Hány kávé a túl sok?

Hány kávé a túl sok?

Meddig egészséges a kis fekete?

A cappuccinótól a ristrettóig, a kávé számos formája elengedhetetlen ital sokak számára. Mennyire egészséges azonban? S mennyi belőle a túl sok?

A kávé, mely ma már rengeteg változatban kapható, sokunk számára nélkülözhetetlen napindító ital, de a nap folyamán többet is elkortyolunk belőle. Máig kérdés azonban, mekkora mennyiségben egészséges.

A Dél-Ausztráliai Egyetem tanulmány azt sugallja: pár csésze kávé a megfelelő napindításhoz még nem árt meg, sőt akár jó is lehet egészségünknek. Hat vagy ennél több csészényi azonban 22 százalékkal növeli a szívbetegség esélyét.

Az Egyesült Államokban nagyjából 4-ből 1 halálesetet okoz a szívbetegség, de világszerte vezető halálokról van szó. Elina Hypponen és Ang Zhou, az Adelaide-i Ausztrál Precíziós Egészségügyi Központ munkatársai ezért arra voltak kíváncsiak, mikor vált ki a túl sok koffein magas vérnyomást, mely a szívbetegség kulcsfontosságú tényezője. Véleményük szerint hat csésze kávé – melynek mindegyike 75 milligramm koffeint tartalmaz.

„Igen fontos tudni, mi jó még nekünk és mi az, ami nem feltétlenül szükséges – véli Hypponen. – A túlzásokért mindig az egészségünkkel fizetünk.”

A tanulmányhoz a kutatók több mint 300 ezer felnőtt adatait tartalmazó, brit adatbázist használtak, 37-73 éves kor közöttiekről annak érdekében, hogy kiderüljön, miként befolyásolta a koffein-metabolizáló gén (CYP1A2) az emberek koffein feldolgozási képességét és a szívbetegség kockázatát.

A kutatók megállapították, hogy a génváltozatok hordozói négyszer olyan gyorsan tudták metabolizálni a koffeint, mint mások. Ez azonban Hypponen szerint nem jelenti azt, hogy biztonságosan ihatják a kávét.

A kávé világszerte a legnépszerűbb italok közé tartozik, a becslések szerint naponta nagyjából 3 milliárd csésze fogy belőle.

Ugyanakkor az egy csésze mást jelenthet mindenki számára. Vegyük alapul a standard kávés csésze méretet: ez 75 milligramm koffeint tartalmaz. Ha csupán a koffeintartalmat nézzük, egy dupla eszpresszó durván a normális kávénak felel meg. A méretes jegeskávé azonban például akár 150 mg koffeint is magába foglalhat.

Hypponen leszögezte: ha az emberek szeretnék csökkenteni kockázatukat a szívbetegségre, ezeket a számokat is át kell gondolniuk.

Dr. Gregg Fonarow kardiológus a Los Angeles-i Kaliforniai Egyetemről felülvizsgálta a felfedezéseket. Összefoglalva úgy véli, a közepes mennyiségű kávéfogyasztás növeli a szívbetegség kockázatát.

„A koffein hatása a szívre általában rövid és enyhe, amennyiben nem nagy mennyiségben fogyasztjuk – mondta. – A kávé számos olyan vegyületet is tartalmaz, amely antioxidáns és gyulladásgátló hatású.”

Mi több, a kávé védő hatású lehet, ha nem túl sok. A kutatók ugyanis rájöttek, hogy a tanulmány azon résztvevői, akik koffeinmentes kávét ittak vagy egyáltalán nem kávéztak, magasabb arányban betegedtek meg szívbetegségben, mint azok, akik 1-2 kávét elfogyasztottak napközben.

Az enyhén kávézók esetében csak azonnali, közvetlen hatás mutatkozott a szívre, például energialöket.

Hypponen hozzátette: a tanulmányból más, koffeint tartalmazó italokról – tea vagy energiaital például – nem vonható le következtetés, ez ugyanis a kávéra fókuszált. Egy csésze kávéban több mint 1000 kémiai vegyület van, mely ugyancsak hatással lehet az egészségre, a szív- és érrendszeri kockázatra.

A tanulmányt a The American Journal of Clinical Nutrition közölte.

Forrás: Adrina - napidoktor.hu


Válaszolj

Az e-mail címed nem publikáljuk.