3 tipp – Hogyan javítható a mentális egészség 2021-ben?

Figyeljünk az alapvető szükségletekre!

Az elmúlt másfél év a koronavírus-járvány miatt rendkívül nehéz volt, ám mindenképpen rávilágított arra, hogy a mentális egészség nagy kincs és tennünk kell érte. Íme 4 tipp, ami segít javítani rajta napjainkban.

Kétségtelen, hogy a 2020-21-es év sokak számára volt nagyon nehéz és letaglózó. Az emberek nagyrésze megtapasztalta azonban, hogy a mentális egészség előtérbe helyezendő dolog, s kiemelten fontos az is, hogy törődjünk egymással. Íme 3 tipp a mentális egészség javítására 2021-ben.

1.Ne feledjük az alapvető szükségleteket!

Az alapvető szükségletek prioritást élveznek. Ilyen az alvás, az evés, a fizikai aktivitás – ezek mind nagyon fontosak a mentális egészség szempontjából. Gondoskodjunk a testünkről, mert segít javítani a hangulatot, a stressz-szintet, az önbecsülést és hatékony szorongás-csökkentő is.

Foto:123rf.com

Ami az alvást illeti, 7-9 órára szükségünk van. Minden elektronikai eszközt tegyünk le 1 órával elalvás előtt, s igyekezzünk relaxáló tevékenységekre koncentrálni: olvassunk, írjunk naplót, színezzük, jógázzunk, hallgassunk meditációs zenét – ezek segítenek kikapcsolni az agyat.

Étkezzünk úgy, hogy közben nem tereljük el figyelmünket tévézéssel vagy egyebekkel. Fontos, hogy munka és tanulás közben is telítettek legyünk, tudjunk koncentrálni. Ehhez érdemes előre tervezni: legyen nálunk egészséges nassolnivaló, tervezzük meg előre étkezéseinket.

A fizikai aktivitás is kiemelten fontos. Olyan testmozgást válasszunk, amit élvezünk is, ezért nem megterhelő belekezdenünk. Nem muszáj, hogy nagyon intenzív legyen és sok kalóriát égessen. Gyalogoljunk, jógázzunk, végezzünk alacsony intenzitású mozgást, ezek ugyanis a mentális egészség szempontjából éppolyan jók, mint ahogy segítenek fizikailag.

2.Álljunk fel a gép elől!

Tény: a virtuális szocializálódás fárasztó. Tartsunk ezért szünetet a Zoom-os órák, találkozók, konferenciák vagy játékok után. Ha már feltűnt, hogy kimerültnek érezzük magunkat, magunk is láthatjuk a hosszú gép előtt töltött órák hatását. Találjunk alternatív módszereket arra, hogy emberekkel találkozzunk, beszélgessünk. A levél, a vicces-romantikus képeslap, az apró ajándék küldése nemcsak feldob bennünket és a másik felet, hanem egy teljesen új módot is ad a kapcsolattartáshoz.

Ha belefáradtunk a videóhívásokba, telefonáljunk helyette. Nagy különbséget jelenthet.

Önkénteskedhetünk is. Találjunk egy témát, ami érdekel bennünket és szívesen segítenénk másoknak. Ezzel is újabb közösségbe vonódunk be és hasznos dolgokat teszünk.

Foto:123rf.com

Menjünk biciklizni, túrázni, sétálni a természetbe. Ilyen módon nemcsak a mentális egészség tekintetében töltődünk fel, hanem biztonságosabb távolságban is érintkezünk emberekkel.

Osszuk meg valakivel, ha nem vagyunk jól! Ha mentális gondjaink vannak, beszéljünk egy megértő ismerőssel, családtaggal, vagy keressünk fel terapeutát. Napjainkban ez különösen fontos, tekintve, hogy egyre több ember szenved szorongástól és depressziótól.

3.Gyakoroljuk azt, ami már bevált!

Olyan kultúrában élünk, amely a gyors javításokat és az egyszerű megoldásokat helyezi előtérbe. A mentális egészség azonban összetett dolog – időbe, türelembe és sok gyakorlásba telhet, hogy jobban érezzük magunkat.

A mentális egészség javítását illetően elsődleges, hogy ragaszkodjunk hozzá: ne hagyjuk, hogy legyűrjön a „nincs kedvem” érzés. Hasznos tipp: ahelyett, hogy órákig keresgélünk gyorsabb megoldásokat az interneten, próbáljuk ki az esetünkben már korábban működött dolgokat. Ezek számbavétele és a gyakorlatba való átültetése gyakran hasznosabb lehet, mint az új alternatívák keresése.

Ha például terápián veszünk részt, készítsük el a kiadott házi feladatot, végezzük el a javasolt gyakorlatokat. Amennyiben tudjuk, hogy a korai lefekvés segít, menjünk korábban aludni. Ez csak néhány példa arra, hogyan lehet jól hasznosítani azt, amit már tudunk.

Természetesen kereshetünk új stratégiákat is, de sose hanyagoljuk el azokat, amelyek egy-kétszer már nagy segítségünkre voltak.

Mentális probléma kezelése – Egyre többen szorulnak rá a COVID miatt

 

Forrás: Adrina - napidoktor.hu


Válaszolj

Az e-mail címed nem publikáljuk.