is okozhat a napszúrás

Forrás: Adrina - napidoktor.hu


Válaszolj

Az e-mail címed nem publikáljuk.