Gyorsételek – online befolyás veszélyezteti a gyerekeket?

Nem kell sok a csemeték meggyőzéséhez

Amikor a közösségi média gyorsételeket ajánl, a gyermekeket könnyű befolyásolni – mutatott rá egy új tanulmány. A kicsiknek elég két kép, amelyen valaki gyorséttermi ételt eszik.

Nem kell sokat győzködni a gyermekeket, hogy silány gyorsételeket kívánjanak meg. Az online média ráadásul nagy befolyásoló is ebben.

Brit kutatók felfedezték: amikor a gyermekek a YouTube-on két ismert vloggerről láttak képet – melyeken ők csupán fogták a gyorsételt a kezükben – azonnal elkezdtek sóvárogni a kekszek és cukros ételek után.  Ám sajnos nem ez volt a helyzet, amikor ugyanezek az online sztárok egészséges élelmiszereket tartottak.

Szakemberek szerint az eredmények arra utalnak, hogy a gyorsétel marketing igen alattomos formájával állunk szemben, melyekben a cégek közösségi média befolyásolóknak fizetnek azért, hogy hirdessék a termékeiket.

„A legtöbb szülőt meglepi, hogy ez a jelenség létezik – mondta el Jennifer Harris, a Connecticut-i Egyetem Rudd Élelmiszerpolitikai és Elhízás Központjának munkatársa. – Általában fogalmuk sincs, mennyire ki vannak téve gyermekeik mindennek, amikor online csinálnak valamit.”

Harris, akit nem vontak be a tanulmányba, hosszabb ideje a gyermekeknek szánt élelmiszer-marketing kutatásával foglalkozik. Kiemelte: a hagyományos hirdetésekkel szemben a közösségi média hatását nehéz tanulmányozni a gyerekek ételválasztását tekintve.

„Nem tudunk sokat erről, mivel nem egyszerű követni, mit látnak a csemeték online, a közösségi médiában” – magyarázta.

Mint mondta, izgatottan szemlélte az új felfedezéseket, melyeket egyébként a Pediatrics szaklap közölt. Lényegében egy kísérleti tervezésen keresztül megmutatja: a közösségi médiában megjelenő képek azonnal képesek befolyásolni a gyermekek étel-választását.

A tanulmányhoz a Liverpool-i Egyetem kutatói hamis Instagram-fiókokat hoztak létre, mintha azok két népszerű YouTube vloggerhez tartoznának. Olyan vloggerekről van szó, akik a brit fiatalok körében igen sikeresek, 4-12 millió követőjük van YouTube csatornájukon és valódi Instagram fiókjukban.

A kutatók 176 lányt és fiút gyűjtöttek össze a kísérlethez, 9-11 éves kor között, majd véletlenszerűen sorolták őket három különböző csoportba. Mindannyian megnéztek néhány képet a hamis Instagram fiókokból: az egyik csapat olyan képeket látott, melyen a vloggerek egészséges ételt tartottak a kezükben, például friss gyümölcsöt; a második csoportnál csokis kekszet vagy egyéb gyorsételt fogtak a vloggerek, míg a harmadik csapatnál nem élelmiszer volt náluk, így például egy sportcipő.

A gyermekeknek ezt követően ételeket kínáltak, s azt mondták nekik: annyit ehetnek és abból, amennyit és amit szeretnének. A nassolnivalók tartalmaztak cukrot, csokit, répaszeleteket és szőlőt.

 

Összességében azok a gyermekek, akik a gyorsételt megjelenítő képeket látták, sokkal többen szavaztak cukorra és csokoládéra: 32 százalékkal több kalóriát fogyasztottak, mint azon társaik, akiknek sportcipőt ábrázoló fotót mutattak, s 20 százalékkal több kalóriát ettek azokhoz képest, akik gyümölcsöt láttak a képen.

Fontos megemlíteni, hogy azok a lányok és fiúk, akik egészséges nassolnivaló fényképét látták, nem voltak elragadtatva attól – nem ettek több répát vagy szőlőt, mint a többiek.

Ennek oka valószínűleg az, hogy a gyermekeknek veleszületett preferenciájuk van a cukros, zsíros, sós ételekre – emelte ki Anna Coates, a pszichológiai tanulmányok doktorandusza.

„A felnőttekkel ellentétben – mondta – a gyermekek sokkal kevésbé motiváltak arra, hogy ellenálljanak az étel marketingnek, nem vezérlik őket a hosszútávú egészségügyi célok.”

Coates hangsúlyozta: fontos, hogy a szülők tudjanak az étel marketing ezen típusáról. „A YouTube videókba ültetett gyorsétel-hirdetések sokkal diszkrétebbek és célzottabbak, mint a többi forma, s potenciálisan sokkal hatékonyabbak is. A szülőknek érdemes lenne beszélniük erről a gyermekekkel, s tudatosítani bennük, miért jelennek meg ezek a hirdetések és mi a céljuk. Akkor is, ha ezt a korosztályt a káros hatások egyelőre nem túlzottan érdeklik” – tette hozzá.

Forrs: Adrina - napidoktor.hu


Válaszolj

Az e-mail címed nem publikáljuk.