Egyszerű technika szorongás ellen

A szorongás rengeteg ember életét nehezíti meg. Ez az egyszerű technika azonban segítséget nyújt mindenki számára.

A rohanó hétköznapok, a folytonos online jelenlét rengeteg stresszforrást tartogatnak az emberek számára – részben ezért is van az, hogy megnőtt a szorongással küzdők száma. De ez a probléma persze mélyebben is gyökerezhet: gyermekkori nehézségek, traumák vagy más negatív tapasztalatok is állhatnak a hátterében.

Bármi is a forrása, a mentális és lelki egészség érdekében fontos korlátok között tartani, és érdemes küzdeni ellene. A leghatékonyabb egy pszichológus segítsége lehet, de vannak olyan módszerek is, melyek megkönnyítik a helyzetet, és visszaszorítják, enyhítik az aggódást. A következő, napi fél órát igénylő technikát például kifejezetten hatásosnak tartják a szakértők.

A szorongás okai

Emberek milliói küzdenek a problémával, ami megnehezíti a hétköznapjaikat és azt is, hogy boldog, kiegyensúlyozott életet élhessenek. Az aggodalmak szinte mindig a legrosszabbkor ütik fel a fejüket: munka vagy kikapcsolódás közben, esetleg alvás előtt – ellehetetlenítve a relaxálást vagy az álomba merülést. Amy Green pszichológus szerint sokaknak ez egyfajta védekezési mechanizmus a fájdalmas emlékek vagy a beteljesületlen vágyak, igények ellen, de akár a kontroll érzését is adhatják az egyébként kontrollálhatatlan eseményekkel kapcsolatban. Sőt, a szakértő szerint egyes kliensei úgy vélik, ha elég sokat gondolkodnak valamin, akkor az nem fog megtörténni.

Az igazság azonban az, hogy a túlzott aggodalmaskodás sosem vezet jóhoz, sőt hosszú távon igen káros. Bár teljesen megszüntetni egyik napról a másikra nem lehet, hiszen ez kitartó munkát igényel, az enyhítésre és a korlátok közé szorításra vannak hatékony módszerek. Ilyen a következő, harmincperces technika is.

A 30 perces módszer

Mivel azonnal nem lehet kiiktatni a szorongást, igyekezni kell a nap jó részében megszabadulni tőle, egy fél órán át azonban teret adni neki. A szakértő elárulta, milyen lépésekkel valósítható ez meg.

  • Először is fontos, hogy felismerd az aggasztó, szorongó gondolatokat, és megkülönböztesd, elválaszd őket a kellemes, hétköznapi gondolatoktól.
  • Válassz egy félórás periódust, és mindennap ugyanabban az időpontban engedj teret a felmerült aggodalmaknak. Ha lehet, a kiválasztott félóra ne lefekvés előttre essen, ebben az esetben ugyanis nehezebben tudsz majd elaludni.
  • Bármilyen negatív gondolat is jut eszedbe napközben, tereld el róla a figyelmedet, és halaszd el az eltervezett félórás időszakra. Próbálj tudatosan ügyelni arra, hogy a jelenben élj, figyeld és élvezd a perceket, ne a problémákon agyalj.
  • Ha eljött az a bizonyos harminc perc, engedj teret mindannak, amit problémának látsz, ami aggaszt, és ami miatt szorongsz. Azonban fontos, hogy alaposan gondold át ezeket, és ne a nehézségre koncentrálj, hanem arra, hogy hogyan oldhatnád meg a legjobban, a leghamarabb a dolgot, vagy hogy érdemes-e egyáltalán ezen agyalnod: előremozdít-e, ha mindig a fejedben jár, tudsz-e változtatni rajta.

A pszichológus szerint kutatások is bizonyították a módszer hatékonyságát: azoknak, akik alkalmazták, nagymértékben csökkent a feszültség- és stressz-szintjük, valamint visszaszorult a szorongás is. Hozzátette, a technika segíti a jelenlétet, a mindfullness gyakorlását, az aggodalmaskodás kezelését, illetve hozzájárul a problémamegoldó szemlélet kialakításához. Mivel lecsendesíti az elmét, segít abban, hogy az emberek megélhessék a boldog pillanatokat, elfeledkezhessenek a kínzó gondolatokról. Ha viszont a helyzet nem javul, vagy így is komolyabb nehézségeket okoz, ajánlott pszichológushoz fordulni.

femina.hu

Forrs: Napidoktor.hu


Válaszolj

Az e-mail címed nem publikáljuk.