Miért egészséges a hummus?

No és milyen mennyiségben értékes?

Napjainkban nagy népszerűségnek örvend a csicseriborsókrém, azaz ismertebb nevén hummus. Egészséges zsírokban, vitaminokban és ásványi anyagokban gazdag – de mi a megfelelő mennyiség belőle és mit érdemes még tudni róla?

Sokan fogyasztják manapság a népszerűvé vált hummust, amely kenőanyagként éppolyan jó, mint magában, pitában vagy zöldségekkel fogyasztva. Érdemes rá szavazni, mivel ásványi anyagokat, vitaminokat és egészséges zsírokat egyaránt tartalmaz.

Mekkora azonban a megfelelő mennyiség belőle? Mit kell még tudni róla? A hummus egyike a legízletesebb mártásoknak, felhasználása széleskörű. De valójában miért is jó nekünk?

Mi a hummus?

A hummus mártás lényegében csicseriborsó paszta – emellett szezámmag vagy tahini (szezámmag krém), olíva olaj, citrom és fokhagyma keveréke. A Közel-Keletről származik, de ma már nálunk is számos boltban megtalálható. Gyakran különféle változatokban, például karamellizált hagymás formában, vagy más-más ízesítésekkel.

Készítése egyszerű, csupán annyi a lényege, hogy élelmiszer-feldolgozó géppel összekeverik a hozzávalókat egymással.

Tápanyagok

A hummus természeténél fogva nagy mennyiségben tartalmaz jó zsírokat, szezámmag- és olíva olaj tartalmának köszönhetően. Nagyjából egy evőkanálnyi adagban 8 gramm telítetlen zsírt találunk. A hummus szénhidrát-tartalma alacsony, s kiváló növényi alapú fehérje és rostforrás. A recepttől függően kissé több lehet benne a só, vagyis óvatosabbnak kell lenni fogyasztásával, ha ügyelünk a sóbevitelünkre.

A hummus egészséges, hiszen abban Omega-3 zsírsavak, kalcium, magnézium, vas és cink, valamint a B-vitamin legtöbb fajtája megtalálható. 80 grammnyi csicseriborsót tartalmaz, amely kb. 3 evőkanálnyi.

Az egészséges mérték

A hummusból naponta 2-4 evőkanálnyi mennyiség az egészséges, de érdemes figyelembe vennünk étrendünk többi részét is. Vagyis, ha például hummust eszünk nassolnivalónak, 2 bőséges evőkanálnyi elég, de ha ebédhez is használtuk, már elértük a 4 kanálnyit.

A hummus sokoldalú, egészséges és könnyen tárolható a hűtőszekrényben, ezért rendkívül egyszerűen napi étrendünkhöz adható. Nagyszerűen használható zabkekszhez, zöldséges tálhoz, csavart tortilla alapkrémnek, de ropogós extrudált kenyérhez vagy salátákhoz is.

Milyet fogyasszunk?

Beszerzése kapcsán érdemes tudni, hogy nem az alacsony zsírtartalmú verzió, hanem a normál ajánlott. Minden zsír ugyanis, amelyet egy hagyományos hummus tartalmaz, jó és telítetlen zsírnak számít, azaz nincs szükség annak csökkentésére – így is egészséges.

A hummust otthon is el lehet készíteni megfelelő élelmiszer-feldolgozó segítségével, s így magunk is kontrollálhatjuk az összetevők mennyiségét. A boltokban kapható változatok azonban, melyek limitálják a só és a cukor mennyiségét, ugyancsak remek választások.

Forrs: Napidoktor.hu


Válaszolj

Az e-mail címed nem publikáljuk.