Csodákat művel az elfelejtett rizs!

Egy tál fekete rizs, és távol maradnak a kórok! Ezt a rizstípust nem véletlenül emlegetik „elfelejtett” rizsként. Olyan magas a tápanyagtartalma, hogy az ősi Kína nemesei meg akarták tartani maguknak.

Saját kincsként kezelték az ősi Kínában a nemesek a fekete rizst. Nem csoda, hiszen igen jelentős a tápanyag-tartalma – sőt, a nemesi származású emberek azt sem szerették volna, hogy a közemberek kezébe kerüljön. Bár manapság már nem kell megküzdenünk azért, hogy hozzájuthassunk, sokan nem is ismerik ezt a típusú rizst.

Márpedig a fekete rizs és az egészség kéz a kézben jár.

Az antocián nevű antioxidáns felelős azért a lilás színért, melyet az áfonya, a káposzta, a cseresznye, gránátalma, szőlő vagy a padlizsán is visel. Ez adja a fekete rizs színét is – nem mondhatjuk túl mutatósnak a rizs esetében, ám védelemmel ruház fel bennünket a rák ellen, csökkenti a szívbetegségek és más, degeneratív betegségek kialakulásának kockázatát azoknál, akik eleget fogyasztanak belőle. Egy amerikai professzor, Zhumin Xu kiterjedt kutatást folytatott a fekete rizsről. Megállapította, hogy egy kanál fekete rizskorpa valójában több antociánt tartalmaz, mint az áfonya, ugyanakkor kevesebb cukrot és több rostot, sőt, még E-vitaminhoz is hozzájutunk az egészséges gabona által. A fekete rizs és a fekete rizskorpa gazdaságos módja lehet annak, hogy több antioxidánst juttassunk étrendünkbe, miközben az áfonya ára tagadhatatlanul borsos.

 

Hol találjuk meg és hogyan fogyasszuk?

Bár a fekete rizs nem lelhető fel egyszerűen, napjainkban az egészséges ételeket forgalmazó boltokban és sok zöldséges üzletben is hozzá lehet jutni. Főzzük és tálaljuk, ahogyan a fehér vagy a barna rizst szoktuk, egy kissé meghosszabbítva a főzési időt – élvezzük ezt a kissé különlegesebb, egészséges változatot! Érdemes vele kísérletezni. Finom és egyszerű étel, ha egy közepes méretű zabpelyhes tálba legalább egy főtt zöldséget, egy nyers zöldséget és egy marék főtt gabonát keverünk össze (így például a fekete rizst), majd leöntjük egy kedvelt salátaöntettel. A keverékhez hozzá lehet még adni felvagdalt csirkefalatkákat, haldarabkákat, lencsét, chia magvakat. A variációk végeláthatatlanok. Nem kell agyonkomplikálni, az egyszerűbb változatokat is megéri elkészíteni!ű

Íme az egyik legnépszerűbb kombináció:

Hozzávalók:

1 csésze nyers fekete rizs; 2 csésze víz; 3 evőkanál szezám olaj; 2 evőkanál rizsborecet; 1 evőkanál citromlé (plusz egy kevés a spricceléshez), 1 és fél teáskanál miso paszta; 1 gerezd összetört fokhagyma; egy csipetnyi chili paprika (ízlés szerinti mennyiségben adagolható). ½ fej kelkáposzta, 1 sárgarépa; kevés olívaolaj és egy kis tengeri só; 1 fej brokkoli; egy kis marék kelbimbó ; marék retek, vékonyra szeletelve.

Elkészítése:

Keverjük össze egy kis fazékban az egy 1 csésze fekete rizst és 2 csésze vizet, majd forraljuk fel. Ha már forr, csökkentsük a hőt és pároljuk, míg az összes víz el nem párolog (kb. 30 perc).

Miközben a rizs fő, keverjük össze a szezámolajat, rizsborecetet, citromot, miso pasztát, fokhagymát és chili paprikát egy kis tálba és tegyük félre. Ezután szeljük fel a kelkáposztát, hámozzuk le és szeleteljük fel a répát, majd helyezzük őket egy másik tálba. Öntsük le citromlével, olívaolajjal, és egy kis tengeri sóval is szórjuk meg. Szintén tegyük félre. Főzzük meg finoman a brokkolit. Majd mindegyik tálhoz adjunk hozzá egy gombóc fekete rizst, a felaprított kelkáposztával, brokkolival, és a végén díszítsük retekkel, kelbimbóval és egy kis öntettel a tetejét!

Forrs: Napidoktor.hu


Válaszolj

Az e-mail címed nem publikáljuk.