Koronavírus és iskolások – Nem működik az otthoni tanulás?

Stresszes gyerekek és tanárok állítják: nagy gondok vannak

Kemény év áll az iskolások mögött a koronavírus miatt, de sajnos folytatódik is a tendencia: sok helyen otthoni tanulás lett a suliba járásból, s ez a gyerekekre éppen olyan rossz hatással van, mint a tanárokra vagy a szülőkre.

A 2020 tavaszán hazánkban is lecsapó koronavírus-járvány az egész világon komoly gondokat váltott ki az oktatásban. Az iskolások jó része egyre rosszabbul bírja az otthoni tanulást, nincs motivációja, gyakran érzi kilátástalannak a napjait.

Stresszes gyermekek és tanárok ülnek nap mint nap a számítógépek előtt, amelynek hosszú távon igen rossz következményei vannak. Nehéz eldönteni, melyik korosztálynak a legnehezebb, de az elsősöktől a felsőévesekig és az egyetemistákig mindenkinek vannak mélyrepülései.

Az összeomlások persze ismerősek lehetnek bármely szülőnek, akinek van iskoláskorú gyermeke. Ám ha ez a tanítás során következik be, miközben anya, apa, esetleg még a testvér is otthoni tanulással, munkával igyekszik boldogulni, esélyes a káosz.

Amerikai szülők állítják: már a 7 éves gyermekek is kiborulnak, s olykor jó egy órába telik lenyugtatni őket, mire hajlandók visszaülni a gép elé és részt venni az órán. Fairfax-ben már programot is indítottak olyan gyerekeknek, akik küzdenek a távoli oktatással – ami felveti a kérdést, hogyan is várhatnák egy 7 esztendős gyerektől, hogy órákig koncentráljon a számítógép előtt?

Csaknem 1 évvel azután, hogy kitört a koronavírus-járvány, meglehetősen aggasztóak és ijesztőek a gyermekek mentális egészségére és jólétére gyakorolt ​​hatást vizsgáló tanulmányok.

Egy nemrég megjelent jelentés szerint, melyet az USA Járványvédelmi Központja (CDC) adott ki, a sürgősségi ügyeleteket jóval nagyobb arányban keresték fel gyermekek 2020-ban, mint az azt megelőző esztendőben – mentális problémákkal.

Nemcsak az odafigyelés képtelensége a gond

A Pediatrics folyóiratban megjelent tanulmány arra világított rá, hogy a gyermekek és a tinédzserek körében az öngyilkossági gondolatok gyakorisága nagyobb lett 2020 bizonyos hónapjaiban, mint 2019-ben.

A tanároknak és a szülőknek azonban nem kellenek adatok ahhoz, hogy megtudják, ami a szemük előtt zajlik. Csak Amerikában az iskolások milliói nem képesek fizikailag iskolába járni, ez pedig nemcsak az oktatásukat érinti.

A gyermekek különböző, olykor meglepő módon fejezik ki a stresszt és a szorongást, amelyen keresztülmennek. Ahogyan haladnak előre a fejlődésben, reakcióik módosulhatnak. Bár sokszor nehéz előre megjósolni, hogyan reagálnak, a kisgyermekek és a fiatalabbak nagyobb valószínűséggel mutatják ki a stresszt azzal, hogy hisztit csapnak, sírnak, engedetlenül viselkednek, míg az idősebbek zárkózottak, letargikusak vagy érdektelenek lehetnek.

A tanulmány arra is rámutat: akadt olyan iskolás, aki zokogni kezdett a virtuális tanórán otthoni tanulás közben, majd bevallotta, hogy éhezik.

Fotó: 123rf.com

Sok gyermek számára az iskola az a hely, ahol biztonságos környezetben lehet és kap enni. Számítanak arra, hogy oda mehetnek.

Az iskolások egy része tud alkalmazkodni az online oktatáshoz, az otthoni tanuláshoz, mások nem, mert ehhez a körülményeik sincsenek meg. Sok helyen nemcsak az eszközök hiányoznak, hanem a nyugalom is. Zavaró a környezet, stresszes a család, nincs internet vagy egyéb technikai eszköz, de az is lehet, hogy egyszerűen csak nem tudnak a gép előtt ülni egész nap, ez meghaladja a koncentrálási képességüket.

Sok gyereket nehéz rávenni vagy rászoktatni a tanulásra, és ez sokszor azért van így, mert nehézségeik adódnak.

Videó – Így hangold gyermeked a tanulásra!

Sok kisiskolás omlik össze a tanóra közepén, a tanárok pedig gyakran egyáltalán nem tudják, mit kezdjenek a helyzettel. Gyakori, hogy nem tudják, mit tehetnének még a képernyőn keresztül, ami segíthet. Akadnak gyerekek, akik nem bírva a stresszt, egyszerűen kijelentkeznek a virtuális óráról és elhagyják a gépet. Frusztrálja őket a szituáció és feladják.

Amerikai becslések szerint a diákok 20 százaléka képes online is jól teljesíteni. Ez különösen azoknál van így, akiknél az otthon valóban egy kellemes, biztonságos hely. Szerető szüleik vannak, esetleg háziállataik, amelyek örömöt csempésznek mindennapjaikba. Nem zavarják őket tanulás közben. Ám nagyon sokan vannak, akiknek ez nem adatik meg.

Fotó: 123rf.com

Több millió gyermek érintett

Azok a gyermekek, akik elmondják, miért nem csinálták meg a feladatukat és hogyan érzik magukat, általában arra panaszkodnak: túlságosan terheltnek érzik magukat, zavarónak találják a körülményeket – vagy mindkettő. Arra is panaszkodnak, hogy nem tudnak koncentrálni.

Sok esetben az otthon és az iskolában jelenlevő problémák csak még nagyobbak lesznek a jelenlegi helyzetben.

Nem csoda, hogy a szakemberek komolyan aggódnak: hogyan hat majd a fiatalokra ez az 1-2 év, különösen, hogy vannak, akik teljesen el is tűntek az iskolai órákról. Egy felmérés szerint, melyet Amerikában a Bellwether Education Partners készített, 3 millió gyermek semmilyen formális oktatáshoz nem jutott a koronavírus világjárvány kezdete óta. Ami a hiányzó iskolásokat illeti, elsődleges feladatnak tartják ezek felkutatását. Ők azok, akik nyilvánvalóan a járvány előtt is nagyobb gondokkal küszködtek, külső támogatásra van szükségük.

A szakemberek egyöntetűen azt vallják: társadalomként, ha azt akarjuk, hogy a gyermekek felépüljenek a jelenlegi helyzetből, előtérbe kell helyeznünk az igényeiket.

Forrás: https://napidoktor.hu/index.php