Mit egyél az immunrendszer jó működéséért?

Ételek, melyek a téli időszakban fontosak az immunrendszernek

Amikor közelít a megfázás szezonja, jobb felvértezni magunkat a betegségek ellen. Az immunrendszer megerősítése érdekében számos, ízletes gyümölcsöt, zöldséget, tengeri herkentyűt fogyaszthatunk. Melyeket ne hagyjuk ki semmiképp?

Téli hónapokban, de akár egész évben sem árt bebiztosítanunk magunkat: az erős immunrendszer garantálja, hogy ha meg is kapunk betegségeket, könnyebben túlleszünk azokon.

Tegyünk érte, hogy minél jobban működhessen. Például erre kifejezetten alkalmas ételekkel! Melyek ezek?

1.Bodza: régi módszer – mivel a bodza tápanyagokban, antioxidánsokban igen gazdag, segít a gyulladások elleni küzdelemben. Tanulmányok szerint kivonata blokkolja az influenza vírusokat – bár több vizsgálatra van még szükség ennek tökéletes bizonyítására. S ettől még vegyünk fel oltást!

2.Gomba: szelén ásványi anyagot, valamint riboflavin és niacin B-vitamint is tartalmaz, melyek számos módon hasznunkra válnak. Szelén híján nagyobb eséllyel kapjuk el a súlyos influenzát. A riboflavin és a niacin az egészséges immunrendszerben nagy szerepet játszik.

3.Acai bogyó: a gyümölcs sötét színe jelzi, hogy rengeteg antocianin tápanyag van benne. Kutatás arra nézve nincs, hogy bármely speciális egészségügyi állapotra jó, de általánosságban antioxidáns tartalma miatt az acai bogyó igen előnyös az egészséges életmódhoz és immunrendszer biztosításához. Gyümölcsléként, smoothie-ként, de szárítva is kitűnő.

4.Kagyló: cinktartalma miatt vírus-ellenes ételnek számít. Oka valószínűleg az, hogy a cink segít aktiválni az immunválaszban szerepet játszó fehér vérsejteket. Az immunrendszert olyan feladatok terén is támogatja, mint a sebgyógyulás.

5.Dinnye: nemcsak jó frissítő. Érett állapotban glutation nevű antioxidánsban igen gazdag. Erősítő hatású az immunrendszerre – könnyebben felveszi a harcot a fertőzések ellen.

6.Búzacsíra: tápanyagokkal van tele, nagyszerű módja annak, hogy cinkhez, antioxidánsokhoz és B-vitaminokhoz jussunk. Kiváló rost, fehérje és egészséges zsír-keverék.

7.Zsírszegény joghurt: a joghurtban és más, fermentált termékekben található probiotikumok enyhítik a megfázás súlyosságát. Keressük az élő kultúrákat tartalmazó termékeket, illetve azokat, amelyekben hozzáadott D-vitamin is található, ugyanis D-vitamin híján könnyebben lebetegszünk.

8.Spenót: kitűnő immunrendszer-védő, mivel sok tápanyag van benne – folsav, amely segít a testnek új sejtek létrehozásában és a DNS javításában. Rostban, antioxidánsokban gazdag, C-vitamint is tartalmaz. Nyersen vagy enyhén főzve a legjobb.

9.Tea: lehet zöld, fehér vagy fekete tea is. Mindegyikben találunk betegség-ellenes polofenolokat és flavonoidokat. Ezek az antioxidánsok megtalálják a sejtkárosító szabad gyököket és elpusztítják azokat. A koffeines és a koffeinmentes tea ugyanolyan jól működik.

10.Édesburgonya: a répához hasonlóan béta-karotint tartalmaz, melyet a szervezet A-vitaminná alakít – ez pedig szintén harcol a szabad gyökök ellen és javítja az immunrendszer működését – nem mellesleg az öregedést is lassítja.

11.Brokkoli: könnyen beszerezhető, immunerősítő zöldség. Számos tápanyag van benne, melyek védenek a károsodástól. A- és C-vitaminban gazdag, s a glutation antioxidáns sem hiányzik belőle. Bármely ételhez adható, de zsírszegény sajttal keverve remek köret is lehet.

12.Fokhagyma: régi módszer – a nyers fokhagyma segít megküzdeni a bőrfertőzésekkel, mivel baktérium-, vírus- és gombaellenes tulajdonságokkal bír. Legjobban akkor használhatjuk azonban előnyeit, ha teljes valójában fogyasztjuk és nem porként. A fokhagyma étrendkiegészítő egyébként csökkenti a koleszterinszintet is.

13.Miso: a hagyományos japán fűszer fermentált szójababból készül, gyakran sós paszta formájában található meg. Szószként, levesbe is fogyasztható. Probiotikumokat tartalmaz, azokat a jó baktériumokat, melyek a joghurtokban is jelen vannak. Erősíti az immunrendszert, így könnyebben megküzd például a fertőző hasmenéssel.

14.Csirkeleves: a nagymamák kedvenc megfázás-ellenes tanácsa, de tagadhatatlanul van benne valami. A házi csirkeleves enyhíti a betegség tüneteit és javítja a közérzetet. Karnozin nevű anyagot tartalmaz, amely meg is véd az influenza vírus ellen.

15.Gránátalma lé: ősi egyiptomi szokás volt használni ezt a gyümölcsöt a fertőzések ellen. A modern kutatások már inkább a gránátalma kivonatára koncentráltak. A lé hatása ígéretes: segít a szervezetnek megküzdeni a baktériumokkal és számos más vírussal, így az influenzával is.

16.Gyömbér: akár teában isszuk, akár ázsiai étel részeként fogyasztjuk, szerethető fűszer, ráadásul enyhíti a hányingert és a hányást. Ez azonban nem minden, hiszen a gyömbér kiváló antioxidáns-forrás. Amihez illik, ahhoz bátran fogyaszthatjuk és teában is remek! Együk az erős immunrendszerért.

Forrás: Adrina - napidoktor.hu


Válaszolj

Az e-mail címed nem publikáljuk.