5 gyógynövény a vas természetes pótlására

Szervezetünk nem tud vasat előállítani, külső bevitelre szorul, melyet a táplálékból fedezünk. A vas a vérképzésben, az oxigén szállításában, az izomműködésben, az immunrendszer működésében játszik fontos szerepet.

A vashiány jellegzetes tünetei a sápadtság, a repedezett bőr és ajkak, fáradtság, kimerültség érzete, fázékonyság, hajhullás, fejfájás, alacsony vérnyomás, égető érzés a nyelven.

Ha nincs elegendő vas a szervezetünkben, annak az egyik oka az egyoldalú táplálkozás lehet. Gátolja a vas felszívódását a fekete és a zöld tea, a kávé, magas magnéziumtartalmuk miatt a teljes kiőrlésű gabonafélék, bizonyos gyógyszerek (például savcsökkentők, zsírcsökkentők).

Jelentős mennyiségű vérveszteség (műtétek vagy erős menstruáció) esetén is felléphet vashiány. Súlyos vashiány akár vérszegénységhez is vezethet, amelyet már csak komoly beavatkozással lehet gyógyítani. A bélflóra egyensúlyának felbomlása is lehet az ok, ez felléphet antibiotikumok vagy más gyógyszerek szedése után, stressz hatására, vagy esetleg egy kiadós fogyókúra után. Versenysportot űzőknekvegetáriánusoknak és vegán étrendet követőknek tanácsos időnként ellenőriztetni a vas jelenlétét a vérben.
Terhesség alatt és kisgyermekkorban fokozott a szervezet vas iránti igénye, ilyenkor még jobban kell figyelni a helyes táplálkozásra.
A legtöbb vasat tartalmazó ételek a máj, a vörös húsok, a lencse, a szezámmag, a pisztácia, a búzakorpa, a tökmag és a tojássárgája. A vas felszívódását segíti a C-vitamin, lassítja vagy gátolja a magnézium és a kalcium.

A táplálékon kívül gyógynövények fogyasztásával is vihetünk vasat a szervezetbe. A következő 5 gyógynövényt ajánljuk leginkább természetes vaspótlásra.

Csalán

Komoly vastartalommal bíró gyógynövényünk a csalán, melynek vérképző hatása van, és fáradékonyság ellen is hatásos. Érdemes rendszeresen fogyasztani, akár megelőzésként is, heti max. 2-3 alkalommal.

A levél hatóanyagai a vason felül a hisztamin, a különféle vitaminok (A-, B-, C-, K-, U-, P-vitamin), a szerves savak, a flavonoid, a kalcium, a kálium. Kovasav- és szeléntartalma is kiemelkedő. Megtalálható benne a béta-karotin is, mely antioxidáns hatása mellett immunserkentő is.

Csipkebogyó

A C-vitamin segíti a vas felszívódását, beépülését, ezért a magas C-vitamin-tartalmú csipkebogyóteát is érdemes akár napi rendszerességgel fogyasztani. 5-6 órás hideg áztatással készítsük, mert forralás közben lebomlik a C-vitamin. A csipkebogyó a vas és a C-vitamin mellett A-, B1-, B2-, P-, és K-vitamint és karotinoidokat, valamint pektint és szerves savakat is tartalmaz.

Erdei málnalevél

A kellemes ízű, frissítő hatású erdei málnalevéltea nagyszerű vasforrásunk lehet. Emellett cserzőanyagot, flavonoidokat, tannint, polipeptideket, A-, B-, C-, D- és E-vitaminokat, kalciumot, foszfort és magnéziumot is tartalmaz. Folyamatosan, megszakítás nélkül fogyaszthatjuk napi 1-2 csészével, és akár már gyermekeknek is adhatjuk 6 éves kor fölött.

Erdei szederlevél

Az erdei szederlevéltea vastartalmánál fogva segíti a vérképzést, és vértisztító hatású. Talán az idősebbek még emlékeznek rá, hogy Planta tea néven a 60-as évekig volt forgalomban egy, a fekete teát helyettesítő készítmény, mely szederlevélből készült. Napi egy-két csészével korlátlan ideig iható. Az erdei szederlevélben nem csak vas van, de cserzőanyagok, tannin, flavonoidok, galluszsav, illóolaj, C-vitamin és szerves savak is gazdagítják.

Fekete ribizlilevél

A fekete ribizli leveléből készült tea jelentős kalcium- és vastartalmánál fogva szintén nagy segítség lehet a vérképzésben. A hajszálerek vérkeringését javítja, az érgyulladásokat csökkenti.Ez a növény nagyon gazdag C-vitaminban, ezenkívül sok karotint, B1-, B2- és E-vitamint is tartalmaz. Teája vese- és hólyagbántalmak, magas vérnyomás, valamint reumás ízületi panaszok esetén is alkalmazható, emellett vizelethajtó és izzasztó hatású is. A friss termésből szörpöt is készítenek, melynek szintén magas a C-vitamin-tartalma.

Forrás: gyorgytea.hu


Válaszolj

Az e-mail címed nem publikáljuk.