Gyümölcskúra hét napig?

A szervezet tehermentesítése céljából megfelelően alkalmazott gyümölcsnap részét képezheti az egészséges táplálkozásnak, hosszabb gyümölcskúra azonban könnyen hiányállapotok, betegségek kialakulásához vezethet.

A különféle gyümölcskúrák napjainkban reneszánszukat élik. Sokan a gyors fogyás reményében kezdenek el egy-egy kúrát, de vannak, akik a testben lerakódott anyagok (gyógyszer- és tartósítószer-maradványok, anyagcseretermékek) fokozott kiürülését, szervezetük méregtelenítését, s ezáltal tüneteik enyhülését, betegségük javulását várják a gyümölcskúráktól.

Fotó: 123rf.com

Számtalan változata terjedt el e kúráknak, attól függően, hogy milyen szigorúan behatárolt a gyümölcs fogalma (szerepelhet-e az étrendben pl. olajtartalmú gyümölcs), a gyümölcsök mekkora hányadát teszik ki a táplálékmennyiségnek (csak gyümölcsök fogyaszthatóak vagy kevés zöldség-, gabonaféle stb. is), mennyi a napi energia- és tápanyagbevitel, illetve, hogy milyen hosszú ideig tart egy kúra.

A kúrákban előforduló jellemző gyümölcs-csoportosítások: savas gyümölcsök (pl. citrom, kivi), kevésbé savas gyümölcsök (pl. sárgabarack, körte), édes gyümölcsök (pl. banán, szőlő), diófélék (pl. mandula, pisztácia), magok (pl. szezámmag, tökmag), aszalt gyümölcsök (pl. datolya, mazsola), olajos gyümölcsök (pl. avokádó, kókuszdió, olívabogyó).

Tudta, hogy a piros, ízletes és lédús földieper milyen jótékony hatással van a szervezetre?

Gyógyító gyümölcsök: eper

A gyümölcskúra során lényeges a bőséges folyadékbevitel, ami elősegíti az anyagcseretermékek fokozott kiválasztását, szervezetből való eltávolítását.

A gyümölcsök önmagukban is magas (átlagosan 80-90%-os) víztartalommal rendelkeznek.

Emellé fogyasztható még gyümölcslé, szénsavmentes ásványvíz, gyümölcs-és gyógynövénytea, de nem javasolják a szénsavas és az alkoholt, koffeint tartalmazó italokat. A nyers gyümölcsökben nagy mennyiségben találhatóak a szervezet számára értékes tápanyagok: könnyen felszívódó és hasznosuló szénhidrátok (cukrok), vitaminok (C-vitamin, béta-karotin, folát), ásványi anyagok (kálium, magnézium, nyomelemek), rostok és egyéb biológiailag hasznos anyagok (pl.flavonoidok).

Fotó: 123rf.com

A gyümölcsök – mindamellett, hogy számos, a szervezetet védő hatású alkotóelem együttesen van jelen bennük – többnyire csak kevés (nem teljes értékű) fehérjét és minimális zsírt tartalmaznak. Összetevőik között nem találhatóak meg az esszenciális zsírsavak, a vérképzéshez elengedhetetlen B12-vitamin, valamint rosszul szívódik fel belőlük a vas és a kalcium.

Egy- vagy kétnapos, kevésbé radikális (színesebb nyersanyag választékot, megfelelő energiát biztosító) gyümölcskúrát az egészséges emberi szervezet általában még képes viszonylag könnyen tolerálni, azonban három vagy hétnapos, esetleg még ennél is hosszabb gyümölcskúrák mellett egyre inkább számolni kell a hiánytünetek kialakulásával!

Fotó: 123rf.com

Kizárólagos gyümölcsfogyasztás mellett egy idő után fehérjehiányos állapot, és ennek következében az izomtömeg csökkenése, az immunrendszer nem megfelelő működése, fertőzésekre való fokozott fogékonyság alakulhat ki. Vas- és B12-vitaminhiány miatt fáradtság, vérszegénység jelentkezhet.

Ha a napi zsírbevitel túl alacsony, a zsírban oldódó (A-, D-, E-, K-) vitaminok hasznosulása is zavart szenved. Ha hosszabb gyümölcskúrát szeretnénk elkezdeni, azt javasolt orvosi felügyelet mellett, tapasztalt dietetikus, pszichológus szakemberek segítségével végezni.

Hirtelen táplálékmegvonás hatására fokozottabban jelentkeznek kellemetlen tünetek (erőteljesebb izzadás, fejfájás, szédülés, alvászavarok, stb.). Szakszerű ellátásnál, egy jól felépített kúra kezdetén és végén fontos a megfelelő átmenet.

Folytatjuk!

Forrás: Napidoktor.hu


2 hozzászólás

  1. Torok Ákos

    Ez a cikk egy nagy tévedés. A szervezet nem így működik. Semmi gond se lesz. Gyümölcs kúrát lehet folytatni hónapokon át a gyogyulasig vagy a kívánt test tömeg eléréséig, két három naponta mungobab-rizs, és, vagy, zab kása kiegészítéssel. Az ideje alatt kerülni a roppant kemény fizikai munkát, vagy sulyzozast. Semmi gond se lesz. A legjobb gyógyszer mindenre!!!

    Válasz
  2. Jáger László

    Gyümölcskúra
    Én nem gyakorlom,habár a gyümölcs mindenkinek mindenkor egészséges…
    Ajánlom a fogyasztását!!!
    csak ennyi
    barátilag
    J.L

    Válasz

Válaszolj

Az e-mail címed nem publikáljuk.