14 tipp a perifériás neuropátia megelőzésére – 1. rész

A vércukor-szabályozástól a kapszaicinig

Az idegkárosodás, melyet az orvosok neuropátiának hívnak, gyakori komplikáció az 1-es és 2-es cukorbetegség esetén. Lehet-e tenni valamit a diabéteszes perifériás neuropátia megelőzése érdekében?

Cukorbetegség esetén sajnos két gyakori komplikációval is lehet számolni. Az idegkárosodás, amelyet az orvosok neuropátiának neveznek, az 1-es és 2-es diabétesz gyakori szövődménye. A perifériás azt jelenti, hogy érintve vannak a lábak, kezek, talpak és a karok.

A diabéteszes perifériás neuropátia (DPN) olyan, mint a zsibbadás, az égető érzés, szúrás vagy olyan érzés, mintha tűkkel szurkálnák a testrészeinket. Túlsúly, magas vérnyomás és magas triglicerid-szint, valamint az artériákbeli plakk-képződés esetén kialakulásának esélye megnő.

Elhízás

Mit tehetünk a diabéteszes perifériás neuropátia megelőzése érdekében?

1. Tartsuk kordában a vércukrot: a magas vércukorszint idővel károsítja az idegeket és a vékony vérereket, melyek támogatják azokat. Amennyiben a vércukorszint normális tartományban van, a cukorbetegség komplikációnak esélye csökken. Kövessük orvosunk utasításait.

2. Mozogjunk: a mérsékelt testmozgás késleltetheti a problémákat, sőt visszafordíthatja a tüneteket. Emellett elősegíti az egyensúlyt és az erőt, így kisebb az esések valószínűsége. A felnőtteknek nem tanácsos kihagyniuk egymás után 2 napot a testmozgás terén, hetente legalább 150 percet kell edzeniük. A gyorsgyaloglás is tökéletes módszer a kezdésre, amennyiben rendszeresen nem mozogtunk eddig.

3. Hagyjuk abba a dohányzást: a cigarettázás alacsony oxigénszinttel köthető össze a vérben, ami azt jelenti, hogy a vérerek és idegek nem jutnak elég oxigénhez. Ez szabad gyököket is létrehoz, amely károsíthatja a sejteket, károsítja az erek belsejét, s így a vércukorszint kontrollálása nehezebbé válik, valamint gyulladás alakul ki. Mindez diabetikus perifériás neuropátia jelentkezését eredményezheti vagy súlyosbíthatja a már meglevőt.

4. Együnk egészségesen: a zöldségek, gyümölcsök, teljes kiőrlésű gabona, alacsony zsírtartalmú tejtermék, sovány fehérje, hal és magas rosttartalmú, sószegény élelmiszerek mindig ajánlottak, nemcsak diabétesz esetén. A helyes táplálkozás segít a szervezet erősen tartásában és megfelelő működtetésében – beleértve az idegvégződéseket és az ereket. A jó táplálkozás a súly és a vércukorszint menedzselése szempontjából is igencsak tanácsos.

5. D- és B12 vitamin: azoknál az embereknél, akik nem jutnak elegendőhöz ezekből a vitaminokból, jó eséllyel kialakul a diabetikus perifériás neuropátia. Fontos tehát, hogy a szervezet eleget kapjon belőlük: D-vitamin a napfényből, sajtból, tojássárgájából, gombából, valamint zsíros halakból, így tonhalból, lazacból és makrélából is beszerezhető. A hal és a vörös hús B12 vitamint tartalmaz. Egyes élelmiszerekben is megtaláljuk őket, amelyekhez hozzáadják őket. Ilyen a narancslé, szójatej és a gabonafélék. A diabetikus perifériás neuropátia tüneteit enyhítheti a D-vitamin kiegészítők szedése – de a B12 esetében nem tűnik hasznos segítségnek.

6. Gyógyszerek: a vény nélkül kapható fájdalomcsillapítók, mint például az ibuprofen, általában nem működnek a DPN-nél. Néhány, depresszió és rohamok kezelésére szolgáló vényköteles gyógyszer – beleértve a duloxetint, a gabapentint, a pregabalint és a triciklusos antidepresszánsokat – csökkentheti a fájdalmat. Hasznos inkább este alkalmazni őket, hogy jobban aludjunk. Lehetnek kellemetlen mellékhatásaik, tehát beszéljünk orvosunkkal arról, mi a számunkra legjobb választás.

perifériás neuropátia

Fotó: 123rf.com

7. Kapszaicin: alkalmazzuk bőrünkre krém, kenőcs vagy tapasz formájában a kapszaicint – lebontja az idegvégződésekben levő anyagokat, így azok nem tudnak fájdalmat okozni. Egy tanulmány szerint azok az emberek, akik kapszaicint használtak egy alkalommal, 60 percig, több mint 12 hétre csökkentették fájdalmaikat. A kapszaicin teszi erőssé a paprikát, s felkenéskor kissé égő érzést tapasztalhatunk.

A cikket folytatjuk.

Forrs: Adrina - napidoktor.hu


Válaszolj

Az e-mail címed nem publikáljuk.