Online hiteligénylés, előnyök és buktatók

Az internetezők negyede hajlik arra, hogy a világhálón intézze pénzügyeit, s akár hitelt is igényeljen ott.

A hitelért folyamodók nagy többsége elismeri azt is, hogy számítógép segítségével, online hitelt igényelni gyorsabb, mint a pénzintézetben a sort és a papírmunkát kivárni, de még mindig sokan tartanak attól, hogy adataik illetéktelen kezekbe kerülhetnek egy ilyen ügyintézési folyamat során – derült ki a Cofidis Hitel Monitor legfrissebb felméréséből.

Hitelt felvenni felelős döntés, ami sok család számára pontos tervezgetéssel, számolással és utánajárással kezdődik. A legtöbben a bankfiókokhoz, hitelintézetek munkatársaihoz, s az ő segítségükhöz szoktak, ám egyre többen választják az online hiteligénylést is, amely a hitelpiac új szereplője, és amely éppen a munkatársak bérének és a fiók fenntartásának költségeinek „megspórolásával” sokszor kedvezőbb feltételekkel is elérhető, mint az olyan konstrukciók, amiket csak ügyintéző közreműködésével lehet igényelni.

Nem csoda, hogy jelentősen nőtt a kereslet az online hitelek iránt az elmúlt időszakban. Igaz azonban az is, hogy a kép kettős, vagyis a többség ugyan elismeri azt, hogy ez egy gyorsabb módja lehet az ügyintézésnek, ugyanakkor nagy a félelem is ezzel kapcsolatban az emberekben. A Hitel Monitor adatai szerint a megkérdezett 18-69 éves lakosság közel kétharmada azon a véleményen van, hogy szükség van személyes kontaktusra egy olyan nagy horderejű döntésnél, mint a hitelfelvétel.

pénztárca

A technikai paramétereket (internetezik-e egyáltalán az illető) is figyelembe véve a hazai lakosság háromnegyede a személyes ügyintézést részesítené előnyben a másik két lehetőséggel szemben, de az online hitelfelvételre már az igénylők 13 százaléknak esne a választása, míg a telefonos módot 9 százalék választaná.

Online, telefonos, vagy személyes?

A felmérés szerint a hazai lakosság közel kétharmada (63%) ért egyet azzal, hogy a személyes ügyintézés előnye az, hogy ilyenkor lehetőség van arra, hogy az ügyintéző elmagyarázza pontosan a folyamatokat. Közel ugyanennyien (61%) érzik úgy, hogy fontos a személyes kontaktus az olyan fontos döntéseknél, mint a hitelfelvétel.

A személyes és online hitel ügyintézési folyamat közül a megkérdezettek 16 százaléka választaná inkább az online módot. A hazai lakosság 37 százaléka nem is internetezik (tehát körükben elvileg is kizárt az online mód választása egyelőre), 47 százalékuk pedig inkább a személyes ügyintézés irányába húz az online-nal szemben.

Az adatok szerint a hazai 18-69 éves lakosság 14 százaléka választaná inkább a telefonos ügyintézést a személyessel szemben egy hitel ügyintézési folyamat során. A telefonos ügyintézési mód iránt nyitottabbak a 30-39 évesek és a közép-magyarországi régióban élők, beleértve a fővárosiakat.

pénzügy

Amikor arról kérdezték a kutatók az embereket, hogy mikor részesítenék előnyben ezeket a hiteligénylési formákat, mind az online, mind pedig a telefonos ügyintézés esetén a kedvezményeket, az érthető tájékoztatást és az adatvédelmet, illetve nagyobb biztonságot említették igényként.

Ha az online kedvezményesebb?

Az online igénylésre, illetve ügyintézésre tehát sokkal inkább rávehetők az emberek akkor, ha az valamilyen kedvezményekkel jár a számukra a személyes ügyintézési módhoz képest. Amennyiben kedvezményesebben lehetne igényelni online egy hitelt, mint személyesen, az online ügyintézés mellett döntő internetet is használók aránya megkétszereződne – 16 százalékról 32 százalékra emelkedne – ahhoz képest, ha nem kínálna kedvezményt ez a mód.

Online előminősítést egyébként a hazai lakosság 15 százaléka töltött már ki, 10 százalék sikerrel is járt, 5 százalék viszont nem fejezte be, vagy sikertelenül fejezte be a folyamatot. Azok körében, akik próbáltak már kitölteni előminősítést online 85% állította, hogy nem tartja azt bonyolult folyamatnak. A legtöbben (31%) a Cofidis oldalán próbáltak kitölteni előminősítést.

Az online hiteligénylés mellett álló legfőbb érv az a megkérdezettek szerint, hogy gyorsabb úgy az ügyintézés, mint személyesen.

Forrás: