A kétkezesség tanulási nehézségeket okozhat

A mindkét kezüket egyforma ügyességgel használó gyerekek esetében nagyobb a mentálhigiénés, tanulási és nyelvi problémák kialakulásának kockázata, mint jobb- vagy balkezes társaiknál.

Az Imperial College kutatói 8000 gyermek részvételével végeztek vizsgálatokat Finnországban, a résztvevők közül 87 gyermek mindkét kézzel egyforma ügyességgel tudott bánni. Mivel a népesség 90%-a jobbkezes, így az adatokat összevetették a balkezesektől és a kétkezesektől származó információkkal is.

A balkezesek a matematika kivételével semmilyen területen nem mutattak gyengébb teljesítményt, mint a jobbkezesek, ebben az esetben is leginkább a 7-8 éves korosztályban jelentkeztek problémák, kb. 30%-os valószínűséggel, viszont ez a valószínűség a kétkezesek esetében ugyanebben a korosztályban már 90%-ra emelkedett.

A jobbkezesekhez viszonyítva, a kétkezeseknél kétszer akkora valószínűséggel jelentkeztek a nyelvi problémák a 7-8 éves korosztályban. A 15-16 éves korban vizsgált résztvevők adataiból pedig az derült ki, hogy a kétkezes kamaszoknál az ADHD (hiperaktivitás) jelentkezésének valószínűsége is kétszeres a jobbkezesekhez viszonyítva.

A kutatók szerint, a jelenség hátterében az agyműködés áll, hiszen a bal- vagy jobbkezesség is az agyban dől el, attól függően, hogy melyik agyfélteke játszik domináns szerepet; a jobbkezesek esetében, a bal agyfélteke a meghatározó. A kétkezesek esetében, vélik a kutatók, olyan atipikus lateralizáció alakulhatott ki, ami miatt az agyat behálózó pályák és maguk az agyi funkciók is másként alakulhatnak, mint a domináns féltekével rendelkezők esetében.

Forrás: