Fertőzés? Gyógyszer? – Az éjszakai izzadás 8 oka

Az éjszakai izzadás akár súlyos betegség jele is lehet. Mikor gyanakodhatunk arra, hogy nagy a baj?

A sokak pihenését megkeserítő éjszakai izzadás nemcsak a menopauza jele lehet, amennyiben egy nő a változókorban van. Gyógyszertől, fertőzéstől, de még akár komoly betegségtől is jelentkezhet. Lássuk az okokat.

Az orvosok gyakran hallanak éjszakai izzadással kapcsolatos panaszokat. A verejtékezés normális, ha a helyiségben, ahol alszunk, nem megfelelő a hőmérséklet a pihenéshez, vagy túl vagyunk öltözve, esetleg kellemetlen, nem szellőző anyagból van a ruházatunk.

A komoly hőhullámok is természetesnek számítanak, menopauza idején, melyet minden változókorba lépő hölgy megtapasztal. Az éjszakai izzadás oka ilyenkor nem kapcsolódik a környezethez.

Fontos megjegyezni, hogy a kipirulást (az arc vagy a test melegségét és vörösségét) nehéz megkülönböztetni a valódi éjjeli verejtékezéstől.

Tény azonban, hogy az éjszakai izzadás oka többféle dolog lehet, a pontos kiváltóját az orvos is vizsgálatot követően állapíthatja meg. Lássuk, mik lehetnek az okok.

éjszakai izzadás

1.Menopauza: a változó kort kísérő hőhullámok éjszaka is jelentkezhetnek és éjszakai izzadást okoznak. Nagyon gyakori a menopauza idején.

2. Idiopathiás hiperhidrózis: olyan állapot, melyben a test krónikusan sok izzadságot generál azonosítható orvosi ok nélkül.

3.Fertőzések: a tuberkulózis a leggyakoribb fertőzés, amely sűrűn vált ki éjszakai izzadást. Okozhatják azonban bakteriális fertőzések, például az endokarditisz (a szívszelepek gyulladása), az osteomyelitis (a csontokban fellépő gyulladás) és a tályogok is. Az éjszakai izzadás a HIV-fertőzés tünete is lehet.

4.Rákbetegség: sajnos, a daganatos betegségek korai jele szintén az éjszakai izzadás. A legsűrűbben a limfómánál, azaz a vérráknál fordul elő. A még nem diagnosztizált rák esetén természetesen egyéb tünetektől is szenvedhet a páciens, ilyen a váratlan fogyás vagy a láz.

5.Gyógyszerek: bizonyos orvosságok alkalmazása ugyancsak az éjszakai izzadás oka lehet. Az antidepresszáns gyógyszerek például kimondottan ezek közé tartoznak. Azon emberek 8-22 százaléka, aki antidepresszánst szed, éjszakai izzadással küzd – de egyéb pszichiátriai gyógyszerek szintén összefüggésbe hozhatók vele. Éjjeli verejtékezést okoznak a láz csökkentésére szolgáló szerek, például az aszpirin és az acetaminofen.

éjszakai izzadás

Fotó: 123rf.com

6.Hipoglikémia: az alacsony vércukorszint éjszakai izzadást válthat ki. Azoknál az embereknél, akik inzulint vagy szájon át szedhető cukorbetegség elleni gyógyszereket szednek, előfordulhat hipoglikémia éjszaka, melyet izzadás kísér.

7.Hormon rendellenesség: az izzadás vagy hőhullám hormon rendellenességekből is eredhet, beleértve a feohromocitómát, karcinoid szindrómát és hipertireoidist.

8.Neurológiai állapotok: nem túl gyakori, de bizonyos idegrendszeri állapotok, így az autonóm dysreflexia, poszttraumás syringomyelia, sőt a stroke és az az autonóm neuropathia is fokozott verejtékezést eredményezhet, vagyis ezek is lehetnek az éjszakai izzadás okai.

Forrás: Adrina - napidoktor.hu


Válaszolj

Az e-mail címed nem publikáljuk.