Kifogyunk az ivóvízből a magyar fiatalok szerint

A magyar fiatalok több mint háromnegyede szerint kifogyunk majd az ivóvízből, harmaduk szerint ráadásul ez hamarosan bekövetkezhet – derül ki a Bayer Barometer 2022 felmérésből.

A felmérés azt is megvizsgálta, hogyan viszonyulnak az egészség megőrzéséhez a hazai fiatalok és kiderült, hogy közel kétharmaduknak van a telefonján valamilyen egészséggel, testmozgással, étrenddel és kalóriák számlálásával kapcsolatos alkalmazás.

 

Az évente elvégzett „Bayer Barometer”[1] felmérésben olyan, a társadalom számára fontos kérdésekről kérdezik a magyarokat, mint például a fenntartható fejlődés, a tudománnyal kapcsolatos attitűd, valamint a korszerű megoldások az egészségügyben és a mezőgazdaságban. Ebben az évben a felmérés középpontjában olyan témák állnak, amelyekről sok szó esik mostanában: a vízellátási válság – hogy mennyire ismerik a problémát és a következményeket, valamint a lehetséges megelőzési módokat; és az egészség megőrzése, azon belül is, hogy mennyire használnak olyan alkalmazásokat, melyek a különböző egészségügyi adatokat rögzítik.

Mennyit tudnak a magyar fiatalok a vízhiány problémájáról?

 

A kutatás során megkérdezett 20-30 év közötti magyar fiatalok 36 százaléka szerint hamarosan kifogyunk az ivóvízből, további 42 százalékuk szerint viszont ez csak később következik majd be. A vízhiány felelőseiként saját magukat és az ipart jelölték meg legtöbben (49 és 30 százalék), de 25-25 százalék látja úgy, hogy a nagyvállalatoknak és a politikusoknak is felelősségük van ebben. Ugyanakkor a fiatalok véleménye szerint a vízellátási válság leküzdése nemcsak a gyárak és a nagyvállalatok, hanem mindenekelőtt az összes politikus és mindannyiunk feladata.

A vízhiány napi szintű következményei közül a legfájdalmasabbnak az élelmiszerek árának emelkedését tartják a felmérés során megkérdezettek, de a válaszadók megemlítették a növények kiszáradását, a tavak és folyók vízszintjének csökkenését, valamint az erdőtüzeket is. A magyar fiatalok többsége szerint a gazdálkodókat különösen veszélyezteti a vízhiány, és megoldásra van szükségük, például szárazságtűrő növényekre. A huszonévesek szerint a fenntartható mezőgazdaság a leginkább víztakarékos gazdálkodási forma, és a magyar fiatalok többsége szerint a gazdálkodóknak először is szárazságtűrő növényfajokat, valamint új gazdálkodási technikákat és öntözőrendszereket kellene alkalmazniuk (37%-37%).

A magyar fiatalok a vízzel történő takarékoskodás jegyében fogmosás vagy borotválkozás közben elzárják a vizet, fürdés helyett többször zuhanyoznak, ritkábban mosnak, és tartályokat telepítenek az esővíz felfogására. Ugyanakkor mindössze csak a negyedük van meggyőződve arról, hogy víztakarékossági törekvéseik növelik a rendelkezésre álló víz mennyiségét. A válaszadók 72%-a szerint egyértelműen helytelen autót mosni aszályos időszakban.

  

Foto:praktiker

Tudománnyal és innovációval az egészségért

 

A Bayer Barometer 2022 kutatás másik fő témaköre az egészségmegőrzés volt. A felmérésből kiderült, hogy a magyar fiatalok szerint érdemes mindenkinek már korán elkezdeni törődni önmagával, és ezt egész életében folytatnia kell. A huszonévesek közel fele jelezte, hogy az egészséges étrend, az elegendő alvás, a rendszeres testmozgás és a stressz csökkentése nélkülözhetetlen ahhoz, hogy jó formában legyenek.

A kutatás kitért arra is, hogy mekkora a hajlandóság a fiatalokban arra, hogy egészségügyi probléma esetén orvoshoz forduljanak. A kutatás során a válaszadók 47%-a értett egyet azzal, hogy ilyen helyzetben az orvossal való személyes találkozás a legjobb, bár bizonyos esetekben – például receptfelírásnál vagy más szakorvoshoz történő beutalásnál – elégnek tartják a távkonzultációt. A felmérésből az is kiderült, hogy a hazai fiatalok fele egészségügyi szolgáltatóhoz fordul, ha egészséggel kapcsolatos tanácsra vagy információra van szükségük.

A kutatás arra is rámutatott, hogy a magyar fiatalok kihasználják a technológia által kínált innovációt és lehetőségeket: közel kétharmaduknak van a telefonján valamilyen egészséggel, testmozgással, étrenddel és kalóriák számlálásával kapcsolatos alkalmazás. Több mint a felük meg is mutatja az ezekben az alkalmazásokban rögzített adatokat az orvosának.

 

Emellett egyharmaduk motiválónak tartja ezeket az alkalmazásokat, és örül, hogy láthatja az egészséggel kapcsolatos paraméterek időbeli alakulását. Az alkalmazások emellett az idősekről való gondoskodásban is segítenek: a felmérésben szereplők 47%-ának vannak olyan idősebb családtagjai, akik elektronikus eszközöket használnak az egészségük nyomon követésére és arra, hogy emlékeztessék őket az egészségmegőrző teendőkre (pl. a gyógyszereik bevételére vagy folyadék fogyasztására).

 

A Bayer Barometer felmérésből látható, hogy a fiatal generáció felelősséget érez a világ és saját maga állapotáért. A fiatalok hangsúlyozzák, hogy a betegségek elkerüléséhez mennyire fontos ápolni az egészséget, ideértve a prevenciós tevékenységeket és a test jelzéseire való odafigyelést. Örömmel használják fel mindehhez a tudomány és a technika vívmányait – mondta Markus Baltzer, a Bayer közép- és kelet-európai vezérigazgatója. „A tudomány segítségével mi éppen azt valósítjuk meg, ami a fiatalok vágyaiban szerepel. Ide tartozik egyrészt a tudományos alapokon álló öngondoskodás és az egészséget támogató digitális lehetőségek népszerűsítése, másrészt azok a gazdálkodóknak szóló megoldások, amelyek a klímaváltozásból adódó kihívások leküzdését segítik – ilyenek például a digitális megoldások a mezőgazdasági termésfigyeléshez vagy szárazságtűrő növényekhez.

 

A Bayerről
A Bayer az élettudományok terén tevékenykedő globális vállalat, amely az egészségügyre és a táplálkozásra fókuszál. Termékeivel és szolgáltatásaival az emberek és a bolygó javát kívánja szolgálni, segítséget nyújtva a növekvő és idősödő globális népességgel járó fő kihívások leküzdésében. A Bayer elkötelezte magát, hogy támogatja a fenntartható fejlődést, és üzleti tevékenységével pozitív hatást vált ki.

Régi csövekből ólom kerülhet az ivóvízbe

 

Forrás: Napidoktor.hu


Válaszolj

Az e-mail címed nem publikáljuk.