A digitális eszközök segítik az oktatást

A K&H tavaly közel száz laptopot adott a hátrányos helyzetű kistérségekben lévő iskoláknak, hogy ezzel is segítse a pedagógusok munkáját. A digitális eszközöknek ugyanis kulcsfontosságú szerepe van az oktatásban, mivel a mai gyerekek számára nagyon fontos a szemléltetés. Jelenleg több mint 3500 általános iskolában használnak digitális táblákat az oktatásban, míg körülbelül ezer olyan iskola van, ahol egyáltalán nem rendelkeznek ilyen eszközzel. Az interaktív táblákon futtatható programok változatosabbá, szemléletesebbé teszik a tanulást, a feladatok megoldása során azonnali visszajelzést kapnak a diákok, hogy jó-e a válasz.

A cég a 2014/15-ös tanévben azért döntött a laptop pályázat meghirdetése mellett, mert a pedagógusi visszajelzések szerint a K&H Vigyázz, Kész, Pénz! pénzügyi vetélkedőre való felkészítésben is nagy szerepe volt a szemléltető oktatásnak. A mai gyerekek ugyanis már a digitális nemzedék tagjai: többségük rendelkezik mobiltelefonnal, az idősebbek okostelefonnal, használnak tabletet, laptopot. Sokkal fontosabb számukra a képi- és a mozgó világ, mint szüleiknek, akiknél még diákként a könyveknek volt meghatározóbb szerepük a televízióval, videólejátszóval szemben. Épp emiatt az oktatásban is mind nagyobb szerepe van a digitális eszközöknek, például az interaktív tábláknak. Ezek segítségével a pedagógusok sokkal könnyebben szemléltetik fotók, videók segítségével a tananyagot, az interaktív feladatok pedig azonnali visszajelzést adnak mind a diákoknak, mind a tanároknak.

A Klebelsberg Intézményfenntartó Központ tavalyi adatai szerint körülbelül 3500 általános iskola rendelkezik Magyarországon interaktív táblával, míg ezer iskolában nincs ilyen eszköz. A vidéki iskolák e tekintetben jobban felszereltek: míg Budapesten jellemzően 3-4 digitális tábla van egy iskolában, a legtöbbnek 14, addig vidéken nem ritka, hogy 20 ilyen eszközzel is rendelkeznek. Az e tekintetben legjobban felszerelt, Vas megyei iskolában 28 interaktív tábla van.

Ahhoz, hogy ezeket az eszközöket ki is tudják használni az oktatásban a pedagógusok, laptopokra is szükségük van. A megkérdezett iskolaigazgatók szerint az ideális az lenne, ha valamennyi pedagógusnak lenne saját laptopja, de már azzal is elégedettek lennének, ha 2 tanár osztozna egyen. Jelenleg a jobban felszerelt iskolákban is 3-4 pedagógusra jut egy laptop, de van, ahol nem is tudnak eszközt biztosítani.

A K&H tavaly tanév végén közel száz, hátrányos helyzetű – Borsod-Abaúj-Zemplén, Baranya, Békés, Hajdú-Bihar, Somogy, Jász-Nagykun-Szolnok, Szabolcs-Szatmár-Bereg, Tolna, Heves, Csongrád és Nógrád megyei – kistérségben lévő iskolának juttatott pályázat útján laptopokat, hogy azokat a pedagógusok oktatási célokra használhassák. Elnyerésükhöz a tanároknak pályázati munkájukban azt kellett megtervezni, hogyan építenék be a tantervbe a pénzügyi oktatást a laptopok segítségével. „A nyertes általános iskolák idén júniusban megkapták az eszközöket, így azokat az idei tanévben már használni tudják a pedagógusok – mondta Horváth Magyary Nóra, a Vigyázz, Kész, Pénz! pénzügyi vetélkedő zsűritagja.

Forrás: https://napidoktor.hu/