A halláskárosodás már csecsemőkorban befolyásolja a vizuális tanulást

A hallássérült és siket kisbabák esetében a hallásprobléma nem csupán a nyelvi fejlődésre, hanem a vizuális tanulásra is hatással van.

A siket gyermekek egyedülálló kommunikációs kihívásokkal szembesülnek. Az Ohio Állami Egyetem egy közelmúltbeli tanulmánya szerint azonban a halláskárosodás nem csak az alapvető megismerési funkciókat és a nyelvi fejlődést nehezíti, hanem a látás útján történő tanulást is, a jelenség ráadásul már egészen kisbabakortól megfigyelhető. Összehasonlítva a siket kisbabák látás útján szerzett ingerfeldolgozását ép hallású kortársaikéval, a kutatók úgy találták, hogy a siket csecsemők esetében sokkal több időt vesz igénybe egy-egy új tárgy megismerése.

Fotó: 123rf.com

A felfedezés sokak számára meglepő lehet, hiszen a legtöbb ember úgy véli, a siket gyerekek úgy kompenzálják a hallás hiányát, hogy jobbak a vizuális ingerek feldolgozásában, ám a tanulmány éppen ennek az ellenkezőjét mutatja.

A vizuális információfeldolgozás készségének a méréséhez a kutatók egy képernyőn különböző tárgyakat mutattak kisbabák számára. Amikor egy baba sikeresen kódol egy tárgyat, elveszíti az érdeklődését, és elfordítja a tekintetét a tárgyról. A tanulásnak ezt a legegyszerűbb formáját nevezzük habituációnak. A siket csecsemők esetében a habituáció jelentősen hosszabb időt vett igénybe.

A kutatók szerint mindez azonban nem jelenti azt, hogy a siket gyerekek lassabban tanulnának. Mivel a látásukra támaszkodnak a világ felfedezésében, elképzelhető, hogy emiatt fordítanak nagyobb figyelmet egy-egy tárgyra. A jövőben azt szeretnék vizsgálni, miből adódik a tanulmányban megfigyelhető különbség a siket és jól halló csecsemők között. Ennek megértése segíthet a siket gyermekek fejlesztésében, mely minél korábban történik, annál eredményesebb.

Forrás: Minden, ami hallás