Vitaminokkal az öregedés ellen

Minden kornak megvannak a maga létfontosságú vitaminjai. Különösen fontosak, az egészség minél hosszabb távú megőrzésében és az öregedés lassításában.

Öregedés ellen egészségesen

Életkorunk előrehaladtával a szervezet szükségletei némiképpen megváltoznak. Ezekkel számolni kell, és bevezetni különböző módosításokat a táplálkozásban is, hogy minél tovább fittek és egészségesek maradjunk.

Előtérben a vitaminok

A megváltozott állapotok ellensúlyozására helyes módszert választunk, ha a szervezet megnövekedett B6-, B12- és D-vitamin szükségleteit fedezzük, de több fontos vitamin van, amellyel hozzájárulhatunk egészségünk megőrzéséhez.

dvitamin

D-vitamin

D-vitamin a kalcium és a foszfor felszívódásában, a csontképződés folyamatában, a kalcium és foszfor szervezetbe való beépülésében játszik nagy szerepet. Nélkülözhetetlen a fogak és a csontok egészséges fejlődéséhez és a csontritkulás megelőzéséhez.

A fogak állapota gyorsan romlik a hiányában. A csontok ásványianyag-tartalma nem lesz elegendő: nem képes beépülni a kalcium. A csontok deformálódnak, könnyebben törnek és nehezen gyógyulnak. Csontritkulás és csontlágyulás jelentkezhet.

Felléphetnek izomgörcsök is. Az alacsony D-vitamin szint depresszióhoz és más pszichiátriai problémákhoz vezethet. Szerencsére sok olyan étel van, amelyeket szeretünk, és amelyben megtalálható a D-vitamin: halmájolajok, tojás, tej és tejtermékek, máj, margarinok.

A napi D-vitamin szükséglet 31-60 év között nők esetében 6, férfiak esetében 5 mikrogramm. 60 év felett nőknél 6-, férfiaknál 5 mikrogramm. A nehéz fizikai munkát végzőknél 5, stressz esetén 5, dohányzóknál nők esetében 7-, férfiaknál 6 mikrogramm. Alkohol fogyasztás esetén szintén 6,menopauza idején 8 mikrogramm fogyasztása javasolt. Ne adagoljuk túl, mert mérgezési tünetekkel számolhatunk! Rossz étvágy, hányinger, hányás, fokozott vizeletkiválasztás léphet fel. Károsodhat a vesék működése, képződhet vesekő. Idegesek, szomjasak lehetünk, bőrviszketést tapasztalhatunk.

vitamin1

C-vitamin

Mivel az idősek immunrendszere is csökkent működésre vált át, elegendő mennyiségű C-vitamint is be kell vinni a szervezetbe. Az ajánlott napi mennyiség C-vitaminból, férfiaknak és nőknek is 60 milligramm. A C-vitamin megelőzi, illetve enyhíti a glaukómát. Sok C-vitamint találunk a citrus-gyümölcsökben, a bogyósokban, trópusi gyümölcsökben, a paprikafélékben, krumpliban, a zöld, leveles zöldségekben is.

A szem számára például legfontosabb az A, C és az E-vitamin. A C-vitamin csökkenti a katarakták kialakulásának veszélyét. Ezek olyan protein-gyülevények, melyektől elhomályosul a látás.

E-vitamin

Utóbbi kulcsfontosságú antioxidáns, amire a szemnek szüksége van. Kutatások szerint segít megelőzni katarakták kialakulását, sőt fontos tényező lehet az időskori makula degeneráció megelőzésében is. Idős korban lényeges szerepet tölt be a szervezet védekező rendszerének támogatója, az E-vitamin, mely nagyobb mennyiségben megtalálható a gabonacsírákban, növényi olajokban, a húsban, májban, tojásban.

e vitamin

A-vitamin

Megelőzi a farkasvakságot. Ha az A-vitamin hiány okozta farkasvakságot nem korrigáljuk, xeroftalmia alakulhat ki: szemszárazság, a kornea kisebbedése, szemhéj duzzanat jelentkezhet, a xeroftalmia kezelés nélkül pedig vakságot okozhat. Szerezhetünk A-vitamint állati eredetű termékekből – például máj, vagy vaj – és növényekből, amelyek tartalmaznak karotint, amit a szervezet átalakít A-vitaminná. A karotint tartalmazó ételek általában narancs- és citromsárgák, vagy levelesek és zöldek.

B1, B6, B12 vitaminok

A B6-vitamin szükséglet idős korban különösen megnő! Kiváló B6-vitamin források a teljes kiőrlésű lisztből készült pékáruk, a tej, tejtermékek és a szárazhüvelyesek. A B1-vitamin azidőskori szellemi hanyatlás lassításáért tesz. A teljes kiőrlésű pékárukban, hüvelyesekben, élesztőben, májban megtalálható.

A kizárólag állati eredetű táplálékokban levő B12-vitamin és a leveles zöldségekben, gyümölcsökben is megtalálható folát szükségesek a szervezet megfelelő működéséhez.Vérszegénység lép fel a hiányukban. Kellenek az állati eredetű táplálékok az anyagcsere folyamatokhoz szükséges megfelelő vas- és cinkellátottság miatt is.

Forrs: Napidoktor.hu


Egy válasz

  1. Szerencsi Veronika

    Minden igaz, meg az ellenkezője is. Ez egy mondás a sok, halmozottan megjelenő hirdetésre, tájékoztatásra. Valahol már szintetizálni kellene a megjelenő – hasznos, nem hasznos információkat. Nem is rég olvastam, mennyire ártalmas a vitaminok ellenőrzés nélküli, hasra ütve való beszedése. Egymásnak tejesen ellentmondó cikkek jelennek meg. Nem elvárható, hogy laikus emberek kiigazodjanak ebben a káoszban.

    Válasz

Válaszolj

Az e-mail címed nem publikáljuk.