Veszélybe sodorhat a nátha, ha cukorbetegséggel küzdünk

Egy kis nátha még senkinek nem ártott meg – gondolhatnánk, ám egészen más a helyzet akkor, ha történetesen cukorbetegséggel is küzd. Ilyenkor ugyanis a vércukorszint is megváltozik, ami a betegekre komoly következményekkel is járhat!

A vércukorszint és a nátha kapcsolata

A vér szállítja a cukrot, egészen pontosan a glükózt, melyet a test energiává alakít a működéséhez. Ehhez a sejteknek fel kell venniük a vérből a cukrot, melyhez inzulinra van szükségük. Azt a hormont a hasnyálmirigy speciális sejtjei termelik, és mennyisége egészséges ember esetében igazodik a vér cukorszintjéhez.

A cukorbetegség egy anyagcsere rendellenesség, amikor a glükóz felvétele problémássá válik. Két formáját különítjük el. Az egyes típusnál a hasnyálmirigy nem termeli az inzulint, így azt kívülről kell pótolni. A kettes típusú cukorbetegség a szerzett formája a kórnak, melynek hátterében rendszerint a nem megfelelő táplálkozás, és a mozgásszegény életmód áll. Ilyenkor a vér cukorszintje folyamatosan magas lesz, amihez a hasnyálmirigy extra munkája szükséges, hogy a megfelelő mennyiségű inzulin a vérbe jusson. A folyamatosan magas inzulinszint azonban két oldalról is gondot jelent: egyrészt a sejtek rezisztensé válnak a hormonra, vagyis adott cukormennyiség felvételéhez több inzulinra lesz szükség. Másrészt a hasnyálmirigy az extra terhelés miatt elfárad, csökken, vagy akár teljesen le is áll a hormon termelésével.

Amikor az ember megfázik, akkor az immunrendszere megkezdi a védekezést. A stresszhormonok termelődése fokozódik, a vércukorszint nő, károsodik az inzulin hatása a szervezetben, ami azt is eredményezi, hogy a cukorbetegek addigi kezelése változtatásra szorulhat.

Miért veszélyes?

Dr. Polyák Annamária diabetológus elmondta, hogy abban az esetben, ha a cukorbeteg az elővigyázatosság ellenére megfázik – ami sajnos sokszor elkerülhetetlen – akkor mindenképpen érdemes a kezelőorvossal konzultálni. A gyulladás hatására felborult szénhidrát háztartás ketoacidózist okozhat, mely egy hányással járó állapot. Ekkor a vérben túl sok sav halmozódik fel – ami akár életveszélyessé is válhat.

cukorbetegseg, diabetesz

Az inzulin nem megfelelő hasznosulása azt is eredményezi, hogy hiába szed a beteg gyógyszert, vagy akár injekciózza magát egy adott inzulin adaggal, az ilyenkor kevésnek bizonyulhat. Ha pedig így van, akkor az rosszulléttel kezdődik, ám a nátha miatt ezt észrevenni nem egyszerű. Sajnos a végkifejlet akár diabetészes kóma is lehet, így mindenképpen nagyon oda kell figyelnie a betegeknek ebben az időszakban.

Mit lehet tenni?

Ha a cukorbetegséggel küzdő ember náthás lesz, akkor a vércukorszint ellenőrzését érdemes többször elvégezni, akár 3 óránként is. Emellett a megfázás kezdetén mindenképpen érdemes konzultálni diabetológussal, aki dönthet a gyógyszer, vagy akár az inzulin adagok megemeléséről is.

Nagyon fontos az is, hogy a náthával jelentkező étvágytalanságról is beszámoljon a beteg az orvosnak, hiszen a cukorbetegségnél előírt szénhidrát adagok elfogyasztása nagyon fontos, így ha az felborul, az további lépéseket követel meg mind a beteg, mind pedig az orvos részéről, hogy a komolyabb problémákat elkerülhessék.

Forrás: Budai Endokrinközpont


Válaszolj

Az e-mail címed nem publikáljuk.