11 étel tipp IBD, Crohn-betegség és vastagbélgyulladás fellángolása esetén

Mit együnk, hogy megfelelő tápanyagokhoz jussunk?

Aki szenved ezektől a betegségektől, tudja, hogy a Crohn-betegség, a gyulladásos bélbetegségek vagy a fekélyes vastagbélgyulladás fellángolását követően nincs igazán étvágy – kalóriára és tápanyagokra azonban szükség van. Milyen ételekből érdemes ezeket beszerezni?

Az IBD, azaz gyulladásos bélbetegségek, a Crohn-betegség vagy a vastagbélgyulladás tüneteinek súlyosbodása elveszi az ember étvágyát. Tápanyagokra és kalóriára azonban szükségünk van, ezért érdemes lassan újra elkezdeni enni – de nem mindegy, mivel próbálkozunk, kímélnünk kell magunkat.

Lássunk néhány tippet

1.Gyümölcsök és zöldséglevek: ha nincs étvágyunk, jó szolgálatot tesznek. Vitaminokkal látnak el és hidratálnak, de nem nehezek. Olyat válasszunk viszont, amelynek nincs bele, a rost ugyanis puffadást vagy görcsöt okozhat. Ha cukortartalma magas, hasmenést válthat ki, ezért fontos sok vizet inni utána.

2.Almaszósz: biztonságos, ha ezt az ételt fogyasztjuk egy fellángolás után. Könnyű megemészteni és oldhatatlan rost is kevés van benne, amely a tüneteket súlyosbíthatja. Ráadásul sok tápanyagot tartalmaz – így káliumot és C-vitamint.

3.Főtt tojás: a rántottát és a főtt tojást is egyszerű megemészteni, telítő fehérjében gazdagok, vasat és D-vitamint is tartalmaznak. Az IBD, a Crohn-betegség vagy vastagbélgyulladás fellángolása esetén ez az első, amit tanácsos enni. Szakemberek szerint először kisebb ételeket kell fogyasztani, 3-4 óránként, mielőtt nagyobb reggeliket, ebédeket és vacsorákat is megeszünk.

4.Főtt répa és zöldbab: okos stratégia minden nap eggyel több élelmiszert adni az étrendünkhöz. Először lágyabbakkal kezdjük, majd haladjunk a szilárdabbak felé. Figyeljük, hogyan reagál a szerveztünk. Lassan és óvatosan kell visszatérnünk a rostok fogyasztásához. A puha, főtt zöldségek, melyekben nincs mag, így a sárgarépa és a zöldbab jó kezdésnek számítanak.

5.Egyszerű csirke: ez a húsétel puha, sokoldalúan elkészíthető és fehérjegazdag – B-vitamint, cinket, ásványi anyagokat tartalmaz, mely segít az immunrendszer megfelelő működésében. Jó választás az IBD, a Crohn-betegség és a vastagbélgyulladás fellángolásakor. De győződjünk meg róla, hogy nincs számunkra ártalmas páccal vagy szósszal ellátva. A fűszerek különösen ártalmasak lehetnek.

6.Párolt vagy grillezett zsíros hal: a zsíros ételektől egyébként távol kell tartanunk magunkat IBD, Crohn-betegség és a vastagbélgyulladás esetén, de az olyan halak, mint a lazac, szardínia, makréla nyugodtan ehetők. Legegyszerűbb grillezni vagy párolni őket. Omega 3-zsírsavban gazdagok, amely harcol a gyulladás ellen. Ráadásul fehérje és D-vitamin is van benne.

7.Krémes mogyoróvaj: a ropogós típust kerüljük, a darabok irritálóak lehetnek. Olyat válasszunk, amely egyszerű és hozzáadott cukrot sem tartalmaz. A mogyoró, a mandula vagy a kesudió vaj is jó, ha proteinhez akarunk jutni. Egyszerű kekszre vagy fehér kenyérre kenhető, ezek biztonságosak a betegség súlyosbodása esetén.

8.Fehér tészta: fontos, hogy fehér lisztből készüljön és ne legyen adagonként 1 grammnál több rost benne. Kerüljük az ételhez a paradicsomos szószt, mivel magvakat rejthet és ez rosszabbá teheti a tüneteinket. Egy kis olívaolajjal ízesítsük inkább, ami a gyulladást is enyhíti.

9.Érett sárgadinnye: a görögdinnyét vagy a sárgadinnyét könnyű emészteni, oldhatatlan rost kevés van bennük, vagyis egyszerűen meg lehet enni őket. A sárgadinnye C- és A-vitaminban is gazdag, 90 százaléka pedig víz. Hozzájárul a hidratáltsághoz is.

sárgadinnye

10.Burgonya: a rostdús héját le kell vennünk, de egyébként remek étel az IBD, Crohn-betegség és a vastagbélgyulladás tünetrosszabodása ellen. Különösen püré formában. A krumpli egészségesebb, mint gondolnánk: sok kálium, magnézium és C-vitamin van benne.

11.Avokádó: lágy textúrájú, egészséges zsírokban gazdag és harcol a gyulladás ellen, plusz adagonként kellő mennyiségű kalóriával szolgál. Segíthet akkor is, ha túl sok súlyt veszítettünk a bélproblémáink miatt.

Forrs: Adrina - napidoktor.hu


Válaszolj

Az e-mail címed nem publikáljuk.