Segít a fogyás elérésében a Pilates?

Miért hatékony ez a mozgás?

Manapság igen népszerű mozgásforma a Pilates, mely nem igényel gyors és erőteljes mozdulatokat – viszont így is hatékony a test tónusának kialakításában, az izomépítésben és a tartás javításában. De a fogyás is elérhető vele?

Azoknak, akik kerülik az aerobik órákat és ehhez hasonló edzéseket, a kevesebb „ugrabugrálással” járó Pilates ideális lehet. Növeli az izmokat, tonizálja a testet és javítja a tartást.

A Pilates gyakorlása előnyös az egészségre nézve és segít az egészséges testsúly fenntartásában is – de hogyan járul hozzá a fogyáshoz?

Való igaz, nem olyan hatékony ennek elérésben, mint egy kardio edzés, például futás vagy úszás. Ennek oka, hogy a Pilates közben kevesebb kalóriát égetünk, mint a kardio gyakorlatok során.

Ám ha szeretjük a Pilates órákat, elkezdünk ragaszkodni a fitness rutinhoz és gyakorta látogatjuk az órákat – ennek következtében pedig nagyobb eséllyel tartunk fenn egészséges életmódot.

Ha fogyás a célunk, igyekezzünk a Pilates-t egészséges étrenddel kombinálni és végezzünk egyéb edzést is, például fussunk, ússzunk, gyorsgyalogoljunk vagy biciklizzünk. Az erősítő edzéssel együtt a Pilates megfelelő ahhoz, hogy minden szempontból gondoskodjunk fittségünkről.

Nézzük meg közelebbről

A Pilates a fogyás kapcsán igen vegyes eredményeket hozott a kutatások terén. Egy 2017-es, kisméretű tanulmány 37 túlsúlyos vagy elhízott nőt figyelt meg, akik 30 és 50 év közöttiek voltak. A kutatók arra jutottak, hogy a Pilates 8 hetes gyakorlása hatékonynak bizonyult a fogyás, a testtömeg-index csökkentése terén, a derék tónusának javításában, a has és a csípő kerületének mérséklésében. Az ún. sovány testtömegben – mely az összes testtömegből kivont testzsír tömeg – azonban nem volt különbség. A hölgyek csoportját olyanokkal hasonlították össze, akik semmilyen mozgást nem végeztek ugyanezen időszak alatt.

Egy másik, 2015-ös tanulmány menopauza után levő nőket vizsgált, 59 és 66 éves kor között. Kiderült, hogy a Pilates 12 hetes gyakorlása nem változtatta meg a test összetételét.

A résztvevők azonban jelentős mértékben növelték a has, a felső és az alsó végtagok erejét. Az, hogy a testösszetételben nem történt változás, vagyis fogyás sem mutatkozott, a kutatók szerint egy dolognak köszönhető: a nők nem változtattak étrendjükön.

Készült egy másik, ígéretes tanulmány is 2015-ben. Eszerint a Pilates hatékony a krónikus hátfájdalom kezelésében és egyéb sérülések utáni rehabilitációban, de több tanulmányra lenne szükség.

Fontos tudni: ha sérülésünk van vagy fájdalmunk, orvos jóváhagyása nélkül sose kezdjünk bele a Pilates-be.

jóga

Pilates és kalóriák

Hogy hány kalóriát égetünk el ezzel a mozgásformával, az függ a jelenlegi súlyunktól, attól, hogy polifoam-os vagy valamilyen reformer Pilates-t végzünk, valamint az órák nehézségi szintjétől.

Valakinek, aki pl. 68 kiló, egy 50 perces Pilates a polifoamon kezdő szinten nagyjából 175 kalória elégetésével jár. Egy haladóbb 50 perces óra kb. 254 kalóriát éget.

A reformer és olyan típusú Pilates órán, amely emeli a szívverést, több kalória ég el. 0,45 kiló leadásához például 3500 kalória elégetése szükséges.

Ha a fogyás a cél, olyan kardioedzést is kell tehát végezni, amely a szívverést emeli, a Pilates mellé – és érdemes odafigyelni az étkezésre, az egészséges étrendre, melynek a teljes kiőrlésű gabonák, a gyümölcsök, a zöldségek is részei.

A Pilates gyakorlása egyébként heti 2-3 alkalommal ajánlott az előnyök eléréséhez.

Forrs: Napidoktor.hu


Válaszolj

Az e-mail címed nem publikáljuk.