Zöldségtippek télre – torma, csicsóka

A zord téli időszakban különösen fontos odafigyelni a változatos táplálkozásra, azért hogy elkerülhessük az orvosi rendelőt.

Ilyenkor is meg kell találnunk azokat a szezonális zöldségféléket, melyek segítenek fedezni szervezetünk vitamin- és ásványi anyag igényét, így biztosítva a megfelelő immunvédelmet!

Torma

Már a görögök és a rómaiak is ismerték a növény jótékony tulajdonságait. A torma a káposztafélék családjába tartozó évelő növény, melynek leginkább ízesítőként használt, reszelt gyökerét ismerjük. Csípős ízét a gyökerében található szinigrin nevű anyagnak köszönheti, ami erőteljes antibiotikus és gombaölő hatású. Kiemelkedő C-vitamin tartalma mellett (300 mg/10 dkg) A-, E-, B6-vitamint, kalciumot, mangánt és rostokat tartalmaz.

A tormát tanácsos mindig felszolgáláskor frissen és hidegen hozzáadni az ételekhez, mert így nem bomlik el a benne lévő értékes vegyület, ami a jellegzetes csípős ízét is adja. Az ecet és más savas anyagok segítenek megőrizni ezt az ízt.

torma

A tormát a népi gyógyászatban elsősorban köszvény, asztma és húgyúti fertőzések kezelésére használják. Az angolszász országokban ízesítőként használják a sült húsokhoz, halakhoz, valamint a füstölt ételek állandó kísérője. Ausztriában reszelt almával összekeverve lágyítják a csípősségét, míg a mediterrán régióban ketchuppal összekeverve halak, kagylók, rákok fűszerezésére alkalmazzák.

Csicsóka – „a szegények krumplija”

Ezt az amerikai kontinensről származó takarmánynövényt ősszel szokták betakarítani, de gyakorlatilag egész évben fogyasztható. Sok értékes tápanyagot tartalmaz, könnyen emészthető, ráadásul rosttartalma többszöröse a burgonyáénak, így kiválóan alkalmazható számos diétában ill. fogyókúra esetén is.

Alacsony glikémiás indexének köszönhetően cukorbetegeknél kivédi a vércukor ingadozást, valamint hosszabb ideig biztosít jóllakottság érzetet.

A csicsóka gumójában található értékes anyag az inulin. Az inulin egy olyan szénhidrát, melyet a szervezet nem tud lebontani, így emésztetlenül halad át a bélrendszeren, amíg végül a vastagbél baktériumai kezdik lebontani. Azonban ennek köszönhetően azok, akik nagyobb mennyiségben fogyasztják, jelentős mértékű puffadásra számíthatnak.

zoldsegek26

Fekete retek

A fekete retket már az ókori egyiptomiak is nagy becsben tartották. Egyes források szerint a piramist építő rabszolgákat retekkel etették, hogy bírják az erős fizikai munkát.

Alacsony energiatartalmához jelentős B- és C-vitamin tartalom párosul. Ásványi anyag összetétele rendkívül előnyös a szervezet számára, mivel káliumban gazdag és nátriumban szegény. Bátran alkalmazható keringési betegségben szenvedők étrendjében, mivel a magas vérnyomás egyik oka e két ásványi anyag arányának megváltozása (a káliumé csökken, a nátriumé megnő). Antioxidáns hatású vegyületeket is tartalmaz.

A fekete retek csípős ízét a benne található mustárolaj és egyéb illóolajok adják, melyek antibakteriális hatásuk miatt kiválóan alkalmasak a hurutos betegségek megelőzésére.

A hagyományos népi gyógyászat a fekete retket jó köhögéscsillapítóként, légúti megbetegedések gyógyítójaként tartja számon. A friss retek elősegíti az epe és a gyomornedvek elválasztását, valamint serkenti a májműködést. Gyomorfekély esetén óvatosan fogyasszuk!

Forrás:


Válaszolj

Az e-mail címed nem publikáljuk.