Mellrák önvizsgálat – magadért

Kevés ügy kap akkora figyelmet szerte a világon, mint a mellrák elleni küzdelem októberben. Az AVON legújabb, online kutatásából kiderül, hogy még mindig nagy különbség van a fiatalok és a középkorú generáció mellrákkal és önvizsgálattal kapcsolatos ismereteiben és attitűdjében.

A 18 év alatti fiatalok rendelkeznek a legkevesebb információval a mellrák kapcsán, közel 60%-uk pedig még soha nem végzett önvizsgálatot. A jó hír, hogy minden korosztály nyitott arra, hogy több információt kapjon a betegségről. Mára már az is beépült a köztudatba, hogy a mellrák időben történő felismerése javíthatja a gyógyulási esélyeket.

Magyarországon évente 6-7 ezer nőnél diagnosztizálnak mellrákot, szinte nincs olyan ember, aki a családja vagy ismeretségi köre révén ne lenne érintett. Ezt igazolják vissza az AVON legújabb kutatásának eredményei is, hiszen a válaszadók 47%-ának van a környezetében mellrákban szenvedő személy.

Az AVON mellrákkal kapcsolatos online kérdőíve minden online felületünkön elérhető volt, ennek köszönhető, hogy több mint kilencezren töltötték ki, döntő többségében (98%) nők. A kérdőíves felmérésünk eredménye visszaigazolta, hogy valóban nagy különbség van a fiatalok és a középkorú generáció mellrákkal és önvizsgálattal kapcsolatos ismereteiben és attitűdjében, és igenis már fiatal korban, akár már az általános iskolában el kell kezdeni az edukációt, amire van nyitottság a tizenévesek körében” – nyilatkozta az együttműködésről Végh-Kósa Anita, az AVON PR és Digitális vezetője.

A kérdőívet kitöltőknek csak kis része (2%) nincs tisztában a mellrák jelentésével, ám elgondolkodtató, hogy ez az arány a 14-18 éves korosztály körében még mindig 12% körül mozog. Jellemzően azon válaszadóknak van minden szempontból kevesebb információja a betegségről, akiknek a környezetében nem él beteg személy.

Hasonlóan eltérés tapasztalható a különböző korosztályok között az önvizsgálattal kapcsolatos ismeretekben. A válaszadók 4%-a nem tudja, mit jelent az emlő önvizsgálata; túlnyomó részük (36%) a 18 év alatti korosztályba tartozik. Ugyanakkor más elméletben ismerni, és más elvégezni az önvizsgálatot! Ezt igazolják egy következő kérdésre adott válaszok: a válaszadók 10%-a még soha nem végzett emlő önvizsgálatot, ez a 14-18 év közötti fiatalok esetében 59%.

A kérdőívből az is kiderül, hogy az önvizsgálat gyakoriságát illetően is hiányosak az ismeretek: a válaszadók csupán 65%-a tudja helyesen, hogy havonta kell az emlő önvizsgálatát elvégezni. Ennél is kevesebben, a válaszadóknak mindössze 32%-a mondta, hogy ismeri a helyes önvizsgálat technikáját. A képzésre való nyitottság a jövőre nézve talán a legfontosabb tényező: a megkérdezettek 61%-a venne részt szívesen emlőbetegségekkel kapcsolatos előadáson; és jó hír az is, hogy a kevés információval rendelkező fiatal korosztály nyitott rá leginkább.

Az eredmények rávilágítanak, hogy nincs szignifikáns különbség az egyes országrészek között sem a betegséggel kapcsolatos ismeretek, sem pedig az önvizsgálati szokások terén.

Kutatásunk azt igazolja, hogy mára már beépült a köztudatba, hogy az időben történő felismerés segíti a mellrák gyógyítását, amit a válaszadók 97%-a meg is erősített. Az AVON-nál továbbra is azon dolgozunk, hogy az ehhez szükséges tudással – kortól és érintettségtől függetlenül – mindenki rendelkezzen, és az önvizsgálat része legyen minden nő életének” – tette hozzá Végh-Kósa Anita.

Az AVON évek óta elkötelezett harcosa a mellrák elleni küzdelemnek, melynek kapcsán idén elindította az Emlőrák Gyógyításáért Alapítvánnyal közösen a Mellünk Egészségéért Védőnői Programot. Ennek célja a védőnők edukálása az emlőrák rizikófaktorairól, a helyes önvizsgálatról és az időben történő felismerés fontosságáról. A programban résztvevő iskolai védőnők a képzést követően középiskolákban tartanak prevenciós előadásokat fiatal lányok számára, illetve a terhességi emlőrákkal kapcsolatban tudnak segíteni a kismamáknak.

Az AVON a nők vállalataként ismert, tanácsadóinak nagy része is nő, így ez határozza meg társadalmi felelősségvállalási tevékenységünket is. Ennek keretében olyan célokat támogatnak, amelyek a nők életét, életminőségét leginkább befolyásolják. Ennek a harcnak az egyik meghatározó eleme a mellrákellenes küzdelem. Az AVON Magyarország az elmúlt évek során több mint 500 millió forintot adományozott különböző mellrákkal foglalkozó szervezeteknek, alapítványoknak, kórházaknak.

Forrás: https://napidoktor.hu/index