Kémiaórán kellene tanítani a kozmetikum címkék olvasását

Hiába tanítanak éveken át kémiát az iskolákban, a többség nem sok gyakorlati hasznát veszi a hétköznapokban. Pedig nagyon is vehetné.

Például, kozmetikum vásárlásakor, aminek összetevőiből egy kukkot sem ért, úgy veszi és keni magára.

Nincs tudatos kozmetikum vásárlás minimális kémiai ismeretek nélkül. Ehhez azonban gyakorlati tudásra lenne szükség. Ám úgy tűnik, hogy amit a kémiaórán tanulnak az emberek, az a kémiaórán is marad, nem tudják hasznosítani a mindennapi életben – véli Varga-Darabos Andrea a Manna Natúrkozmetikum Kft. alapítója.
Hogy mennyire nem, azt látványosan demonstrálja a Manna nemzetközi kutatása[1] a kozmetikum vásárlási szokásokról. Kiderült, hogy a válaszadók 79%-a bevallottan nem ismeri a kozmetikumokon feltüntetett összetevőket, azok hatását. Tehát ha el is olvasnák az összetevők listáját, akkor sem értenének belőle egy szót sem. Holott éppen a tájékoztatás lenne az összetevő lista célja.

Ciki: úgy félünk a víztől, mint a tűztől 

Amikor a felmérésben megkérdezték az embereket, hogy melyek azok az összetevők melyeket kerülnek a kozmetikumokban, a válaszadók 22%-a jelölte meg a dihidrogén-monoxidot, vagyis a vizet.
Az előzőek tükrében logikus az emberek reakciója: ha valamit nem értünk, attól félünk. Azonban az mégiscsak elgondolkodtató, hogy kettő-négy év kémia tanulás után ilyen sokan nem ismerik fel a H2O-t. Arról nem is beszélve, hogy ez milyen messze van a tudatosságtól!

Kémiaórán kellene tanítani a kozmetikai biztonságot

Varga-Darabos Andrea szerint a kémiaoktatás keretében kellene tanítani a kozmetikai összetevők értelmezését, a kozmetikai biztonságot. Ehhez szerinte szinte semmi más nem kell, csak a gyakorlati példák között kitérni a kozmetikai alkalmazásra is.
„Például a hetedik évfolyamban a kőolajról tanulnak a gyerekek. Kézenfekvő lenne a kozmetikai felhasználást is tanítani. Csak elő kellene venni a táskákból egy dezodort, vagy tusfürdőt és megtanulhatnák felismerni az összetevők között kőolajszármazékokat és azok hatását” – mondta Varga-Darabos Andrea.
Véleménye szerint évente egy-két órával már jelentős eredményeket lehetne elérni. A gyerekek az életből vett gyakorlati példákkal, szó szerint a saját bőrükön érezhetnék a kémia jelentőségét, miközben tudatosabbá válnának.
[1] A Manna 2018. szeptember-októberben felmérést végzett a kozmetikai biztonsággal kapcsolatos tudatosságról. A kutatásban Magyarországról, Németországból, Szlovákiából, Csehországból, Lengyelországból és Romániából összesen 7933 fő vett részt. A kutatás nem reprezentatív.
###
A Mannáról
A kis családi manufaktúrát Varga-Darabos Andrea alapította 2010-ben, miután kozmetikum allergiában szenvedő kisgyermeke miatt kitanulta a vegyszermentes, natúr kozmetikumok készítését. Mára a Manna, Magyarország egyik vezető natúrkozmetikum márkájává vált, mely Európa számos országában van jelen.
.

Forrás: https://napidoktor.hu/index