Hőség elleni védekezés

A legújabb kutatási eredmények azt mutatják, hogy 30 év után szélsőségessé vált az időjárás. A hőmérsékleti értékekben és a csapadék előfordulásban megkétszereződtek az extrém események, amelyek magukkal hozták a különböző egészségügyi következményeket – mondja Dr. Pintér Ferenc meteogyógyász.

Az egészséget rontó időjárási jelenségekre a magyar lakosság 30 %-a érintett. Egyre többen érzékenyek az időjárási változásokra, közel megháromszorozódott nálunk az időjárás-érzékeny panaszosok száma. Idén az egész június-július roppant változékony, hol felmelegedés, hol lehűlés érkezik, és ez a jövőben is folytatódik, e miatt erős terhelés alatt áll a szervezetünk.

Vannak olyan kutatásaink is, amelyek azt mutatták ki, hogy pl. egy halálos kimenetelű ischaemias strokenak (vértelen strokenak) háromszor nagyobb az esélye bizonyos légköri helyzetekben, mint más napokon. Az időjárás eredetű panaszokra az egyetlen megoldás a megalapozott, korszerű műszerekkel történő kivizsgálás, majd annak eredménye alapján a hatékony kezelés, a személyre szóló terápia.

Fotó: 123rf.com

Az általános tanácsokat mindenki a saját egészségi állapotának megfelelően alkalmazza – javasolja a szakember, így pl. a vízivásra, az étkezésre, a sportolásra. Minden érintett gondolja át, hogy milyen fizikai- és szellemi terheléseket vállal, de vigyázzunk a stressz állapotunkra is, valamint védekezni kell az UV sugárzás és a magas hőmérséklet ellen is. Legalább néhány órára szakítsuk meg a napi terheléses időszakot, hogy egy kicsit pihenjen a szervezet – zárja gondolat Dr. Pintér Ferenc.

A nagy meleg, a hőség az egészséges szervezetet is megterheli, de gyermekeknek, időseknek, túlsúlyosaknak, cukorbetegeknek és szívbetegeknek vagy magas vérnyomással élőknek komoly megpróbáltatásokat okozhat a kánikula. Ha nem figyelünk a szervezet hűtésére, hamar rosszullét, ájulás fenyegethet, ilyenkor hűvös helyen le kell feküdni. Súlyosabb esetben, pl. napszúrás, hőguta esetén orvosi segítséget kell kérni.

Hűvös otthon!

Folyamatosan hűtsük a lakásunkat! Sötétedés után, illetve a hajnali, kora reggeli órákban szellőztessünk! Időközönként vizes anyaggal töröljük át az ablakokat, a redőnyöket! Használjunk sötétítő függönyt! Terítsünk szét vizes lepedőket, törülközőket!

A légkondicionáló berendezést úgy állítsuk be, hogy a légáramlat jól cirkuláljon, ezáltal a hideg levegő szétáramlik az egész lakásban. Egy kis ablakot résnyire hagyjunk nyitva a friss levegő beáramlás végett, ettől még nem melegszik fel a lakás.

Alváshoz jó minőségű, vékony vászon vagy pamutanyagból válasszunk ágyneműt és lepedőt.

A langyos, hűvös zuhany vagy fürdő segít lehűteni a szervezetet. A hideg vizes borogatás a homlokra és a nyakra is jó szolgálatot tehet, még útközben is.

Az elektromos berendezések is hőt termelnek működés közben, ezért a kánikulában érdemes minimalizálni ezek használatát. Kapcsoljuk ki azokat a készülékeket, amelyeket éppen nem használunk!

Fotó: 123rf.com

Kerüljük az erős napsütést!

A bevásárlást, a megterhelő házimunkát vagy a befőzést/főzést, sütést igyekezzünk reggel a korai órákban, vagy este hat óra után végezni.

Napközben az utcán viseljünk világos, jól szellőző, bő ruhát, vékony vászon vagy pamut anyagból! Védjük fejünket kalappal, szemünket pedig UV-szűrős napszemüveggel! Mindig legyen nálunk vizes törlő és fertőtlenítő!

11 és 15 óra között lehetőleg árnyékban tartózkodjunk. Ekkor kerüljük a megerőltető fizikai munkát, a szabadban sportolást, de a hűvös helyeken történő sétát ne hagyjuk ki a mindennapjainkból, mert a napi minimum 10, maximum 30 perces mozgásra szüksége van a testünknek.

Fordítsunk figyelmet a gyermekekre, idősekre, kismamákra, túlsúllyal küzdőkre, szív- és keringési betegségekben szenvedőkre! Ne feledkezzünk meg az állatokról sem! Ahogyan a gyermekeket, úgy a házi kedvenceket se hagyjuk zárt, szellőzés nélküli parkoló autóban, még árnyékban sem.

Bőrünk védelme!

Bőrfelületünk lehető legkisebb részét tegyük csak ki közvetlen napsugárzásnak!

A fényvédő használata véd a napfény káros sugaraitól és a leégés ellen, ezért naponta többször is kenjük be magunkat magas faktorszámú krémmel.

Folyamatos folyadékbevitel!

A meleg hatására többet izzadunk, ezáltal a szervezetünknek is nagyobb a víz- és só vesztesége. Igyekezzünk megfelelő ásványianyag tartalommal rendelkező folyadékot fogyasztani, de kerüljük a cukros üdítőket, az alkohol- és koffein tartalmú italokat!

A folyadékpótlást turmixszal és könnyű levesekkel is segíthetjük.

Ha elindulunk otthonról, vigyünk magukkal vizet, és keressük fel városszerte az ivó-kutakat!

Fotó: 123rf.com

Könnyű ételek!

Szervezetünk a meleg elleni védekezésben sok energiát használ fel, a nehéz, zsíros ételek emésztésével plusz tehernek tesszük ki magunkra. Igyekezzünk sok zöld salátát, idény zöldségeket, gyümölcsöket és főzelékfélét fogyasztani. Termeljünk magunk salátát, csírát! Használjuk ki az erkélyeket, a balkonokat, az ablak-párkányokat! A boltokban kapható ültető dobozokban- és ládákban hamar örülhetünk a friss terméseknek.

Fagylaltozásnál is a savanykás, gyümölcsös fagylaltokat részesítsük előnyben.

Óvatosan a strandon!

A vízparton legyünk körültekintőek! Felhevült testtel ne menjünk, pláne ne ugorjunk a vízbe! Étkezés után se induljunk rögtön fürdeni, előbb pihenjünk egy kicsit vagy sétáljunk az árnyékban. Alkoholos állapotban tilos a fürdőzés, aki pedig nem tud úszni, vagy bizonytalan a vízben, kerülje a mély vizet, vagy kérje az úszómester segítségét. 

Szerző: Szigethy Emma

Forrás: Napidoktor.hu


Válaszolj

Az e-mail címed nem publikáljuk.