Mit tehetsz a gyakori „hipózás” ellen?

A hipoglikémia – hipózás- viszonylag gyakorinak számít a cukorbetegek körében, főleg az 1-es típusú, illetve az inzulinnal kezelt 2-es típusú cukorbetegeknél. Veszélyes állapot, így nem csak a gyors kezelésére, de a megelőzésére is nagy hangsúlyt kell fektetni.

Mikortól beszélünk hipoglikémiáról?

A hipoglikéma alacsony vércukorszintet jelent. Hivatalosan 3,9 mmol/l alatt beszélhetünk hipoglikémiáról. A még enyhe hipoglikémia könnyen kezelhető a tünetek megjelenésekor valamilyen gyorsan felszívódó szénhidrát fogyasztásával, ám súlyosabb esetben csakis a glukagon segíthet. Korábban ez csak injekció formában létezett, azonban nemrég kifejlesztettek egy spray változatot is, melynél egy egyszerű készülék segítségével spray formájában az orr nyálkahártyájára lehet juttatni a glukagont. Amennyiben a hipoglikémia bevezető tüneteinél nem avatkozunk be, az állapot romlik, és rángógörcs, eszméletvesztés is kialakulhat. Jellemző bevezető tünetek lehetnek: remegés, hideg verejtékezés, pulzusszám emelkedés, sápadtság, beszédzavar, ingerültség, látászavar, émelygés, éhségroham jelentkezése. Sajnos előfordulhat, hogy a hipoglikémia nem okoz panaszokat – ez főleg a hosszú évek óta fennálló diabétesz esetén lehet jellemző.

Fotó: 123rf.com

A hipoglikémia oka a magas inzulinszintben keresendő (vagy túlzott az inzulin felszabadítás, egyes antidiabetikumok hatása, vagy az illető túl sok inzulint adott be magának túl kevés CH fogyasztása mellé), mely csökkenti a glükóz szintjét. Ezenkívül abnormális agyalapi mirigy, illetve mellékvese működés is generálhatja.

Derítse ki, mi okozza

A következő kérdéseket érdemes feltennie magának, hogy közelebb kerüljön ahhoz, hogy megtudja, mi is okozza a gyakori hipoglikémiát:

  • A nap mely időszakában lesz alacsony a vércukra?
  • Testmozgás, fizikai aktivitás után jelentkezik?
  • Mikor tapasztalja? Meleg vagy hideg környezetben?

Ha a nap ugyanazon időszakában tapasztalja (pl. ebéd előtt), úgy több dolgot tehet: korábbra hozhatja az ebédjét, vagy előtte többet tízóraizhat. Az is lehet, hogy az inzulin adagján kell változtatni- ezt viszont önhatalmúan ne tegye, előtte mindenképp egyeztessen szakemberrel! Betegség/komolyabb stresszes időszakok esetén érdemes gyakrabban ellenőrizni a vércukorszintet, hiszen ezen állapotok könnyen vezethetnek vércukor kisiklásokhoz. Ha valaki friss cukorbeteg, Célszerű ilyenkor szorosabb kapcsolatban maradni kezelőorvosával, hogy el tudja mondani, mi mindent tud tenni a vércukor stabilan tartása érdekében.

Vizsgálja át az étrendjét

A hipozást leggyakrabban rosszul összeállított étrend, illetve a szokásosnál több fizikai aktivitás okozza. Ha rendszeresen tapasztalja, akkor mindenképpen érdemes átbeszélni a jelenlegi életmód/ gyógyszeres/inzulinos terápiát diabetológusával ill. dietetikusával. Ilyenkor vagy a bevitt szénhidrát mennyiségén, fajtáján vagy a gyógyszer/ inzulin dózison kell változtatni.

Vigyázzon az alkohollal

Aki cukorbetegként alkoholt fogyaszt, annak tudnia kell, hogy már 0,45 ezrelékes véralkohol szintnél károsodik a máj glükóz kibocsájtása. Bár az italok szénhidráttartalma miatt először megemelkedik a vércukorszint, később azonban a máj glükóz kibocsájtásának károsodása miatt ez erősen leeshet, így előfordulhat, hogy súlyos hipoglikémiához vezet. Ezt a hatást egyes tablettás antidiabetikumok és az inzulin felerősítik. Ezért mindenképpen ajánlott az alkohol fogyasztása mellé valamit enni is, hogy a hipoglikémiát megelőzzük. Ilyenkor tanácsos a vércukorszintet gyakrabban ellenőrizni (cukorbetegként mindig legyünk legalább annyira józanok, hogy ezt meg tudjuk tenni). Itt is tartsuk szem előtt, hogyha esetleg még táncolunk is, akkor a vércukorszint még jobban leeshet, tehát ilyenkor fokozottabban figyeljünk az étkezésre. A vércukoresés az alkohol fogyasztása után akár órákkal is kezdődhet (extrém esetben, akár 12 óra is eltelhet) és hosszan elhúzódhat, ezért különösen fontos, hogy alkohol fogyasztása után inkább enyhén emelkedett vércukorszinttel feküdjünk le. A biztonságos napi alkohol fogyasztás nők esetében 10 g, férfiak esetében 20 g.

A meleg és a sport hatása

“A meleg fokozza a bőr vérellátását, s így gyorsabban hat az inzulin, mert az idő míg az inzulin a bőr alatti kötőszövetből a vérkeringésbe jut, lerövidül. Ezért megtartott inzulinadagok mellett melegben könnyen léphet fel hipoglikémia” – mondja Dr. Borús Hajnal, a Cukorbetegközpont diabetológusa. Érdemes vigyázni nyáron a napozással, a hőségben való kinn tartózkodással, valamint a forró fürdőkkel, szaunákkal, gőzfürdőkkel! Meleg nyári napokon szívesen pattanunk fel a biciklire vagy úszunk egy nagyot egy hűsítő tóban. Tudjuk azonban, hogy a sport javítja a sejtek inzulinérzékenységét, így ennek kapcsán is ügyelni kell az esetlegesen csökkent inzulinigényre.

Lehet, hogy a gyógyszerváltás segít

Általánosságban elmondható, hogy az inzulinok alkalmazása hajlamosít a leginkább a hipózásra, ám léteznek más antidiabetikomok is, melyek szedése mellett leeshet a vércukorszint. A cukorbetegség kezelésére ma már sok készítmény (közöttük többféle inzulin és számos más antidiabetikum) létezik. Gyakori hipózás esetén lehet, hogy egy jobban megválasztott készítmény is segíthet.

Hipoglikémia: top 5 étel, ha leesik a vércukorszint

 

Forrás: Napidoktor.hu


Válaszolj

Az e-mail címed nem publikáljuk.