Ételt a depresszió ellen – mit együnk, hogy jobban legyünk?

Sokan gondolják, hogy a hangulati zavarok ellen az arra kifejlesztett gyógyszerek a legjobbak – pedig ételt is lehet a depresszió ellen fogyasztani, legalábbis nagymértékben hozzájárulhatunk a bennük levő értékes tápanyagokkal ahhoz, hogy javuljon a közérzetünk.

De melyek ezek az élelmiszerek? Ételek a depresszió ellen?

Igen – bizonyos finomságokkal sokat tehetünk azért, hogy jobban legyünk, ha hangulati zavarral küzdünk. Az igencsak ízletes pulykától kezdve a répáig, több dolgot is kipróbálhatunk, melyekkel hozzájárulunk a kellemesebb közérzethez. Lássuk, mi kerüljön a tányérunkra!

1.Pulyka: olyan fehérjét tartalmaz, melynek építő alkotóeleme a triptofán – ezt használja a szervezet is a szerotonin előállításához, s ez az agyban levő anyag kulcsszerepet játszik a depresszióban. Egyes antidepresszáns szerek éppenséggel úgy működnek, hogy a módszert célozzák meg, ahogyan az agy használja a szerotonint. A csirkéből és a szójababból is hozzájutunk a hangulatjavító hatáshoz.

2.Brazil dió: ez a rágcsálnivaló szelénben gazdag, amely segít megvédeni a testet a kicsiny, káros szabadgyököktől. Azok a fiatalok például, akiknek nincs elegendő ebből a tápanyagból, mert étrendjükkel nem visznek be a szervezetükbe eleget, hajlamosabbak a depresszióra. Egyértelműen kijelenteni ugyanakkor nem lehet, hogy a szelén alacsony szintje hangulati zavart okoz. Brazil diót azonban érdemes rágcsálni, mivel csupán egy szemben megtalálható a napi elvárt adag fele, amelyet ebből az ásványi anyagból fogyasztanunk kell. A szelén megtalálható egyébként a barna rizsben, sovány marhahúsban, a napraforgómagban és a tengeri herkentyűkben is.

brazil dió

3.Sárgarépa: béta-karotinban gazdag, de ezt az értékes anyagot a tökben, spenótban, édesburgonyában, sárgadinnyében is megtaláljuk – értékes ételek depresszió ellen. Tanulmányok a béta-karotint a hangulati zavar mérsékléséhez kötik, ám elegendő bizonyíték nem áll rendelkezésre arra vonatkozóan, hogy meg is előzheti ezt a rendellenességet.

répa

4.Kagyló: a tenger gyümölcsei kiváló B-12 vitaminforrások. Tanulmányok szerint azoknál az embereknél, akiknél e vitamin szintje alacsony, jellemzőbb a depresszió. A B-12-őt azonban a sovány marhahúsban, a tejben és a tojásban is megtaláljuk.

5.Kávé: nemcsak frissít és motivál, egyes tudósok szerint csökkentheti a depresszió esélyét – más tanulmányok ugyanakkor arra hívják fel a figyelmet, hogy a koffein csak ront a szülés utáni depresszión vagy pánikbetegségen.

6.Zöld leveles zöldségek: tele vannak folsavval, melyre az agynak szüksége van a megfelelő működéshez – s hozzájárul ahhoz is, hogy remek étel legyen depresszió ellen. Manapság egyes gabonafélék és tészták tartalmaznak hozzáadott B9-vitamint, de a lencse, spárga és a lima bab is remek forrás.

zöldségek 5

7.Lazac: a lazac, a hering és a tonhal többszörösen telítetlen zsírsav-tartalma magas. Kutatók szerint emiatt kiváló ételek a depresszió ellen. Ezen zsírok egyik típusa, az Omega-3 zsírsav, segít az agynak felhasználni a hangulatjavító anyagot.

8.Tej: a tej remek forrása a D-vitaminnak – így hát javasolható étel depresszió ellen a tejtermék. Ha kevés van belőle szervezetünkben, az kiválthatja a hangulati zavart. Egy norvég tanulmány szerint a D-vitamin kiegészítőt szedők kevésbé voltak depressziósak az év ugyanazon szakaszában, mint egy évvel korábban. Ha a tej nem a kedvencünk, a dúsított gabonafélékben és gyümölcslevekben is van D-vitamin, vagy a halkonzervben.

gyümölcslé

Amit inkább ne

Az ételek mellett, amelyek depresszió ellen küzdenek, vannak olyan élelmiszerek és italok is, amiket kerülnünk kell hangulati zavar esetén.

Az alkohol, bár társaságkedvelőbbnek és vidámabbnak érezzük magunkat tőle, csak módjával használ. Egyik percben még jól érezhetjük magunkat, a másikban azonban összezavarodunk, a depresszió tüneteit csak súlyosbítja a sok szeszes ital, ugyanis lassítja az agy munkáját. Az antidepresszánsok működését pedig tompítja.

A gyorséttermi ételek szintén kerülendők. Talán finomak és telítőek, de a feldolgozott ételek a hangulatunkra nincsenek jó hatással. A cukorban, zsírban, egyszerű szénhidrátban gazdag falatoznivalók befolyásolják a kedvünket. Az egészségtelen ételek és a depresszió között már több tanulmány talált kapcsolatot. Sokkal többet ér a kiegyensúlyozott étrend, zöldségekkel, gyümölcsökkel, teljes kiőrlésű gabonával és sovány fehérjével.

Forrás: Adrina - napidoktor.hu


Válaszolj

Az e-mail címed nem publikáljuk.